• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten eller recycling

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej alla,
Som ny husbilägare har med stor intresse läst dom inlägg om toaletten i HB. Jag har mycket svårt att använda drycksvatten för att spola toaletten. Av flera anledningar, som t. Ex miljö, vikt, och autonomiproblem. Mindre vikt betyder också myndre förbrukning /utsläpp. Jag tänker på, som ex, 3000 HB och 7/8000 km är. Det hela är summan av dig och mig. Jag vill bara ställa frågan om det finns (uppfinnaren) som redan har en lösning om hur man kan återanvända vatten, från dusch eller handfat i badrum och använda för att spola toaletten.
Kanske du som redan har löst problemet kan hjälper oss att inte behöva "uppfinner hjulet" igen.
PS, om inte finns intresse för fråga då tackar och bugar jag, annat kanske vi som vill, ska slå ihop våra kloka huvud och samtala vidare om detta.
MVH Franco
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022

Med iNDUS kommer Thetford med en betydande förändring som innebär cirka sju dagar mellan tömningarna vilka dessutom blir betydligt enklare och mer hygieniska. Kemvätskan doseras automatiskt i exakt den mängd som behövs och en stor del av färskvattnet sparas genom återanvändning av gråvatten och dessutom stöds allt av en app som ger en fullständig översikt i realtid.....
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hemma använder jag dricksvatten hela tiden för att spola i toa så varför inte i bilen? Men, ja, jag håller med dig att använda gråvattnet skulle göra att dricksvattnet räcker litet längre. Att spola i toa i bilen tar ca 1 liter vatten och ibland (nr 2) kanske 2 liter. Det är inga stora volymer vi talar om. Problemet som tillkommer är ju om gråvattentanken är tom, då finns det plötsligt inget att spola i toan med.

Vad jag däremot har sett är en recirkulerande dusch. Det vore intressant. Vattnet ut från duschen renas i ett filter plus UV-ljus och återanvänds tillsammans med litet nytt vatten för att kunna fortsätta att duscha. Konstruktionen finns, men inte i ett utförande som passar husbilar. Osäker på om firman som tillverkade finns fortfarande.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idén är bra. Bra att det kommer nya innovationer.
Men det kommer att krävas en hel del tillsyn, service och underhåll.
Risken finns att det inte görs.
Då tror jag inte att prylarna kommer att hålla.

Inte kul att skruva med tex en trasig tömningspump när man är ute med husbilen.
Ta tex en pumpgrop i ett avloppssystem. Det brukar inte vara en vacker syn om allt bara rullar på utan tillsyn.

Att tömma i en utslagsback kommer inte att fungera som många av oss använder.

Vi använder bara dunkar till dricksvatten.
Jag tycker att påfyllning av färskvatten och avloppshanteringen ofta är för nära varandra.

/Åke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Med iNDUS kommer Thetford med en betydande förändring som innebär cirka sju dagar mellan tömningarna vilka dessutom blir betydligt enklare och mer hygieniska. Kemvätskan doseras automatiskt i exakt den mängd som behövs och en stor del av färskvattnet sparas genom återanvändning av gråvatten och dessutom stöds allt av en app som ger en fullständig översikt i realtid.....

:rolleyes: Nääää..... Det toan är inget för mig som fricampar och tömmer i naturen, och där naturen har tagit hand om allas skit i flera 1000 000 000 år utan att den har tagit skada :spinny:;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Intressant tanke Tuppolino, inte helt omöjlig om man kan snickra & el-mixa lite själv. Det som krävs är att komplettera gråvattentanken med en macerator (vanlig 12V vattenpump som man har på båtar), en 15A säkring på den röda kabeln och en "röd startknapp" från Biltema. Kostnad ca 1 000:- inkl. ett par meter 2,5mm2 kablar kopplade till batteriet. In med ett rör i gråvattentanken (strax ovanför botten) som går sedan in i pumpen och ut till toalettens spolvatten förgrening (T-koppling). Trycker man på den "röda" knappen vid sidan om toan, då spolas vatten från grå-vattentanken, inga konstigheter alls! Nästa gång vi kör förbi Tomelilla kan vi ta ett snack om du fortfarande känner för idén ; )

Jag har 2 st. pumpar idag som gör något liknande som ditt förslag går ut på och jag känner till minst ytterligare en medlem på HBK som också gör på samma sätt... Visst ska vi värna om miljön och försöka minska/utesluta kemikalier så mycket det går (tänker mycket på mina och andras barnbarn).
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Intressant tanke Tuppolino, inte helt omöjlig om man kan snickra & el-mixa lite själv. Det som krävs är att komplettera gråvattentanken med en macerator (vanlig 12V vattenpump som man har på båtar), en 15A säkring på den röda kabeln och en "röd startknapp" från Biltema. Kostnad ca 1 000:- inkl. ett par meter 2,5mm2 kablar kopplade till batteriet. In med ett rör i gråvattentanken (strax ovanför botten) som går sedan in i pumpen och ut till toalettens spolvatten förgrening (T-koppling). Trycker man på den "röda" knappen vid sidan om toan, då spolas vatten från grå-vattentanken, inga konstigheter alls! Nästa gång vi kör förbi Tomelilla kan vi ta ett snack om du fortfarande känner för idén ; )

Jag har 2 st. pumpar idag som gör något liknande som ditt förslag går ut på och jag känner till minst ytterligare en medlem på HBK som också gör på samma sätt... Visst ska vi värna om miljön och försöka minska/utesluta kemikalier så mycket det går (tänker mycket på mina och andras barnbarn).
Hej Marianne och Ranko, tack för interessanta svar. Ni är välkomna, det finns bra plats för HB på min gård. Då kan vi ta en öl ,eller flera och fundera vidare. Franco
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vadå ”miljön”?
När man tömmer toan är det bra att tänka på den. Men annars, så förstår jag ingenting.
Vi har gott om vatten i det här landet, förutom vissa öar, Gotland exempelvis på sommaren.
Hittills har ingen av våra stora sjöar torkat ut och inte lär dom göra det heller. Är ju rätt många som får sitt vatten från dessa.
Visst grundvattennivån varierar vilket kan ställa till problem för vissa lantbrukare som har egen vattenförsörjning år som det råder torka på sommaren. Men i allmänhet är väl Sverige inte ett land med någon vattenbrist.
Dessutom återförs det man tappar ut till naturen så småningom efter att passerat reningsverk mm.
Visst finns en teoretisk viktsbesparing på kanske upp till 10kg om man hade använt gråvatten i toan. Men i praktiken?
Själv brukar jag fylla fullt när jag väl fyller färskvatten, så möjligen då att jag hade haft 10liter mer till annat om jag spolat toan med gråvalen.
Men skulle jag ha problem med 10kg övervikt så hade jag nog struntat i det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Defender130, det är inget fel i det du skriver, känner ingen som återanvänder förbrukat H2O idag, men... det finns minst 2 områden som jag skulle kunna tänka mig:
  • avsaltat vatten i Spanien slukar mycket energi. Här borde man kanske skänka en tanke till någon form av återvinning.
  • längre vistelser där påfyllning saknas, t.ex. vid fricamping i Svenska, Norska & Spanska fjäll (våra smultronställen).
PS. OT: för övrigt, vi använder aldrig några kemikalier, överbliven medicin deponeras hos Apoteket, o.s.v... DS.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag var väl närmast inne på Sverige när jag kommenterade, dvs hemester osv.
Spanien har säkert en helt annan vattensituation än Sverige.
Sen kan jag inte i och för sig se någon revolutionerande skillnad vid fricamping med dom typ 10liter som skulle sparas av att spola toan med gråvatten! Om man skulle rena allt gråvatten och använda som ”färskvatten” skulle ju göra skillnad såklart, men det var ju inte det som var frågan i början på tråden!
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag var väl närmast inne på Sverige när jag kommenterade, dvs hemester osv.
Spanien har säkert en helt annan vattensituation än Sverige.
Sen kan jag inte i och för sig se någon revolutionerande skillnad vid fricamping med dom typ 10liter som skulle sparas av att spola toan med gråvatten! Om man skulle rena allt gråvatten och använda som ”färskvatten” skulle ju göra skillnad såklart, men det var ju inte det som var frågan i början på tråden!
Ja skrev 10 liter bara som ett exempel!
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag var väl närmast inne på Sverige när jag kommenterade, dvs hemester osv.
Spanien har säkert en helt annan vattensituation än Sverige.
Sen kan jag inte i och för sig se någon revolutionerande skillnad vid fricamping med dom typ 10liter som skulle sparas av att spola toan med gråvatten! Om man skulle rena allt gråvatten och använda som ”färskvatten” skulle ju göra skillnad såklart, men det var ju inte det som var frågan i början på tråden!
Ja skrev 10 liter bara som ett exempel!
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Vi återanvända vatten från handfat i badrum för att spola toaletten. Vi samla vatten i en 5 liter dunk. Är den full går vatten vidare till gråvatten tank. Allt på teststadium fortfarande! Tanken är att det ska finnas en lite vattenpump i dunken som aktiveras med knapptryckning.. Fortsättning följer...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
:rolleyes: Nääää..... Det toan är inget för mig som fricampar och tömmer i naturen, och där naturen har tagit hand om allas skit i flera 1000 000 000 år utan att den har tagit skada :spinny:;)
Tja, det vet vi väl inte om den tar skada idag, vi äter en massa kemikalier och mediciner som inte fanns för inte allt för länge sen och det ska ut. Är ju tom problem i dagens reningsverk med detta...
 
Toppen