• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dreva om 5:an

P

Pelle

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Växellåda
Hej,

Kanske fel tråd men,,

Har någon nån erfarenhet av att dreva om femman?

Jag kommer att dreva om min nu i vår, det är ett rätt lätt jobb jag bytte själv dreven på min förra bil när 5:an rasade. Men då satte jag i original utvx och ångrade mig hela tiden men nöden hadde ingen lag, de var de enda dreven jag fick tag i med kort varsel.

Jag har hittat en firma i tyskland som verkar ha ett bra utbud men kan inte bestämma mig för vilka drev jag skall köpa, de har 2 utväxlingar som verkar intresanta liten skillnad i och försig men,,,
Den ena (34/53 drev) säljer de i "kit" form så kallad kort 5:a (själva säger de 20km vad de nu menar med det?) om jag räknar rätt skulle de ge en varvtalshöjning på ca 150 rpm vid 100km/h.
Den andra (33/51 drev) skulle ge ca 200 rpm vid 100km/h.
Jag lutar nog mest åt de senare men beslutsångesten är stor.

Pelle
 
P

Pelle

Guest
Då var Helsingborgsturen med släp avklarad, hyfsat väder ner bedrövligt hem.

Intryck och slutsatser.
Bilen är något varvilligare (200 varv mer vid 90) och jag behöver inte växla ner lika ofta från 5:an men fortfarande orkar den inte riktigt med när jag kör med släpet, är det lite motvind och svagt uppför är det 4:an som gäller.

Bränsle förbrukningen är densamma eller något högre måste nog till några fler mil för att säkert kunna avgöra. Före omdrevning har den dragit mellan 1,37-1,49 och snittat 1,42 med släp. Nu drog den 1,45 både ner och upp (ungefär samma hastigheter).

Som jag ser det var det värt det hela eftersom hela kalaset gick på ca:2500:- (med olja) då jag gjorde hela jobbet själv. Körbarheten med släp vart klart bättre men att betala 8-9000:- tveksamt.

Körbarheten och bränsleförbrukning utan släp återkommer jag med efter turen till ytterhogdal som är planerad om 2 veckor.

Pelle
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Tja gjort samma operation på min Eura 635 alkov nyss.
Endast kört 2 mil hittils men det verkar bra ,
Behagligt att inte motorn håller på o stanna när man lägger i femman.
Gjorde jobbet på lokal verkstad , pga tidsbrist.
kostade 1250.- så mitt slutpris blev ca 3500:-.
Delarna från tyskland.
Man kan undra vad dom gör som vill ha 8500:- ???
Bondfångeri ?
Mina drev var tillverkade av nån ,fabrik i Italien , känd för bilverkstaden...., så där kan inte ligga 5000.-
ME
 
F

F.d. 27368

Guest
Nu ska vi inte blanda nya och gamla lådan när det gäller priser för det skiljer .

Nya lådan tar Bossing 5750 kr för allt inklusive det staten vill ha
Gissar att han tar säg 1500 kr för arbete .
ca 500 kr för växelådsolja (använder säkert någon fin syntetolja .
Tätningar ?? kr
Staten vill ha 1150 kr
då bör drevensatsen ca 2600 kr
Med 2 års garanti

Gamlalådan tar Bossing 8841 kr för allt inklusive det staten vill ha
kör vi samma formel
arb 1500 kr
olja 500 kr
tätningar ?? kr
Staten 1768,2 kr
Drevsatsen 5072,8 kr med synknav då enligt bossing ej bör använda gamla synknavet då den är lika sliten som drevet .
2500 kr för dreven och 2500 kr för synknavet . Med 2 årsgaranti .

obs det är ungefärliga priser på vad dom brukar ta på verkstäder .

Vet inte men jag kommer och anlita bossings så sover jag gott i 2 år .
 
P

Pelle

Guest
Jag kan inte yttra mig om nya lådan då jag bara har skruvat med den äldre varianten.

Drev och synkring kostar från tyskland 360€ + frakt 22€ ≈ 3500 Sek, då ingår tysk moms med 19% och grejerna kommer hem till dörren.. Lägg till 6% svensk moms ≈ 3700:- borde priset i Sverige vara

Olja 500- 600 :-
Packningar behövs inga

(Jag har mycket svårt att tro att verkstäder i sverige betalar detta pris dvs. inte har någon rabatt varken på drev eller olja.)

totalt Ca 4300:- i material
8800-4300= 4500:- i arbetskostnad - moms 900:- ≈3600:- i arbetskostnad med 2års garanti (att utnyttja garanti kostar mig troligen 50mil*1,3L*10kr = 650:- + förlorad arbetstid/fritid).

2-3 timmars arbete (någon sa 45min. mig tog det 5h men då ingick tillverkning av diverse specislberktyg) ca 1200:-/h vid 3 timmars jobb, inte orimligt för en verkstad som skall täcka sina investeringskostnader.

Men dessutom kan man vända synkringen och använda den oanvända sidan de är lika, kanske inget den seriösa verkstan gör men för hempularen fullt möjligt.
Och då halveras nästan materialkostnaden.

Jag kommer nog att göra det själv nästa gång också jag tjänar tyvärr inte 1200:- i timmen :)
Pelle
 
F

F.d. 14234

Guest
Hej!

Idag har jag varit i Kylinge, med min husbil, som ligger mellan Olofström och Pukavik i Blekinge. Här finns en auktoriserad Fiat verkstad som även gäller för lastvagnar. Jag har en Fiat Dethleff A6880 (alkov) av årsmodell 2000 och med en mycket trött motor på femmans växel. Mitt mål med besöket var att dreva om femmans växel. Jag har efter några år nu tröttnat på det eviga växlandet mellan fyran och femman vid körning på vanliga vägar och ibland även på motorvägar. Efter mailkontakt med verkstaden och ägaren togs beslutet att byta dreven på femman till nya med en ökning av 400 varv. Efter ett vänligt bemötande på verkstaden, genomfördes jobbet på mindre än en timme.

Då jag har turen att ha en helt fungerande växellåda, gjorde verkstaden (ägaren) bedömningen att synkroniseringsringen, efter inspektion, inte behövde bytas. Detta med resultatet att operationen kostnadsmässigt reducerades betydligt.

Hemresan från verkstaden till Halmstad gick över lite mindre vägar genom Älmhult och Markaryd för att testa den nya utväxlingen på femman. En lycklig chaufför noterar att bilen nu var stark på femman från ca 70 km/tim.
En mycket god investering som resulterade i mycket god körglädje.

Avslutningsvis kan jag inte annat, utifrån min erfarenhet, än att rekommendera åtgärden och verkstaden, för de som har en liknande Fiat med en trött motor på femman. Dessutom besparades jag kostnad för byte av synkringen, som efter inspektion av verkstaden, inte behövdes bytas.

För intresserade heter verkstaden Bilservice i Kylinge AB och mailadressen är peter.bilservice@telia.com.

Med ny körglädje hälsar leifåke
smile.gif
 
F

F.d. 22081

Guest
Crystal skrev:
Jag träffade en man i sommras som hade en Fiat Alkov bil, jag har för mig att han hade en 2,8 Turbo Diesel. Han hade drevat om så att motorvarvet var 200 varv högre på femman och han tyckte att det var en rejäl förbättring jämfört med innan! Själv funderar jag på något liknande och priset låg väll på knappt sextusen på Bossings.
Bossing kan man lita på hadde en viva trotter 98:a med 2,5 td i där dreven gick på 5:an köpte nya på Fiat (orginal) kostade dyrt höll ca 200mil sen sket det sig igen på semestern i mellersta Finland åkte till en Fiathandlare och köpte nya dev igen bytte skiten på en p-plast efter vägen(fick många långa blickar) tog ca 40 min men då va jag arg. när semestern var över köpte jag nya drev igen från Bossing och var helnöjd. sen fick jag bråka för att få dreven på garantin men det gick efter lite surr. Jag höjde varvet ca 30 varv.// Anders Ax
 
Toppen