• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dreva om 5:an

P

Pelle

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Växellåda
Hej,

Kanske fel tråd men,,

Har någon nån erfarenhet av att dreva om femman?

Jag kommer att dreva om min nu i vår, det är ett rätt lätt jobb jag bytte själv dreven på min förra bil när 5:an rasade. Men då satte jag i original utvx och ångrade mig hela tiden men nöden hadde ingen lag, de var de enda dreven jag fick tag i med kort varsel.

Jag har hittat en firma i tyskland som verkar ha ett bra utbud men kan inte bestämma mig för vilka drev jag skall köpa, de har 2 utväxlingar som verkar intresanta liten skillnad i och försig men,,,
Den ena (34/53 drev) säljer de i "kit" form så kallad kort 5:a (själva säger de 20km vad de nu menar med det?) om jag räknar rätt skulle de ge en varvtalshöjning på ca 150 rpm vid 100km/h.
Den andra (33/51 drev) skulle ge ca 200 rpm vid 100km/h.
Jag lutar nog mest åt de senare men beslutsångesten är stor.

Pelle
 
F

F.d. 1883

Guest
Jag träffade en man i sommras som hade en Fiat Alkov bil, jag har för mig att han hade en 2,8 Turbo Diesel. Han hade drevat om så att motorvarvet var 200 varv högre på femman och han tyckte att det var en rejäl förbättring jämfört med innan! Själv funderar jag på något liknande och priset låg väll på knappt sextusen på Bossings.
 
F

F.d. 1471

Guest
6000 kr? För en bil med den gamla lådan, där backen ligger bakåt kostar 8168 kr hos BLD i linköping. Drevsatsen kostar i Tyskland mellan 3000-4000 kr. Arbetet att byta ska enligt BLD ta cirka 30 minuter. Det blir hög timpenning.

Satsen går att beställa på postorder och arbetet kan många göra själva och om inte så finns det billigare verkstäder än BLT.
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag har en kompis nere i Floby (Falköping) som bytte på sin och han är duktig och kunnigare än få samt har känningar överallt. Han jobbar till vardags som egen och renoverar/bygger racing och sportbilar och har så gjort sedan slutet av 70 talet. Ring honom och hör, han kan säkert ge dej ett bra och rätt svar:
JH Teknik, Henry Andersson 0515-411 51. Hälsa från Göran i Stockholm!
 
P

Pelle

Guest
Tack för input och kontakt info (kölis).

Jag har redan kollat med BLD/Bossings men tyckte att prisnivån var väl hög som nämnts ovan.

Firman jag hittat i tyskland (Axel Augustin) leverera med "DHL" för ca 2500:- ink frakt men utan "synkring" som jag inte tänkte byta om inte originalet är slitet.

Pelle
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Drevade om 5an i våras, från 58X35 till 56X33 kugg gör ungefär 200 varv.
Skulle kunna tänka mej 100-200 varv till. Bränsleförbrukningen ligger på
0,89-0,91 vid 90 km.Totalvikt ca 3700 kg. Fiat 2,8 TDI halvint.
Dreven kostade inkl synchroniseringsring och frakt 396,41 EURO .
( Synchroniseringsringen var inte nödvändigt att byta)
Ja byte är nog svårt på 30 min men en dryg timme tog det för mej.
Bytte olja samtidigt till omega 690 3lit.:D

GlÖMDE köpte HOS AXEL-AUGUSTIN.

ÅKE65:mcride:
 
P

Pelle

Guest
Åke,

Nu vart jag lite konfunderad::confused:

Om jag förstår rätt har du drevat om för att få lägre motorvarv?
Jag hade tänkt gå åt andra hållet jag vill ha högre motorvarv.

Gick det problemfritt att handla av AXEL-AGUSTIN?

Pelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Får man kontakt med firman som säljer delarna så är det bara att uppge sitt kontokortsnummer och eventuellt ge dom en "permission" att dra pengarna från ditt kort. Då brukar delarna komma direkt i brevlådan utan en massa krångel med skatt, moms mm. Nu kommer säkert någon att säga att det är farligt att lämna ut sitt kontokorts nummer.. Jag har handlat på det sättet sen 20 år tillbaka och aldrig blivit lurad eller bedragen.
 
P

Pelle

Guest
Angående kort på nätet.

Frugan jobbar på bank som ansvarig för kortbedrägerier rådet är entydigt...
Lämna INTE ut dit kortnr på näte.

Kolla in vad din bank kan erbjuda i form av säkra kort betalningar och använd det istället för att ge ut ditt vanliga kortnr.

Pelle
 
F

F.d. 3153

Guest
Nu är jag tyvärr långt från 5:ans växel men en undran till Pelle?

Menar du/frugan att man skall undvika all internet-handel..?

Jag har under många år handlat en massa prylar på internet
genom mitt visa-kort...och alltid varit nöjd...!

Ang. 5:ans växel vet jag flera som drevat om...varvtalet ökar
med ca: 400 varv vid 90 km/h...och alla har varit nöjda...:)
 
F

F.d. 16953

Guest
Hej
Jag har nyss köpt drev från Axel A och jag fick förskottsbetala.Efter en vecka kom grejorna. Jag beställde drevkit och passade på att köpa kamrem med spännhjul samtidigt till en 2,5l -95. Det kostade mig tillsammans 324,5 Euro.
Enbart dreven kostade 164 Euro och det var samma pris till 2,8l motorn.
Skall nu ge mig in i bytena men jag gruvar mig för det är en helintegrerad och verkar väldigt trångt.
Ha det så bra
Christer
 
P

Pelle

Guest
Göran_K skrev:
Nu är jag tyvärr långt från 5:ans växel men en undran till Pelle?

Menar du/frugan att man skall undvika all internet-handel..?

Jag har under många år handlat en massa prylar på internet
genom mitt visa-kort...och alltid varit nöjd...!

Ang. 5:ans växel vet jag flera som drevat om...varvtalet ökar
med ca: 400 varv vid 90 km/h...och alla har varit nöjda...:)

Näe inte helt men var försiktig med till vem och hur du lämnar ut dit kortnr. kortbedrägerier på nätet ökar lavinartat.

Det är inte det att den du handlar av missbrukar ditt kort men uppger du ditt kortnr på en inte säker sida lämnar du i princip ut ditt nummer öppet på nätet för de oärliga som letar kortnr på nätet.

Pelle
 

Guest
Jag drevade om 5:an i somras (köpte dreven hos BLD 2800:) tog ca 45min . Detta ökade varvtalet till 2300 rpm i 90km på 5:an , bilen blev myket roligare att köra,förbrukningen minskade med ca 0,1 l/mil.
Bilen är en FIAT Ducato 2,8 jtd -02
 
F

F.d. 16953

Guest
Nu har jag drevat om 5:ans växel. Oj vad härligt det blev att köra med en vanlig låda utan överväxel. Jag fick bara använda halva gasläget mot förut. Nu får det bli en tur till Bornholm och Nordkap i juni.
Ha det.
 
P

Pelle

Guest
Nu är det monterat och klart grejerna kom med UPS i förra veckan men det tog några dar extra för att meddela UPS att leverera till min arbetsadress istället för hem eftersom de vill ha en signatur.

Tog lite mer än 45 minuter. Närmare 5-6 timmar, krävs ett special verktyg och en adapter 3/4 till 1/2 för att 36 hylsan skulle passa på muttermaskinen som måste tillverkas.
Dessutom tog det rätt mycket tid att få den och tillbaka "hasplåten" och framförallt kåpan över dreven då fiat mycket påpassligt monterat alla bromsrören till och från ABSen så att de är ivägen och måste böjas undan.

Sen tog det nog nästan 1 timme att få i all olja genom ett pyttelitet hål.
Kort testtur har hunnits med och nog är den starkare och varvar lite mer på 5:an men en längre tur till Helsingborg ToR i helgen får visa om det var värt jobbet.

Pelle
 
Toppen