• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dreambox

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Det får du fråga ViaSat om. Men jag har skriftligt OK från min leverantör Boxer och den svenska upphovsrättsorganisationen Copyswede.

De ger båda klartecken enligt mina tidigare inlägg. Eftersom jag har TV3 via Boxer så har jag också haft klartecken att se OS från valfri plats, hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Boxer ger alltså klartecken för Slingbox.

Copyswede svarade den 22 November.
Hej Björn,
Tack för ditt mejl.
Så länge ni använder slingboxen inom er avgränsade privata sfär så kan det nog inte påstås att det utgör ett sådant upphovsrättsligt förfogande för vilket ni skulle behöva ha tillstånd.
Mvh
Tanja Jalamo
Från: Copyswede

Med detta så känner vi oss helt trygga i att använda Slingboxen, var vi än befinner oss. Hälsar Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dreambox

Det var en internasjonal avklaring rundt dette i forbindelse med fellesantenne anlegg i Norge for mange år siden. Det var klart lovlig å formidle de svenske kanalene i områder hvor en med privat antenne kunne motta disse. Dette er siden tøyd endel ved at kabeltv selskapene formidler de samme og betaler noe til disse svenske kanalene for dette også til områder som ikke på noen måte kan ta inn kanalene via antenne.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Boxer ger alltså klartecken för Slingbox.

Copyswede svarade den 22 November.
Hej Björn,
Tack för ditt mejl.
Så länge ni använder slingboxen inom er avgränsade privata sfär så kan det nog inte påstås att det utgör ett sådant upphovsrättsligt förfogande för vilket ni skulle behöva ha tillstånd.
Mvh
Tanja Jalamo
Från: Copyswede

Med detta så känner vi oss helt trygga i att använda Slingboxen, var vi än befinner oss. Hälsar Björn

En fråga till Boxers kundtjänst idag ni ser svaret
Skärmklipp boxer.JPG

Ni kan kontrollera detta själva Slingbox är lagligt i Sverige men inte från utlandet

//Jocko
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Får man två olika svar så går jag på det som passar bäst...

Från: Björn Runmalm
Mottaget: 2013-11-04 22:12
Till: kundservice@boxer.se
Ämne: Abonnemang

Hej. Vi har Flex 8 och är hyfsat nöjda. Men när vi inte har marksignal till vår husbil blir det problem. Både i Sverige och i utlandet. Ser ni Slingbox - TV via internet frÃ¥n hela världen som en tillåten produkt? Vi har Boxer abonnemang, en slingbox via internet är krypterad och kan bara ses av kontohavaren. Kontot kan inte lånas ut. Slingboxen är bara en förlängningssladd till vår egen utrustning som står hemma hos oss. Vi har en Slingbox och behåller Boxer, om det är tillåtet för er. Tacksam för svar, hälsar Björn
-----------------------------------------------------------------------

Igår kom följande mail från Boxer
18 november 2013 18:04:31
________________________________________
Från:
kundservice@boxer.se
________________________________________
Till:
Björn Runmalm <bjorn@runmalm.se>
Hej Björn,

Jag vill inledesvis be om ursäkt för att svaret på ditt mail har dröjt då ärendet har kollats över för att se till att vi ger dig riktiga uppgifter. Vi har kommit fram till att alternativet Slingbox går bra att använda och du har alltså ett godkännande från våran sida att använda dig av det då vi ej har möjlighet att finna att det på något vis skulle bryta mot vårat avtal.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen åter.

Jag önskar dig en fortsatt fin vecka!
Med vänlig hälsning
Niklas Bengtsson
Boxer Kundservice
Telefon: 0771-21 10 00
Vardagar: kl. 08.00-21.00
Helger: kl. 09.00-20.00

Box 45024
104 30 Stockholm


Slutsats.
Boxer bekräftar att vi kan använda vår Slingbox även i utlandet och att det ”inte på något vis bryter mot avtalet.”

Det står alla fritt att referera till ovanstående mail, hälsar Björn.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Jag tycker det handlar lite om äpplen och päron här.
Det är ju inte Boxer eller CopySwede som stiftar lagarna (tack och lov för det!). Och deras användaravtal är inte samma som lag. Så om det är lagligt eller ej kan nog inte de bestämma.
Jag tror nog Boxer i mailet missade det lilla om "utlandet". Mailar du dem en fråga där du skriver explicit om utlandet tror jag du kan få ett annat svar. Nu svarade de nog generellt om Slingbox är tillåten ihop med Boxer, inte om det är tillåtet just i utlandet.
Det är vad jag tror i alla fall...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

För min del är det färdigfrågat.

Slingbox är en internationell produkt och det finns inte någonstans uppgifter om att den inte skulle vara tillåten. Tvärtom, den rekommenderas, så länge som inte signalen görs tillgänglig för någon annan och det är bara en hypotetisk fråga.

Att Boxer skulle missuppfatta frågan känns märkligt.
Jag skriver ju "Både i Sverige och i utlandet. Ser ni Slingbox - TV via internet frÃ¥n hela världen som en tillåten produkt?"

Det är ett mycket officiellt svar. Produkten är Godkänd!

För min del är det färdigfrågat, jag har ju klartecken, varför tjafsa mera?
Undrar Björn
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

Visst är det enkelt

Man fár inte föra ut pá nágot sätt upphovsráttigheter ur ett geografiskt omráde i detta falla Sverige.

Om slingboxen är internationell eller laglig har ingen betydelse, det är hur man använder den. Oavsett hur du tittar pá en Svensk kodad kanal utomlands sá är det inte tillátet enligt internatiolnella lagar om att skydda copyright.
Det finns en svensk kanal som tar bort alla program med copyright och det är SVT World. Denna kanal är tilláten utomland om man har ett kontrakt.

Sedan hur stort lagbrott man begár kan jag inte diskutera.

Ett danskt företag i marbella som hade lagt ut samtliga kanaler pá internet har nu fátt sin dom. Den blev fállande därför att dom förde ut kodade signaler.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Visst är det enkelt

Man fár inte föra ut pá nágot sätt upphovsráttigheter ur ett geografiskt omráde i detta falla Sverige.

Om slingboxen är internationell eller laglig har ingen betydelse, det är hur man använder den. Oavsett hur du tittar pá en Svensk kodad kanal utomlands sá är det inte tillátet enligt internatiolnella lagar om att skydda copyright.
Det finns en svensk kanal som tar bort alla program med copyright och det är SVT World. Denna kanal är tilláten utomland om man har ett kontrakt.

Sedan hur stort lagbrott man begár kan jag inte diskutera.

Ett danskt företag i marbella som hade lagt ut samtliga kanaler pá internet har nu fátt sin dom. Den blev fállande därför att dom förde ut kodade signaler.

Detta svar fick jag från Boxer 2014-03-03



Tack för ditt mail!



Vi ser inga problem med att du använder en Slingbox så länge den avänds inom Sveriges gränser, se 6.1 i våra Allmänna Villkor:
"6.1 Kunden ansvarar för att de abonnemang och den utrustning som Boxer har
tillhandahållit Kunden inte utnyttjas i strid med lag eller Avtalet. Detta innebär
bland annat att (I) utrustning som är godkänd av Boxer bara får användas för
mottagning i Kundens hushåll i Sverige, (II) Kunden inte har rätt att göra någon
ändring, modifiering eller annat ingrepp i utrustning (inklusive dess mjukvara)
som är godkänd av Boxer (III) Kunden inte har rätt att undersöka koder eller
annan information i utrustning som är godkänd av Boxer, (IV) Kunden bara har
rätt att ta del av de Tjänster som omfattas av Kundens Avtal med Boxer, samt
(V) att Kunden inte har rätt att kopiera, vidaresända eller på annat sätt göra det
innehåll som förmedlas via abonnemanget tillgängligt för andra än medlemmar
i Kundens hushåll."

Så länge endast du eller någon i hushållet använder er av tjänsten så är det inga problem, dock skall det läggas i åtanke att Slinbox inte är en av oss godkänd box, och då gäller detta, se 5.2 i våra Allmänna Villkor;

"5.2 Om Kunden skulle använda utrustning som inte är godkänd av Boxer sker
detta på Kundens egen risk och Boxer friskriver sig från ansvar för utebliven eller
bristfällig mottagning av sändningar eller åtkomst till Boxers Tjänster eller andra
störningar eller avbrott och varje annan förlust eller skada som Kunden kan
åsamkas på grund av sådan användning. Kunden är införstådd med att även
för det fall Kunden vid viss tidpunkt kan ta emot sändningar eller få åtkomst
till Boxers Tjänster med användning av en utrustning som inte har godkänts
av Boxer, kan denna möjlighet när som helst komma att upphöra på grund av
att Boxer genomför förändringar när det gäller signal, programvara eller andra
tekniska förhållanden. Kunden är i sådant fall fortsatt skyldig att erlägga avgifter
enligt ingånget Avtal. Boxers kundservice kan inte svara på eller assistera i
frågor som är relaterade till utrustning som inte har godkänts av Boxer."



Se även 1.1 i våra Allmänna Villkor;

"1.1 Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller när en privatperson (”Kund”)
sluter avtal med Boxer TV-Access AB (”Boxer”) om abonnemang på och
nyttjande av någon eller några av de tjänster som Boxer erbjuder i det digitala
mark-TV-nätet och/eller i bredbandsnätet (”Tjänsterna”). Bara personer som är
minst 18 år och folkbokförda i Sverige får ingå avtal med Boxer. Utrustning som
hyrs eller lånas av Boxer får bara nyttjas i Sverige för privat bruk."







Så om vi skall summera det, Du får använda Slingbox, dock sker det på egen risk och vi frånsäger oss ansvar gällande felsökning eller uppkommna problem med mottagning eller liknande när Slingboxen används. Tjänsten får endast användas inom Sveriges gränser. Du får inte vidaresända våran tjänst till någon utanför ditt hushåll och du får inte under några omständigheter sälja våran tjänst vidare till någon annan, se "Lag (2000:171) om förbud beträffande viss avkodningsutrustning", 3 §, "Med villkorad tillgång till en tjänst avses att en användare eller en mottagare av tjänsten till följd av tekniska åtgärder eller arrangemang kan få tillgång till tjänsten i tolkningsbar form först sedan de har blivit personligt godkända som behöriga."





Vid ytterligare frågor är du välkommen åter.

Trevlig dag!



Med vänlig hälsning
Andre Lundstedt

Boxer Kundservice

Telefon: 0771-21 10 00
Vardagar: kl. 08.00-21.00
Helger: kl. 09.00-20.00

Box 45024

MVH//Jocko:mcride:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Min fråga
Hej. Sökte på slingbox på er sökmotor men den hittade ingenting. Vill ni skriva vad som gäller om man tar sin slingbox utanför Sverige och tittar på Boxer, Viasat eller Canal Digital?

Deras svar
Så länge du använder slingboxen inom din privata sfär så kan det nog inte påstås att det utgör ett sådant upphovsrättsligt förfogande för vilket du skulle behöva ha tillstånd.

Oavsett var du befinner dig rent geografiskt.

Med vänliga hälsningar,
Liselott Silwer
Marknadsservice

Alströmergatan 12, 7 tr
112 47, Stockholm
Fax 08 667 88 11

Copyswede
 
Toppen