• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drar genom dörrarna.

A

Argos9595

Guest
Hej. Är det fler än jag som har upplevt att det drar från båda dörrarna i Fiats hytt? Det märks mest när det blåser hårt ute. Nån som har ett tips eller ännu bättre en lösning på detta?
:wideeyed:
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Prova med att stänga av luft utifrån bara återcirkulation alltså det kan minska draget.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Två saker:
Tejpa för gälarna i därrarnas kant (bakkanten)

Sätt en mjuk P-list där gummilisten på dörren går mot plåten i hytten. Det kan vara svårt att se exakt var den svarta listen på dörren går emot plåten men om du inte nyss har torkat rent kan du kanske se det.

(P-list är vanlig självhäftande fönsterlist i neoprengummi, finns på byggmarknader m fl)
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Drar genom dörrarna.

Ok tack för svaren, ska genast testa det imorgon.

:yes:
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Vi sitter också och blir kalla av draget i framdörrarna. Håller med till fullo, det märks mest när det blåser men jag tycker nog att det känns lite kyligt hela tiden. Har man en ny bil så ska det inte behöva vara på det viset så vi har skrivit upp det på listan med saker som behöver åtgärdas av handlaren. Vad de sen gör är upp till dom, bara det blir bra. /Jeanette
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Ett tips som vi fått här på klubben är att köpa en övningskörningsskylt o sätta fär hålen i sidan på dörren. Billigt o enkelt, märktes direkt när de kom dit. Fick dock dela o klippa till den en del.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Hej, ett annat tips är att lossa gångjärnen o ställa in dörren på nytt.
Är lite trixigt men det funkade på min förra bil.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Drar genom dörrarna.

Tack för alla tips. Nu har ja lite av varje att försöka med, tack.

:wink:
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Hej BerntMgn.Nu blev jag intresserad.Kan du beskriva närmare hur du gjorde.Det finns säkert tusentals FIATägare i hbk som åker i långkalsonger och hörselskydd för att uthärda kylan ooh vindbruset från dörrarna som skulle välkomna en bra och varaktig lösning på problemet.Lossade du skruvarna på dörren eller på chassit ?Hur gjorde du när du "tricksade"?Skriv utförligt. Jag är övertygad om att väldigt många skulle bli oändligt tacksamma om du kunde hjälpa oss.

M.V.H. Göte27
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Drar genom dörrarna.

Vill bara relatera mina åsikter om detta drag problem, det gällde våran föredetta Fiat -04 . 1 Tätade 5cm. hålet bakom batteriet i torpedväggen. 2 Tejpade ventilationen i nedre bakkant dörrar. 3 Justerade låsbygeln på chassi delen innåt för att få dörren tajtare mot kaross. Men det blev bara en smärre förbättring. Den stora boven enligt min mening är nog den veka konstruktionen av dörrarna. Märktes väl vid lite blåst ute å ventilations munstyckena öppna, å övriga fönster stängda i bodelen, det räckte med att man petade lite lätt på dörrarna i bakre överkant med ett finger =direkt otätt vind/blåst. Dörrarna klarar inte det övertryck som bildas! Men som sagt detta var en -04 men skulle inte förvåna mig det är samma problem på nya hytterna. Kuskar nu runt i en lite nyare Renault inga som helst problem med drag/kyla.:mcride:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Hej, ett annat tips är att lossa gångjärnen o ställa in dörren på nytt.
Är lite trixigt men det funkade på min förra bil.
Hej
Jag lossade gångjärnskruvarna något d.v.s precis så mycket att det var möjligt att
med lite våld förskjuta dörren i alla ledder utan att den ramlade av.
Stängde nästan dörren o kollade så att anliggning av list blev bästa möjliga kompromiss
runt om.
Drog därefter fast gångjärnskruvarna samt justerade låsbygeln i karosskarmen.
Men det blev inte helt bra förrän jag med ytterligare våld (handkraft) utifrån pressade in
dörrens övre bakre del mot karossen.(cirka 1 cm blev resultatet) Lite bräder användes som mellanlägg i dörrens underdel.
Hoppas min beskrivning är begriplig.
Grundorsaken till den dåliga dörrpassningen tror jag är att större delen av hyttens plåttak och bakgaveln och är ursparat o därmed har stabiliteten försämrats. Ersättningsmaterialet är ju konstruerat av plast o trälaminat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Drar genom dörrarna.

Tänk bara på att ha fönstret nere när ni vränger till överdelen av dörren. Kan bli lite dragigt annars (om rutan spricker).
 
Toppen