Hej,
Jag planerar att dra iväg till Spanien om några veckor och vill då ha min MC med på släpvagn (750 kg obromsat).
Så i fredags försökte jag få min nymonterade dragkrok besiktigad i samband med den årliga kontrollbesiktningen. Husbilen gick igenom ua men dragkroken kunde ej godkännas eftersom besiktningsmannen inte kunde hitta uppgift om "maximal släpvagnsvikt/dragvikt" på Transportstyrelsen. På registreringsbeviset under "kopplingsanordning" står endast 750 kg under koden "O3. Högsta totalvikt på släpet".
Min husbil är en Hymer BM640 byggd på Mercedes Sprinter 903-chassi (3,5 ton) OM602 312D (122 hk 2,9 lit 5 cyl diesel) bakhjulsdriven 1997.
I pärmen som medföljde husbilen hittade jag bifogat dokument. Detta anger att "zulässig anhängelast" får vara 1800 kr/2000kg. Som jag tolkar det, i mitt fall med 3500 kg totalvikt enligt reg.beviset, så får jag koppla på 2000 kg. Total tågvikt blir då 5500 kg. Jag har dock inte för avsikt att dra så tungt, men det ger ju ändå en uppfattning om vad husbilen ska klara av vad gäller dragvikt enligt Hymer.
Dragkroken som jag själv monterat (mha mina söner) är en Steinhof STM-221 med EU-godkännande E20 som passar just Mercedes Sprinter årsmodell 1995-2000. Se bifogat. Kan nämna att vi tvingades göra en mindre anpassning av infästningen i sidobalkarna eftersom husbilens balkar ligger 100 mm lägre än Sprinterns. Dragbalken är bultad med totalt 8+8=16st genomgående M12-skruvar i husbilens två balkar.
Min fråga gäller vilka dokument som krävs för att Transportstyrelsen/Besiktningen ska kunna godkänna dragkroken?
Tacksam för all hjälp!
MVH, Mats
Jag planerar att dra iväg till Spanien om några veckor och vill då ha min MC med på släpvagn (750 kg obromsat).
Så i fredags försökte jag få min nymonterade dragkrok besiktigad i samband med den årliga kontrollbesiktningen. Husbilen gick igenom ua men dragkroken kunde ej godkännas eftersom besiktningsmannen inte kunde hitta uppgift om "maximal släpvagnsvikt/dragvikt" på Transportstyrelsen. På registreringsbeviset under "kopplingsanordning" står endast 750 kg under koden "O3. Högsta totalvikt på släpet".
Min husbil är en Hymer BM640 byggd på Mercedes Sprinter 903-chassi (3,5 ton) OM602 312D (122 hk 2,9 lit 5 cyl diesel) bakhjulsdriven 1997.
I pärmen som medföljde husbilen hittade jag bifogat dokument. Detta anger att "zulässig anhängelast" får vara 1800 kr/2000kg. Som jag tolkar det, i mitt fall med 3500 kg totalvikt enligt reg.beviset, så får jag koppla på 2000 kg. Total tågvikt blir då 5500 kg. Jag har dock inte för avsikt att dra så tungt, men det ger ju ändå en uppfattning om vad husbilen ska klara av vad gäller dragvikt enligt Hymer.
Dragkroken som jag själv monterat (mha mina söner) är en Steinhof STM-221 med EU-godkännande E20 som passar just Mercedes Sprinter årsmodell 1995-2000. Se bifogat. Kan nämna att vi tvingades göra en mindre anpassning av infästningen i sidobalkarna eftersom husbilens balkar ligger 100 mm lägre än Sprinterns. Dragbalken är bultad med totalt 8+8=16st genomgående M12-skruvar i husbilens två balkar.
Min fråga gäller vilka dokument som krävs för att Transportstyrelsen/Besiktningen ska kunna godkänna dragkroken?
Tacksam för all hjälp!
MVH, Mats