• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Dragvikt/dragkrok/homologisering

MC-Mats

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2024
Hej,
Jag planerar att dra iväg till Spanien om några veckor och vill då ha min MC med på släpvagn (750 kg obromsat).
Så i fredags försökte jag få min nymonterade dragkrok besiktigad i samband med den årliga kontrollbesiktningen. Husbilen gick igenom ua men dragkroken kunde ej godkännas eftersom besiktningsmannen inte kunde hitta uppgift om "maximal släpvagnsvikt/dragvikt" på Transportstyrelsen. På registreringsbeviset under "kopplingsanordning" står endast 750 kg under koden "O3. Högsta totalvikt på släpet".

Min husbil är en Hymer BM640 byggd på Mercedes Sprinter 903-chassi (3,5 ton) OM602 312D (122 hk 2,9 lit 5 cyl diesel) bakhjulsdriven 1997.
I pärmen som medföljde husbilen hittade jag bifogat dokument. Detta anger att "zulässig anhängelast" får vara 1800 kr/2000kg. Som jag tolkar det, i mitt fall med 3500 kg totalvikt enligt reg.beviset, så får jag koppla på 2000 kg. Total tågvikt blir då 5500 kg. Jag har dock inte för avsikt att dra så tungt, men det ger ju ändå en uppfattning om vad husbilen ska klara av vad gäller dragvikt enligt Hymer.

Dragkroken som jag själv monterat (mha mina söner) är en Steinhof STM-221 med EU-godkännande E20 som passar just Mercedes Sprinter årsmodell 1995-2000. Se bifogat. Kan nämna att vi tvingades göra en mindre anpassning av infästningen i sidobalkarna eftersom husbilens balkar ligger 100 mm lägre än Sprinterns. Dragbalken är bultad med totalt 8+8=16st genomgående M12-skruvar i husbilens två balkar.

Min fråga gäller vilka dokument som krävs för att Transportstyrelsen/Besiktningen ska kunna godkänna dragkroken?

Tacksam för all hjälp!
MVH, Mats
 

Bilagor

  • Hymer technische daten.png
    Hymer technische daten.png
    1,8 MB · Visningar: 25
  • Dragkrok spec1.png
    Dragkrok spec1.png
    109,1 KB · Visningar: 27
  • Dragkrok spec2.png
    Dragkrok spec2.png
    114,8 KB · Visningar: 18
  • Dragkrok spec3.png
    Dragkrok spec3.png
    250,9 KB · Visningar: 23

MC-Mats

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2024
Den som sitter inne med fakta, och därigenom kan ge ett korrekt svar, är Transportstyrelsen. Använd formuläret på deras hemsida, Fordon - Transportstyrelsen, så får du ett skriftligt svar.

Pålle

PS
Du får gärna delge övriga på forumet vad du får för svar.
DS
Tack för tipset. Har nu skrivit till Transportstyrelsen o hoppas på snabbt positivt svar... men tycker ändå att det är konstigt att T inte har uppgifter om min husbil angående dragvikt/släpvagnsvikt. Husbilen är såld ny i Sverige 1997.
 

MC-Mats

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2024
Uppdatering 22/9: Transportstyrelsen har inte svarat än...
Jag kontaktade Besikta och Fordonsprovarna på måndagen. Det som behövs är information om monterad E-godkänd dragkrok inkl monteringsanvisning och information från Hymer om bilens maximala dragvikt, i mitt fall 2000 kg. Dokumentet i första inlägget godkändes. Dragkroken godkändes ua och husbilen som hittills varit reggad som lätt LB reggades samtidigt om till PB klass 2 enligt eget önskemål. Mitt körkort tillåter iof bara 750 kg och det räcker för min planerade Europaresa. Mycket lättad o nöjd :) Tack Fordonsprovarna i Hisings Backa!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Taget från Transportstyrelsen:
högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Taget från Transportstyrelsen:
högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
När jag använder Transportstyrelsens släpvagnskalkylator och knappar in reg.nummer för HB och en obromsad släpkärra, max 750 kg, som jag har blir beskedet max 80 km/h med max last. I mitt fall 615 kg för att inte överstiga släpets totalvikt på 750 kg.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
När jag använder Transportstyrelsens släpvagnskalkylator och knappar in reg.nummer för HB och en obromsad släpkärra, max 750 kg, som jag har blir beskedet max 80 km/h med max last. I mitt fall 615 kg för att inte överstiga släpets totalvikt på 750 kg.
Riktigt enligt texten. Totalvikten på släpet överstiger inte halva tjänstevikten på dragbilen. Alltså dragbilens tjänstevikt är över 1500 kg. Eller hur?
 
Toppen