• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, nu sitter kroken på plats och det är dags för elen.
Någon som monterat elsats på Ducato?
Det är riktigt trångt vid baklysena dit kablarna skall anslutas.

Tacksam för synpunkter
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Hej Lasse!
Finns det inte ett kopplingsstycke under bilen, där du ansluter dragets anslutningar? Bilen har troligen canbus som känner av belastningen, så det är inte så enkelt i dag att bara koppla in sig vid ett bakljus, eller sitter kopplingsstycket vid bakljuset?
Ulf
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Hej Ulf, elsatsen som jag tänkt använda ansluts till batteri och belysning bak.

Någon uppgift på att den skall gå att ansluta på annat sätt har jag inte funnit :rolleyes:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

På 09 kom en lång kabel med kroken som skulle anslutas framme i bilen i nån box.

Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Jag har monterat en elsats på en 2013 men jag gissar att det är lika på en 2015.

Det är lite trångt vid lysena men det går. Canbusdosan som följde med kabelsatsen satte jag fast inne i stolpen bredvid vänster bakljus.
Matningen från batteriet drog jag i en flexslang under bilen och sen upp genom vänster bakstolpe fram till canbusdosan. Sladden över till höger bakljus går ner genom vänster stolpe, bakom kofångarplasten och sen upp genom höger stolpe till bakljuskontakten.
Kablarna fiskade jag upp i stolparna med hjälp av en kraftig ståltråd nerstucken från insidan.
Lite skrapmärken på armarna blir det när man skall koppla in på bakljusen men det är inte speciellt svårt.

Framme vid batteriet gjorde jag ett hål högt upp i bakre väggen på batteriboxen där jag lät flexslangen komma ut.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Jag har monterat en elsats på en 2013 men jag gissar att det är lika på en 2015.

Det är lite trångt vid lysena men det går. Canbusdosan som följde med kabelsatsen satte jag fast inne i stolpen bredvid vänster bakljus.
Matningen från batteriet drog jag i en flexslang under bilen och sen upp genom vänster bakstolpe fram till canbusdosan. Sladden över till höger bakljus går ner genom vänster stolpe, bakom kofångarplasten och sen upp genom höger stolpe till bakljuskontakten.
Kablarna fiskade jag upp i stolparna med hjälp av en kraftig ståltråd nerstucken från insidan.
Lite skrapmärken på armarna blir det när man skall koppla in på bakljusen men det är inte speciellt svårt.

Framme vid batteriet gjorde jag ett hål högt upp i bakre väggen på batteriboxen där jag lät flexslangen komma ut.

Tack för en utförlig instruktion, så får det bli om jag inte hittar den med färdig plugg i boxen fram. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Lasse, det händer att jag monterar en dragkrok i jobbet ibland och Monoflex i Hallstahammar brukar kunna ordna modellanpassade elsatser vid behov, jag tror de är uppköpta av Westfalia numera: https://www.westfalia-automotive.com/se/
Det skulle kunna vara en början att kolla med dem om de har något passande. :)

mvh jocke
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Lasse, det händer att jag monterar en dragkrok i jobbet ibland och Monoflex i Hallstahammar brukar kunna ordna modellanpassade elsatser vid behov, jag tror de är uppköpta av Westfalia numera: https://www.westfalia-automotive.com/se/
Det skulle kunna vara en början att kolla med dem om de har något passande. :)

mvh jocke

Hej Jocke, det är där jag köpt den :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dragkroksmontering Plåtis Ducato 2015

Tack för en utförlig instruktion, så får det bli om jag inte hittar den med färdig plugg i boxen fram. :)

Jag tror du åker på ungefär samma jobb, dragningsväg och tillvägagångssätt oavsett vilken tillverkare av kabelsats du än väljer. Skall du även koppla in dig direkt på säkringsboxen i instrumentbrädan är det enkelt att bara följa befintlig kabelkanal upp från batteriboxen. Med 13 polig behöver man både och.
 
Toppen