• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dragkrok Till Hobby 650-07

F

F.d. 9172

Guest
Undrar om det finns någon i husbilsklubben som vet benämningen eller artikel nummret på en Bosal dragkrok till Hobby 650 med Ford chassi.Har varit i kontakt med Jimmy på Forsbergs i Hyssna,Hör och häpna han kan ta hem till ett pris på 23000:- och då får jag äran att montera själv.Han talade om att han beställt hem och fått skicka tillbaka för kunderna är inte villiga att betala detta pris.Anledningen till priset är att alla dragkrokar till Hobby Husbilar skall ske via Hobby.Men att man kan få andra fimor att beställa hem till ett vettigare pris eller att man själv beställer från någon firma i Tyskland.Ett annat alternativ är ju att åka till Tyskland och köpa ett där.
Många funderingar har man! Undrar om det är fler som funderar eller om ni har kommit på ett bra sätt.

Ulf

:mad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok Till Hobby 650-07

Vi undersökte dragkroksmarknaden till Hobby/Ford och landade i att låta en karosserifirma i Karlstad smida ihop ett drag. Fick nödvändigt intyg med till SBP och det blev inga som helst problem med godkännande. Kostnaden under 5 papp!:D

F

F.d. 9172

Guest

Tackar för tipset!
Men undra vad du har för största tillåtna släpvagns vikt,Jag bever ett 2 tons drag,har hör att det går bra att bygga eget upp till 1500kg.
annars verkar priset ok!
Mvh.Ulf

F

F.d. 9172

Guest

Hej !
Har varit där men vet ej vilken typ som passar. Så därför vore det bra om någon vet vad det är för benämning på kroken.

F

F.d. 9172

Guest

Tackar för ifon Volker!
Skall försöka att maila dem i morgon.Men min Tyska är inte den bästa.
Men en får gör så gott man kan.
Ulf

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Ulf

Lyckas du inte där kan du kontakta Karossen/Björn Johanssons Karosseri AB, Karlstad. Tel 054-85 15 35.

Lycka till /Staffan

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2025

Hej

Vi har en Eura med ford chassi,2005. Kurts i Linköping sa att ett drag till husbilen skulle kosta mellan 8000 och 15000 kr. Det verkade alldeles för dyrt tyckte vi, men kan man få ett för 5000 kr så blir det mer intressant. Vad heter firman i Karlstad som fixade draget åt er?

//Karwis:)

F

F.d. 9172

Guest

Tack för all hjälp Volker!

Du hittade kroken beställde hem den och jag fick den på en vecka och Verkligen en vettigt Pris!
Tackar dig än en gång!

Och ni andra i klubben Volker har bra kontakter med tyskland,så behöver ni ngt som dragkrok,cykelställ ,Trimchips eller vad det månde vara.
Så hör av er till Volker Perro i Finnspång

Arr2

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
13637
Medlemskap
2025

Hej,

Jag fyller på lite i (lånar) den här tråden så bra information blir lite samlad, hittade ingen nyare tråd......

Köpte en Dethleffs på Fordchassi häromdagen, en 2009 med dubbelhjul bak som behöver få ett drag. Där finns en ram som går hela vägen bak men den behöver förstärkas. Standardkrok funkar m.a.o. inte.
Jag har frågat på dragkrok (via rekommendation) på Boh AB som ligger i skogen mellan Falun och Borlänge. Dom tillverkar enligt uppgift specialare som får dra mer än 1500kg. Ska bli intressant att se vad det blir för svar, återkommer om det här sedan.
Jag tänkte prova att mejla Beeken (på Engelska) och fråga vad dom behöver för information för att hitta rätt drag, hittade dock ingen mejladress på hemsidan!? Är det någon annan som handlat dragkrok utomlands som kan tipsa kanske?

Toppen