• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dra nya högtalarkablar till dörrarna

Tommyk

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hofors
HBK-Nr
16084
Medlemskap
2024
Hej, är det någon som har koll på hur jag gör för att dra nya kablar till dörrarna... utan att riva hela instrumentbrädan?
Jag har installerat nya högtalare i dörrarna och vill dra dit nya högtalarkablar från slutsteget...
/Tommy

Det är en Ducato 2016
 
W

Weckman

Guest
Finns en mängd trådar Om detta.
Färdigdragna högtalarkablar till dörrarna och till DIN kontakten.
Koppla originalkablarna genom ett delningsfilter och koppla in tweeter och mellan register i dörrarna.
 

Bilagor

  • 7B9E79F4-2E25-49DC-AED1-E0E1FEA5B1CF.jpeg
    7B9E79F4-2E25-49DC-AED1-E0E1FEA5B1CF.jpeg
    50,1 KB · Visningar: 31
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När elektrikern gjorde några modifieringar i vårt hus för en tid sedan, skarvade han ihop 2 nya kablar med en gammal.

Sedan drog han i den gamla, och de nya följde med in i röret.

Principen bör fungera även i en bildörr.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mitt minne kan svika mig men..
På en 2013 för några år sedan : Vill minnas jag gav upp att byta kablarna ut i dörren och skarvade in mig straxt innan kablarna gick över i dörren. Ny kabel drogs däremot hela vägen upp till nya diskanterna på A-Stolpen.
Kablarna fram till dörren drogs bl.a bakom instrumenthuset med hjälp underifrån. Mycket kräla på golvet blev det.

Även om det tar emot rent principiellt så tror jag det räcker bra med originalkablarna sista biten ut i dörren. Även med nya högtalare och nytt steg tror jag inte man kommer i närheten av att dom inte räcker till. I alla fall om man inte tänker tävla i billjud eller inte har byggt in något groteskt stort och krävande i dörrarna.
Vill minnas det är rejält trångt i dörröverföringen och att högtalarkablarna sitter i bunt med andra kablar.

På min "nya" 2005 som jag precis bytt högtalare i funderade jag inte ens på att byta kablarna ut i dörren. Skarvade direkt vid övergången.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med orginal kabelstamme er at den er lagt opp og surret i jigg før installasjon. Dette gjør utbytte av en mindre del litt problematisk, men ikke umulig. En må sprette opp surringen inne i døren og et stykke under instrumentbordet - en jobb jeg ikke ville gå løs på om eksisterende kabling kan fungere. Har byttet ut skadede ledninger noen ganger.
 

Tommyk

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hofors
HBK-Nr
16084
Medlemskap
2024
Mitt minne kan svika mig men..
På en 2013 för några år sedan : Vill minnas jag gav upp att byta kablarna ut i dörren och skarvade in mig straxt innan kablarna gick över i dörren. Ny kabel drogs däremot hela vägen upp till nya diskanterna på A-Stolpen.
Kablarna fram till dörren drogs bl.a bakom instrumenthuset med hjälp underifrån. Mycket kräla på golvet blev det.

Även om det tar emot rent principiellt så tror jag det räcker bra med originalkablarna sista biten ut i dörren. Även med nya högtalare och nytt steg tror jag inte man kommer i närheten av att dom inte räcker till. I alla fall om man inte tänker tävla i billjud eller inte har byggt in något groteskt stort och krävande i dörrarna.
Vill minnas det är rejält trångt i dörröverföringen och att högtalarkablarna sitter i bunt med andra kablar.

På min "nya" 2005 som jag precis bytt högtalare i funderade jag inte ens på att byta kablarna ut i dörren. Skarvade direkt vid övergången.
Jag har tänkt så också, men vilken övergång menar du? Jag vill ju isf gå på efter att det delar sig upp till diskanten... eller går det separata kablar ända ifrån kopplingen från stereon. Både dörrarna och stolparna ligger ju på samma par ut från stereon(fram)
 

Tommyk

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hofors
HBK-Nr
16084
Medlemskap
2024
Mitt minne kan svika mig men..
På en 2013 för några år sedan : Vill minnas jag gav upp att byta kablarna ut i dörren och skarvade in mig straxt innan kablarna gick över i dörren. Ny kabel drogs däremot hela vägen upp till nya diskanterna på A-Stolpen.
Kablarna fram till dörren drogs bl.a bakom instrumenthuset med hjälp underifrån. Mycket kräla på golvet blev det.

Även om det tar emot rent principiellt så tror jag det räcker bra med originalkablarna sista biten ut i dörren. Även med nya högtalare och nytt steg tror jag inte man kommer i närheten av att dom inte räcker till. I alla fall om man inte tänker tävla i billjud eller inte har byggt in något groteskt stort och krävande i dörrarna.
Vill minnas det är rejält trångt i dörröverföringen och att högtalarkablarna sitter i bunt med andra kablar.

På min "nya" 2005 som jag precis bytt högtalare i funderade jag inte ens på att byta kablarna ut i dörren. Skarvade direkt vid övergången.
Dom är inte ”groteska” men väl 75w RMS, kanske räcker det med original kablarna iaf...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Minns inte exakt hur jag gjorde men tror jag särade på stammen innan det gick ut till dörren, klippte och gick på där. Originalkabeln till diskanten struntade jag helt i och drog den nya som satt på nya diskanten hela vägen fram till delningsfiltren som jag lade in bakom stereon.
Är ganska säker på att originalkabeln upp till originaldiskanten bara är ett enkelt avstick från kabeln straxt före den går ut till dörren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Högtalarkablarna är sällan den svaga länken i ljudanläggningen, på ordinära anläggningar.

Jag har kvar Merca original högtalarna fram, de vaknade till nytt liv när jag bytte ut huvudenheten, har en Sony enkel din.
Sen kompletterade jag med en rejäl aktiv sub, helt nöjd med ljudet, har inte bytt ut några kablar, bara dragit om spänningsmatningen så allt matas från bobatteriet.
 
Toppen