• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dra igång Iveco Daily 35-9, 1985-års bensinare

toastrom

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
41289
Medlemskap
2026
Jag ska försöka sätta igång en Iveco Daily 35-9 bensinare, motorn är en Fiat 6132az 2.0.
Hoppas det finns någon här på forumet som har erfarenhet av denna stilfulla sort.
Det mesta verkar fungera sådär, vore nog inte helt fel med en ny tändfördelare och förgasare.
Nu sitter det en tändfördelare Magneti Marelli S147 och en Weberförgasare 32 ADF 20 251 4N.
Blir helt snurrig när man kollar på nätet då det verkar att finnas flera varianter av Magneti Marelli S147.
Måste först fixa oljeläckaget som troligen är genom den bakre vevhuspackningen.

Mina första frågor (oj, det lät oroväckande):
Är det enklast att ta ut hela motorn/växellådan eller är det enklare att byta packningen underifrån?
Jag hittar ingen vevhusventilation, någon som vet var den sitter?

M v h toastrom
 

toastrom

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
41289
Medlemskap
2026
Motorn ute nu, enklast så!
Vevaxelpackningarna bytta men tyvärr var även grenröret oanvändbart.

OBS bråskande!
Har någon ett grenrör med nr. 4472273 köper jag det gärna.
 

Bilagor

  • IMG_3986.jpeg
    IMG_3986.jpeg
    3,8 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.123
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall maskinen är värd att kosta på skulle jag leta efter en brytarlös eftermarknadsfördelare, ifall det finns.
Kan tyvärr inget om dessa maskiner, men det borde finnas flera här i forumet som kan en hel del om den.

Lycka till :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag ska försöka sätta igång en Iveco Daily 35-9 bensinare, motorn är en Fiat 6132az 2.0.
Hoppas det finns någon här på forumet som har erfarenhet av denna stilfulla sort.
Det mesta verkar fungera sådär, vore nog inte helt fel med en ny tändfördelare och förgasare.
Nu sitter det en tändfördelare Magneti Marelli S147 och en Weberförgasare 32 ADF 20 251 4N.
Blir helt snurrig när man kollar på nätet då det verkar att finnas flera varianter av Magneti Marelli S147.
Måste först fixa oljeläckaget som troligen är genom den bakre vevhuspackningen.

Mina första frågor (oj, det lät oroväckande):
Är det enklast att ta ut hela motorn/växellådan eller är det enklare att byta packningen underifrån?
Jag hittar ingen vevhusventilation, någon som vet var den sitter?

M v h toastrom
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
123 tändning i stockholm kan hjälpa dej med elektronisk tändning
123 är den bästa elektroniska tändning du kan få
det möjligt den inte finns i listan, så ring han så fixar han.
han har hjälpt med tändning till mest konstiga bilar
 

toastrom

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
41289
Medlemskap
2026
Tack för era goda råd, jag undersöker dessa vidare!
Har hittat en elektronisk tändning från ICP LTD till motorn 6132az med FEMSA eller MAGNETT MARELLI men har ej ännu kunnat testa.
Här är länken om någon skulle behöva:
Ignition Car Parts LTD
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det tändsystemet du har hittat där är bara platan var brytarna sitter som byts ut.
som typ luminition tändning
resten är samma gamla slitna fördelare med glapp o allt
jag föreslår verkligen att du tittar på 123 där får du en helt ny fördelare
det evigheters skiljnad på hur man kan justera tändningen
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
637
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Gjutjärn. Men det går väl att svetsa hos nån äldre svetsare med kunskap.
Gjutjärn är svårt att svetsa.
Gjutjärn som varit med länge under hög temperatur är ännu svårare att svetsa.
Gjutjärn som går sönder är så skört att en ev svets knappast gör delen starkare.
Även om man enligt konstens alla regler försöker svetsa med förvärmning och allt.
Hårdlödning, ja kanske men det är nog rätt hög kolhalt i det gamla gjutjärnet så det lär inte funka.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.123
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hela grenröret behöver värmas till ca.400 grader och hålla denna temp under hela svetsningen, ifall det ska hålla.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.463
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
På vår första husbil Fiat bensinare, bytte jag grenrör till ett rostfritt från Ferrita. Det är många år sedan, men kanske en möjlighet även idag, som en sista utväg, om de har uppgifter kvar på de gamla systemen.
Finns en sida där man kan söka på bilnr.

Krister
 
Toppen