• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dovado Go kontra Huawei E589 router

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Står i begrepp att inhandla en router till mitt Fogg kort.
Valet står mellan Dovado Go och Huawei E589 men vilket ?
Till Huawei behöver man ju bara stoppa in kortet och i Dovado måste man ju också ha en sticka i. Tycker det verkar lite otympligt men ...
Tacksam före synpunkter innan man ger sig ut i routerdjungeln...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go kontra Huawei E589 router

Står i begrepp att inhandla en router till mitt Fogg kort.
Valet står mellan Dovado Go och Huawei E589 men vilket ?
Till Huawei behöver man ju bara stoppa in kortet och i Dovado måste man ju också ha en sticka i. Tycker det verkar lite otympligt men ...
Tacksam före synpunkter innan man ger sig ut i routerdjungeln...

Jag har båda (fråga mig inte varför) och tycker att båda funkar bra. Dovadon har något bättre räckvidd men måste ha en sticka. Huaweien är lätt att stoppa i fickan med sitt behändiga format.

Rättelse: jag har Huawei E5776!

image.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest

Hej
Jag skulle oxå köpa en Dovadorouter, men blev rekommenderad att köpa
Jensens Air link på Elgiganten runt 900 kr använder med Telenor och upplåst sticka
fungerar utmärkt,Men om den är bäst vet jag inte:confused:. Används endast i husbilen
Mvh
Gun

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Jag har bägge o köpte Dovadon först och min erfarenhet är att E589 är bättre i alla avseenden!

Vi använder Telia som ISP o 4G funkar mkt väl i/nära större orter annars går det hyfsat bra (acceptabelt) m 3G Edge uppkopplingen. Den stora fördelen är naturligtvis att vi inte behöver sladdar och batteritiden är hellt OK 8-16 timmar beroende på hur mkt data vi kör genom men framförallt att vi trådlöste kan dela på anslutningen och att det går att låsa upp E589 efter ett år för att köra m andra ISP typ Fogg SIM-kort m flera.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har Dovadorouter och Jensens Air link till en TRE-sticka. Jensens känns bäst.

Har beställt den lilla svarta 4G-routern via TRE. 149:-/månad, 30 Gb och full fart. Men jag har nog ångrat mig. Vill ha en med två antenner eftersom det är tydligen den tekniken som gäller.
..................................................................................................

Det kom en Huawei Mobile WiFi E5776 med posten idag. Följde installationsanvisningarna och matade in de tre talen i telefonen och vips, så var förbindelsen igång. Första mätningen med Bredbandskollen gav: 15.565 / 5.289 och detta i Tyringe där jag inte kommer upp över 8 Mbit annars.

Nu rullar vi ner till Ystad kollar farten där.

Senast ändrad:

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Hej,
jag har också en Huawei E5776 och är nöjd. Hade en innan som strulade men fick den utbytt.
Om man nu måste gnälla :)
så är det i så fall att den behöver laddas relativt ofta, då man kan köra den på batteriet.
/Willy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Är Huawei E5776 bättre eller nyare än Huawei E589 ?

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Är Huawei E5776 bättre eller nyare än Huawei E589 ?
E589 har funnits i 1½år och kostar ca. hälften av den helt nya E5776. Jag har haft E589 i ett år och är mycket nöjd, endast priset avhåller mig från att byta till E5776, i dag. Bifogar en länk till en något subjektiv jämförelsetest mellan routrarna: Ny version av den smarta 4G-routern | Smartare Vardag
Dovado Go är väl närmast "överkörd"! Min gamla Dovado 4G används idag endast till fjärstyrning/GPS- & kameraövervakning men den drar hela 2A vid 12V och åker ut vilken dag som helst. Jag skulle nog satsa på E5776 om inte Dovado kan utveckla och förnya sig.
Nackdelen är att en olåst E5776 kostar omkring 2000kr.
Julian

BenkeUppsala

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2025

Köpte en E589 på Katshing i vecken. 1380 och inte operatörsbunden. Fungerar klockrent med mitt fogg-kort. Foggen ärsuverän. Körde just bredbandskollen och hade nästan 11 Mbit i download. Bättre än mitt VDSL abonnemang hemmavid.
:yes:

F

F.d. 53392

Guest

Ni som har en Huawei E5776. Vilken storlek på SIM-kort tar den?

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det normalstora SIM-kortet.

Själv stoppade jag först in ett Micro-SIM med adapter, innan jag läste i manualen att det skadar h/w. Ett litet helsike att få ut det, men det gick.

Nu väntar jag på nytt SIM-kort

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Det finns adapter man kan köpa på teknikmagasinet för 40kr. På så sett behöver man inte beställa nytt sim kort samt att det passa till alla modeller.

F

F.d. 58542

Guest

jag har en dovado mini och den har ingen räck vidd mellan 2:a våningen och
källaren, typ 5 meter, är mycket besviken på den.

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado Go kontra Huawei router

Hej Leif
Har en liknande - Abeo - WiFi området endast 25 meter - vill ha minst 50 meter för att täcka hela trädgården.
Men bör ändå kunna arbeta ensam utan dator.
Inte för batteridrift.

Kan Dovado Go eller Huawei E589 / Huawei E5776 så ?

Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det finns adapter man kan köpa på teknikmagasinet för 40kr. På så sett behöver man inte beställa nytt sim kort samt att det passa till alla modeller.

Inte ens 40 kr, köpte en adapter där för 30 kr, men problemet är att det enligt manualen till Huawei 5776 är överkryssat med rött och med texten, förstör apparaten!

Fick till slut ut adapter och SIM-kort, men inte den normala vägen genom att trycka på SIM-kortet och det studsar upp. Nej här behövdes både pincett och en smula våld.

Rekommenderar att man följer instruktionerna i manualen.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Har en fråga ?
Jag som är kund hos operatören 3 kan bara byta deras SIM- kortet mot Foggens och saken är klar, eller ?????? någon som testat ?

Mvh

Senast ändrad:
Toppen