• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dovado 4GR

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Hej alla!
Jag har köpt en Dovado 4GR att ha i husbilen. Vet någon om den kräver stabiliserad 12V eller tål den att kopplas direkt till bilens 12-14,5V? Det framgår inte av den tekniska specifikationen, bara 12V 2A.
Vårhälsningar från Sundsvall
Per
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dovado 4GR

Dovadon funkar bra med 12V-spänning direkt in från bilbatteriet. Några alternativ finnes:

1. Antingen tillverkar du en kabel själv med valfri kontakt i “biländen”, t.ex. ciggplugg eller helt enkelt koppla över en säkring.

2. En färdig kabel som klarar de 2A som Dovadon vill ha finns här: http://www.kjell.com/?item=44598&path=304000000,347500000,353000000,355500000

3. En “quick-and-dirty"-variant är ju att klippa kabeln till adaptern, men lär garantin ryka, åtminstone för adaptern.

4. Vill man vara riktigt seriös eller om man är rädd om grejorna eller om man vill kunna köra antingen över 12V eller 24V så kan man köpa en sån här: http://www.kjell.com/?item=44128&path=304000000,347500000,353000000,355500000


Ingen av ovanstående lösningar är ju särskilt dyr. Den sistnämnda är nog att föredra.

Kjell & Co brukar vara duktiga på att hjälpa till med sådana här saker, de säljer ju dessutom Dovado så det är nog inga problem att skaka fram grejorna du behöver.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dovado 4GR

Hej!

Ställde frågan om strömförsörjningen av Dovado 4GR i husbilen direkt till Dovado support.
Fick då två alternativ som svar:
-Det enda som skulle klara deras garantikrav var att via inverter omvandla bilen 12V till 220v och använda den ordinarie nätadaptern.
-Det andra som överenstämmer med Ice-Man alternativ 4 var användbart, men då skulle garantin upphöra!
Har själv valt det senare alternativet, dock kompletterat med en strömbrytare för att lätt kunna stänga av routern vid byte av modem.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Dovado 4GR

Tack ska ni ha för era tips. Nu vet jag precis hur jag skall göra!!!!!!!!!
Hälsningar :)
Per
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dovado 4GR

-Det enda som skulle klara deras garantikrav var att via inverter omvandla bilen 12V till 220v och använda den ordinarie nätadaptern.
-Det andra som överenstämmer med Ice-Man alternativ 4 var användbart, men då skulle garantin upphöra!

Såklart de säger så, det gör alla tillverkare! Men hur ska de kunna bevisa att du använt en annan adapter (förutsatt att du inte eldar upp den med fel spänning eller liknande)?

Lite chanser får man ta här i livet :)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dovado 4GR

Jo Ice-Man det var min slutsats också!!!!

Roadglider
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Dovado 4GR

Hejsan!

Nu har jag skaffat en Dovado 4GR och kopplingen till mobilnätet fungerar bra men jag har problem med Wlanet.
Då och då slutar uppkopplingen att fungera, t.ex på Iphone. Det står att telefonen har kontakt med routern men inget fungerar.
Om jag då stänger av Wlanet i mobilen och sen slår på det igen så fungerar det en stund igen.
Jag har uppgraderat med nya mjukvaran.
Vad är fel, kanske någon inställning?

/Micke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dovado 4GR

Hej!

Har utnyttjat min Dovado 4GR med modem och kontantkort för bredband i dagarna. Det har fungerat helt OK och var ett klart lyft från Net 1 i de trakter där vi brukar åka.

Under färd störde dock Dovadon ut min Garmin fullständigt och jag förlorade helt
satellitmottagningen.

Fick koppla modemet direkt till datorn och då fungerade naturligtvis både bredband och Garmin. Det är ju inget problem att koppla så, när vi kör.

Har Dovadon monterad under mittenfacket på instrumentbrädan på Forden och det var nog för nära Garmin.

Någon, som upplevt detta?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Dovado 4GR

Jag har haft samma problem även med en Android telefon och en pc dator så det verkar bero på routern.

/Micke
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dovado 4GR

Nu har jag skaffat en Dovado 4GR och kopplingen till mobilnätet fungerar bra men jag har problem med Wlanet.
Då och då slutar uppkopplingen att fungera, t.ex på Iphone. Det står att telefonen har kontakt med routern men inget fungerar.

Tydligen är det något problem med Apples implementation av DHCP i iOS. Ios Dhcp | iPadNytt - iPad i Sverige, Nyheter, Forum, Köpa iPad Jag vet inte om detta är löst och vilken version av iOS du har i din iPhone. Ett sådant här problem påverkar ofta andra enheter i nätverket.

Firmware 5.x (med stöd för 4G) till 4GR är fortfarande i betastadiet. Några problem återstår att lösa... Den som väntar på nått gott... (väntar ALLTID för länge!).
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dovado 4GR

Jag hade också problem att få olika device att koppla mot WLANet, provade andra kanaler än default 9 och då fick jag igång det.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Dovado 4GR

Tydligen är det något problem med Apples implementation av DHCP i iOS. Ios Dhcp | iPadNytt - iPad i Sverige, Nyheter, Forum, Köpa iPad Jag vet inte om detta är löst och vilken version av iOS du har i din iPhone. Ett sådant här problem påverkar ofta andra enheter i nätverket.

Firmware 5.x (med stöd för 4G) till 4GR är fortfarande i betastadiet. Några problem återstår att lösa... Den som väntar på nått gott... (väntar ALLTID för länge!).


Vet du något om när Firmware 5 kommer?

/Micke
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Dovado 4GR

Jag hade också problem att få olika device att koppla mot WLANet, provade andra kanaler än default 9 och då fick jag igång det.

Jag har också provat att byta kanal men inte lyckats.
Vilken kanal använder du nu?

/Micke
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dovado 4GR

Vet du något om när Firmware 5 kommer?

/Micke

Nej, det är det ingen som vet... Den skulle varit ute. Tydligen är det problem med en leverantörs modem. I övrigt verkar FW 5 fungera bra i beta...
Som sagt - den som väntar på något gott... :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Dovado 4GR

Hej!

Har utnyttjat min Dovado 4GR med modem och kontantkort för bredband i dagarna. Det har fungerat helt OK och var ett klart lyft från Net 1 i de trakter där vi brukar åka.

Under färd störde dock Dovadon ut min Garmin fullständigt och jag förlorade helt
satellitmottagningen.

Fick koppla modemet direkt till datorn och då fungerade naturligtvis både bredband och Garmin. Det är ju inget problem att koppla så, när vi kör.

Har Dovadon monterad under mittenfacket på instrumentbrädan på Forden och det var nog för nära Garmin.

Någon, som upplevt detta?

Roadglider

Jag har min Dovado och Net1 35-an i ett skåp mitt i bilen. Båda ihopkopplade med kabel. Den ena sänder intern WiFi.

Alla GPSer är känsliga för störningar i form av starka radiosignaler och högspänningsledningar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dovado 4GR

Hurra! Nu är Firmware 5 (version 5.0.5) för Dovado 4GR äntligen släppt!
Du finner info och nedladdningslänk här: Downloads - 4GR Firmware - 4GR Upgrader

Stöd för 4G-modem samt inbyggd filserver via USB.
Ovanstående problematik med Apples iOS är oxå löst:
"New WLAN stack resolved the stability issues with Apple iOS (iPhone, iPad, etc) products as well as Intel-based-WiFi notebooks."
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Dovado 4GR

Typiskt.
Jag som lämnade tillbaka min router förra veckan just pga Apple problemen.
Men jag såg nu att dom kommit med en ny, lite router också.

/Micke
 
Toppen