• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dongel

F

F.d. 53267

Guest
Har en Vodafon-dongel som jag köpt i Spanien, vet någon om den går att
använda i något annat Land i Europa som också har Vodafon?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dongel

Jag har använt en Vodafonesticka, ursprungligen inköpt i Spanien, i flera länder i Europa utan krångel. Bidragande orsak till detta kan vara att jag köpt simkorten till stickan över disk, vilket man alltid bör göra så man verkligen får tillgång till nätet utan krångel. Alltså: Låt försäljaren göra installationen av kortet i telefonen! Det är inte alltid så lätt att fixa själv. Skräckexemplen är Aldis och Lidl's erbjudanden! Billigt och dåligt, enligt mitt förmenande!

Jappe

F

F.d. 53267

Guest

Tack så mycket Jappe för informationen. Ska testa när jag kommer till
Tyskland.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kanske har haft otur med mina Aldi- och Lidlkort. Det kan finnas sådana här som har lyckats bättre än jag. Sista gången jag köpte ett Aldikort så fick jag hjälp av en tysk "expert" och vi höll på ett par timmar innan jag kom ut på nätet med det. Strax efteråt "dog" kortet. I Moseldalen var kortet i stort sett oanvändbart. Där gäller tydligen Deutsche Telekom i första hand. Aldi och Lidl använder ju inte de bästa operatörerna precis.

Kan du lite tyska och har kunskaper i ämnet "aktivera simkort i mobilen" så kan du ju pröva Aldi eller Lidl. Tschibo lär ha användbara kort men jag har inte lyckats hitta någon sådan affär. Det är svårt i Tyskland idag. Vodafone har ju flytande priser numera och verkar inte vara särskilt intresserade av kontantkortskunder längre! Men det ändrar sig hela tiden!

Jappe

F

F.d. 52943

Guest

Vi hittade tchibo affär, men dom skulle behöva ung. en vecka för att aktivera kontot, och då skulle vi redan vara på väg att lämna tyskland, så det blev inget med det.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Vi hittade tchibo affär, men dom skulle behöv ung. En vecka för att aktivera kontot, ocd då skulle vi redan varspå väg att lämna tyskland, så det blev inget med det.

F

F.d. 53267

Guest

Tack så mycket för Era tips ang Tyskland. Får forska vidare på detta.
Jag talar hyfsad tyska så jag får fråga mig fram när jag kommer dit.
En sak vet jag i alla fall att det här med mobilt bredband är ju inte direkt
lätt som en plätt att fixa överallt.

F

F.d. 29882

Guest

Hej!
Vissa Dongel (modem) är låsta till operatören,Telias
Hijawei är låst i 12 mån

MVH//Jocko

F

F.d. 4220

Guest

Hej!
Vissa Dongel (modem) är låsta till operatören,Telias
Hijawei är låst i 12 mån

MVH//Jocko

Japp, många är operatörslåsta. Men i regel är det lätt att låsa upp Huaweis modem (som är vanligast). Med en Google sökning på "unlock huawei" och modemtyp så brukar man kunna hitta guider på hur man låser upp modemet gratis - eller i alla fall billigare än vad operatören vill ha för en kod.

//Stefan

Toppen