• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Domkraft.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag köpte Biltemas största tryckluft knackare, 3/4" 1355 nm för 1200 kr, den orkar precis lossa mina hjulbultar.
(M18)

Skall fixa en tryckluftsslang som jag kopplar in i bilen att ha med på resor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag köpte Biltemas största tryckluft knackare, 3/4" 1355 nm för 1200 kr, den orkar precis lossa mina hjulbultar.
(M18)

Skall fixa en tryckluftsslang som jag kopplar in i bilen att ha med på resor.
Det borde den göra, men du behöver en grov slang och gärna så kort som möjligt också för att få ut full effekt ur den.
Dom drar mycket luft! Oftast mycket mer än vad det står i anvisningarna.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Om du har en delintegrerad bil ja, med en helintgrerad bil lär den inte passa.
Jag har stödben på min bil så det är enkelt att lyfta, däremot krävs ett bra mutterverktyg med lång hävarm, för att lossa däcket.
Öglan passar på vår carthago,viktigt att kolla ifall den skulle behövas.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har inget reservhjul i min husbil. Däremot har jag en domkraft i en klumpig plastkoffert, som egentligen är tänkt att förvaras under passagerar- eller förarstolen. Men eftersom de ytorna är upptagna av batteri och elektronik i husbilen ligger den här klumpiga kofferten i garaget och förstör all vettig planering. Hur gör ni? Har ni domkraften med er? Kräver assistansförsäkringarna att vi har en anpassad domkraft med oss?
Det var snålt av tillverkaren att inte montera kofferten i en vägghållare, så som det görs i en del andra bilar. På skroten kanske du kan hitta en sådan förvaring för domkraft mm som Fiat hade till 244-chassiet. Ett kraftigt filtliknande material som man rullade runt grejerna och stängde med kardborrband. Det blir ett mindre klumpigt och mjukare paket än plastkofferten.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Eftersom många Fiat husbilar har problem med svag handbroms, så är original domkraften farlig.
När jag använde den på vår husbil på 4,5t, så vek den sig.
Som tur var hade jag inte fått av hjulet, så det slutade väl och domkraften som inte gick att använda mer, hamnade i skroten.
Om ni tänker använda original domkraften, se till att stå på fast och plan mark, åtdragen handbroms, klotsar för hjulen och kryp aldrig under bilen med den domkraften.
Den är för klen för de tyngre husbilarna.

Krister
 
Toppen