• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Domkraft.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har inget reservhjul i min husbil. Däremot har jag en domkraft i en klumpig plastkoffert, som egentligen är tänkt att förvaras under passagerar- eller förarstolen. Men eftersom de ytorna är upptagna av batteri och elektronik i husbilen ligger den här klumpiga kofferten i garaget och förstör all vettig planering. Hur gör ni? Har ni domkraften med er? Kräver assistansförsäkringarna att vi har en anpassad domkraft med oss?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har inget reservhjul i min husbil. Däremot har jag en domkraft i en klumpig plastkoffert, som egentligen är tänkt att förvaras under passagerar- eller förarstolen. Men eftersom de ytorna är upptagna av batteri och elektronik i husbilen ligger den här klumpiga kofferten i garaget och förstör all vettig planering. Hur gör ni? Har ni domkraften med er? Kräver assistansförsäkringarna att vi har en anpassad domkraft med oss?
Har lagt ur den, kan inte tänka mig att en bärgare skulle använda den.
 

boggi

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
32356
Medlemskap
2024
Har den med Har inte använt den för att bytta hjul. men för att få ett bromsok att släppa efter att det gåt varmt. Samt att lyfta för att lägga under hjul vid fastkörning. Är den stor och klumpig bytt till en smidigare
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Du skall få det korta svaret, det långa tröttar bara ut dig!:D
Jag har alltid haft med mig både reservdäck, domkraft, pump och lång krafthylsa-ledhandtag. Tar med mig det lättaste av alla däcken men funderar på om det inte finns ett ännu lättare nöd-däck som jag har i mina andra bilar. Orginal domkraft har räddat mig flera gånger på ställen där jag inte vågat skicka ner en bärgare. I år fick jag pyspunka på stranden i Sagiada (Gr.) Bytte däck och körde in till gummiverkstad efter vi hade solbadat färdigt i tre dagar.:) Apropå bärgare, de har egna domkrafter och verktyg med sig, de skulle bara le åt min orginaldomkraft. Men ett passande reservdäck skall man ha, annars åker en på flaket till en verkstad och det kan förstöra minst en hel dag.
:bye:Julian
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tar du bort lådan från bilen så spara bogseröglan i bilen, behövs när du skall bärgas eller dras loss. Den är specifik för varje bil.
Om du har en delintegrerad bil ja, med en helintgrerad bil lär den inte passa.
Jag har stödben på min bil så det är enkelt att lyfta, däremot krävs ett bra mutterverktyg med lång hävarm, för att lossa däcket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du har en delintegrerad bil ja, med en helintgrerad bil lär den inte passa.
Jag har stödben på min bil så det är enkelt att lyfta, däremot krävs ett bra mutterverktyg med lång hävarm, för att lossa däcket.
Samma här, jag behöver inte ta fram domkraften, hydrauliska stödbenen gör lyftet, däremot lyckades jag inte lossa hjulmuttrarna, inte en enda gav med sig med mina verktyg sist, fick ta hjälp av en bärgare. Nu ingår även en kraftig mutterknackare utöver skruvdragare, kompressor, stor verktygslåda, original reservhjul, de e gött med >1ton lastvikt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samma här, jag behöver inte ta fram domkraften, hydrauliska stödbenen gör lyftet, däremot lyckades jag inte lossa hjulmuttrarna, inte en enda gav med sig med mina verktyg sist, fick ta hjälp av en bärgare. Nu ingår även en kraftig mutterknackare utöver skruvdragare, kompressor, stor verktygslåda, original reservhjul, de e gött med >1ton lastvikt.
Lägg ett sådant här plus lämplig hylsa i bilen så lossar du bultarna utan mutterdragare.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra tips, denna löser dock motiga muttrar/bultar i mitt fall, (900Nm på lossa) då jag redan har med mej en drös av Ryobi handverktyg och laddare i husbilen.

Mutterdragare har ofta problem med lossdragning av hjulbultar, oberoende av specifikationer. Så som allmänt tips, pröva att det verkligen fungerar
med hjulbultar som har suttit ett tag innan ni förlitar er på en sådan. Det långa draget däremot fungerar alltid, lossdragningsmoment 700-1500Nm
beroende på vem som hoppar på det! :) Och det är alltid laddat! ;)
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Har vid ett tillfälle i Tyskland råkat på en bärgare som tog fram en liten pelardomkraft och skulle lyfta bilen.Jag nekade honom,har ingen annan sa han då.Den gången var det bra att ha bilens med.Det var en saxdomkraft,såg på honom hur han fick ta i
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har vid ett tillfälle i Tyskland råkat på en bärgare som tog fram en liten pelardomkraft och skulle lyfta bilen.Jag nekade honom,har ingen annan sa han då.Den gången var det bra att ha bilens med.Det var en saxdomkraft,såg på honom hur han fick ta i
Jag har behövt använda den ett par gånger, jag tycker att det fungerar bra, men om det är mjukt underlag behövs det något som ger lite större yta att ställa den på, jag har gjort en platta av ett par kraftiga Plywoodbitar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mutterdragare har ofta problem med lossdragning av hjulbultar, oberoende av specifikationer. Så som allmänt tips, pröva att det verkligen fungerar
med hjulbultar som har suttit ett tag innan ni förlitar er på en sådan. Det långa draget däremot fungerar alltid, lossdragningsmoment 700-1500Nm
beroende på vem som hoppar på det! :) Och det är alltid laddat! ;)
Vi har 3st tryckluftsdragare i garaget, där dessa 3 inte rår på t.ex fastrostade stötdämparbultar, där åker de ur med lätthet med min batteridrivna, så det beror mycket på modell. Hade en batteridriven Milwaukee på jobbet som drog av nya m16 bultar på högsta läget, pris runt 10k, motsvarade tryckluftsdriven fick vi betala runt 80k för!
 
Toppen