• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic RMD 8555, felsöka?

perp67

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
34697
Medlemskap
2025
Mitt RMD8555 har bara slutat kyla, kan hända att underhållsvärmen jag hade i bilen var för låg så det blev minusgrader i bilen en tid.
Kylskåpet var på med lite saker i, någon saftflaska mm har frysit men ej gått sönder så det bör inte hunnit bli allt för kallt(utomhus under -23)
Men felet nu med kylen är att den vill inte kyla, lampa samt display fungera som det ska, inga blinkningar eller pipande ljud.
Vid påslag(startar på 220) så tänds symboler som de ska men inget surrande eller något annat ljud, vid val av 12v hörs ett litet klick eller kort rassel/skrap, troligtvis relä. men inget mera,
Mätt lite och kylen får 220v in samt 220v ut mot "Heating elementet", mätt resistans till 270 ohm så "Heating elementet" bör inte vara trasigt, 270 ohm låter rimligt.
Någon som har någon ledtråd eller stött på liknande symptom?
Bilen är en 2014 så åldern på kylen kanske gjort sitt?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej
Har du provat en "Norsk reset " ?
Dvs bryt strömmen helt ( 12volt) och vänta ett tag.
Prova sedan igen, ibland kan den sparka igång.
12volt fungerar bara när motorn är igång.
Har du provat att bara köra på gasol ?

Mvh Per
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Min gjorde precis likadant, även den en 2014. Ska kolla efter tråden när jag kommer till en dator. Den är skriven i mellandagarna eller precis efter nyår om du kollar själv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kompressorkyl surrar men det du har skall vara tyst, möjligen kan det höras ett sus från gaslågan. Om inga lampor protesterar tror jag all är ok.
Vill till omgivningsvärme om kylet skall kunna kyla.
Har du fått upp värmen i bilen så att skåpet blir varmt innan du försöker starta? du bör säkert ha varmt 1-2 timmar innan nya startförsök.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Prova med att motionera energiväljarvredet. Vrid fram och tillbaka ett flertal gånger, kan vara så att du har fått lite glappkontakt i vredet.
Nja sitter inte ett vred i denna modell. Är microbrytare bakom en panel. Som har en tendens att gå sönder pga fukt. Då måste dom bytas, man kan göra detta själv kostnad 1kr styck
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Tack för alla tips nu är det löst :)
Den norska resetten gjorde nog susen.
Körde in bilen i garaget och kopplade bort en batteripol, efter ett dygn satte jag på den och kylen verkar fungera som den ska igen.
Inte testat gasol men det får bli till helgen.
Tack för återkoppling, det hjälper många på detta forum.
Återkoppla gärna hur det gick sedan.
Mvh Per
 
Toppen