• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM7401 gasoldrift

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Gasventilen till kylskåpet verkar inte fungera. Det är ett Dometic RM7401L år 2005. När jag kopplar över till gasoldrift hör jag knattret från gnisttändaren. Det upphör efter några sekunder utan att lågan tänds. Jag har kollat att gasen kommer fram till gasventilen vilket den gör. Men inget händer vid utgången till brännaren. D
Gasen fastnar alltså i gasventilen. Då uppstår frågan: kan det vara fel på själva ventilen eller är strömförsörjningen till ventilen bruten?
Hur ska jag göra för att i första hand kolla om strömförsörjningen till gasventilen är obruten? Om det är ström fram dit måste jag försöka få tag i en ny gasventil, eller hur?
 

ambrodite

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17305
Medlemskap
2024
Palle prova och blås lite försiktigt med tryckluft på brännaren.Där brukar trilla ner en sotflaga som stör men peta inte med något på brännaren. Stefan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla ifall annan gasolutrustning får fram gasol.

Kolla spänningen på gasventilen på kylskåpets baksida

Screenshot_20190626-100338.jpg
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
PeterK:
Jag har diagrammet i kylskåpets manual. Mitt bekymmer är att jag inte vet mellan vilka punkter/anslutningar på ventilen som jag ska mäta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte säkert,
Men jag mätte nyss på mitt RM7655L
Kör det på gas nu, och fick 0,96-0,97V mot jord, på de 2 anslutningarna jag markerat med pilar.

IMG_20190626_170745__01__01.jpg
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Tack PeterK!
Då ska jag kolla upp spänningen på de anslutningarna. Man kanske ska mäta just då gnisttändaren går- För det är väl då det ska finnas ström där? Eller tänker jag tokigt.
Om det då finns spänning över de anslutningarna och det inte kommer fram gas måste jag förmodligen byta gasventilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du tänker rätt.

Misstänker att du får fellarm när kylen inte tänder, har du tömt gasledningen kanske, då kan man få göra flera omstarter innan gasol kommer fram till brännaren.

Kolla även var du får gnistan, den ska komma mitt i brännaren.
Har du en liten skada på gnistkabeln, kan gnistan hoppa över någonstans efter den kabeln, kolla när det blir lite mörkare ifall du har svårt att upptäcka gnistan.
 
F

F.d. 940

Guest
Det kan hjälpa att knacka lätt på ventilen med något hårt.
Arne.
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Jag har monterat en ny brännare och kollade då att gnistan kommer på rätt ställe. Jag har också kollat att gasen kommer fram till gasventilen genom att släppa på anslutningen in i gasventilen.
Nu ska jag mäta spänningen och knacka på ventilen så få vi se. Återkommer med resultatet av de här åtgärderna.
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Jag mätte upp spänningen vid ventilens anslutning och fick 1,3 volt. Alltså måste jag byta ventilen eftersom den får ström men släpper inte fram gasen.. Jag har idag beställt en sådan ventil till det facila priset av 1700 SEK.
Jag tackar för alla tips och tydliga bilder. Jättebra.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Hur gick det, fick du det att fungera?
Jag har samma problem, har inte mätt något ännu, men funderar på hur jag får ut kylskåpet för att komma åt baksidan, ser ju ut att sitta stumt i gasolröret. Svårt att testa det sen utan gasol.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hur gick det, fick du det att fungera?
Jag har samma problem, har inte mätt något ännu, men funderar på hur jag får ut kylskåpet för att komma åt baksidan, ser ju ut att sitta stumt i gasolröret. Svårt att testa det sen utan gasol.

Du har ventilations galler på utsidan av HB öppna den så kommer du åt
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Hej på er!
Nu har jag kommit hem från en liten runda runt Dalhalla och Vänern. Någon dag innan vi reste iväg kom den nya gasventilen hem som beställt. Då fanns det ingen tid till att montera den. Nu däremot är det läge för att byta gasventilen vilket jag började med idag bara för att konstatera att jag är tvungen att plocka ut kylskåpet för att kunna genomföra bytet.
Min bil är en Adria Adriatik Coral 580S 2005:a. Jag är i stort behov av att få tips om hur jag ska gå tillväga för att plocka ut skåpet. Bilderna visar hur det är monterat.
Tacksam för alla tips!
20190729_160615.jpg 20190729_160629.jpg
 
Toppen