• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM6505

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Bakgrund: Husbil från 2004, Dometic RM6505 som tidigare krävt byte av styrenhet på grund av kallödningar.
Kyl/frys har körts under sommarperioden, och sporadiskt några dagar under vintern när bilen används, nu senast för två veckor sedan. Normal funktion då.
Ikväll tänkte jag värma upp bilen och ev. rulla ut en stund i morgon.
Kliver in i bilen och känner en doft av ...ammoniak :(

Jag vet vad det innebär, och tackar för lång och trogen tjänst, och inser att det är dax att gå vidare.
Vad jag förstår så går det inte att reparera och återfylla absobtionsskåp?
Behöver både kyl och frys, och kompressorskåp är inte ett alternativ vid fricamping i Norrland.
Det ser ut som att RM6505 utgått och ersatts av RM7605L.
Jag behöver gasol och 230V-drift.
Har jag några fler alternativ, utlandet, eller andra märken med AES?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Bakgrund: Husbil från 2004, Dometic RM6505 som tidigare krävt byte av styrenhet på grund av kallödningar.

Har jag några fler alternativ, utlandet, eller andra märken med AES?

För kännedom blev det affär på en Dometic RMD 10.5T till det facila listpriset av 28.500kr
Återkommer när jag beslutat om jag försöker skruva loss dörrlisten eller försöker lyfta med travers genom takluckan (!)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi har også været nødt til at få skiftet køleskabet i vores camper.

Dørrammen blev skruet af, og så kunne skabet lige akkurat komme den vej ind, og så på med dørrammen igen med nyt fugemasse så dørrammen blev tæt igen.

Det tog en og en halv dag på på et værksted hos en autocamperforhandler, så det er et stort arbejde.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Vi har også været nødt til at få skiftet køleskabet i vores camper.

Dørrammen blev skruet af, og så kunne skabet lige akkurat komme den vej ind, og så på med dørrammen igen med nyt fugemasse så dørrammen blev tæt igen.

Det tog en og en halv dag på på et værksted hos en autocamperforhandler, så det er et stort arbejde.

Ja det blev dörren för mig också. 1½ dag är ganska rimligt med allt kringarbete. Nu sitter den iaf på plats med anslutningar och ombockade gasolrör. Nästa gång ska jag inte ha våt is som underlag utanför dörren när man ska lyfta.
2019-03-23 15.18.35.jpg
Detta aktualiserade att jag ska dra separata >10mm² till kylen, (original är 2x2.5mm²)för annars blir det bara 2A kvar att ladda bodelsbatterier med efter spänningsfallet när kylen drar igång 175W på 12V när man startar motorn. (alternativt kopplar jag bort D+ så får den gå på gasol när inte 230V finns tillgängligt.)
 

Petlof

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Borlänge
Bakgrund: Husbil från 2004, Dometic RM6505 som tidigare krävt byte av styrenhet på grund av kallödningar.
Kyl/frys har körts under sommarperioden, och sporadiskt några dagar under vintern när bilen används, nu senast för två veckor sedan. Normal funktion då.
Ikväll tänkte jag värma upp bilen och ev. rulla ut en stund i morgon.
Kliver in i bilen och känner en doft av ...ammoniak :(

Jag vet vad det innebär, och tackar för lång och trogen tjänst, och inser att det är dax att gå vidare.
Vad jag förstår så går det inte att reparera och återfylla absobtionsskåp?
Behöver både kyl och frys, och kompressorskåp är inte ett alternativ vid fricamping i Norrland.
Det ser ut som att RM6505 utgått och ersatts av RM7605L.
Jag behöver gasol och 230V-drift.
Har jag några fler alternativ, utlandet, eller andra märken med AES?
Nu är det ju ett par år sedan, men du har möjligen inte trasiga kylskåpet kvar? Vill köpa styrenheten.
/
Peter Löfstedt
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Nu är det ju ett par år sedan, men du har möjligen inte trasiga kylskåpet kvar? Vill köpa styrenheten.
/
Peter Löfstedt
Vet du vad... skåpet är skrotat, men jag har sparat kontrollenheten och panelen med lysdioder.. och jag hittade den.
Vad kostar den som reservdel och vad tycker du den är värd? Behöver du grejerna runt omkring också?
2020-07-28 20.30.05.jpg2020-07-28 20.29.53.jpg
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Hej! Har du kvar kretskortet var vänlig kontakta mig.Rune B
Just nu är du nr tre i kön, herren här ovan verkar inte svara på meddelanden eller i tråden just nu, och sen finns ytterligare en intressent som nr två, men jag ska ge den första lite tid att svara, och sen kommer jag att fråga nr två i kön. Men jag meddelar här också vad som händer.
 
E

Eeva-Kaarina

Guest
Just nu är du nr tre i kön, herren här ovan verkar inte svara på meddelanden eller i tråden just nu, och sen finns ytterligare en intressent som nr två, men jag ska ge den första lite tid att svara, och sen kommer jag att fråga nr två i kön. Men jag meddelar här också vad som händer.
Tack så mycket för visat intresse.mvh Rune
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Boxen såldes till första intressenten som hörde av sig. Ifall det mot förmodan inte skulle vara den som var felet på hans kyl så kanske den kan säljas vidare, även om den risken är liten.
 
Toppen