Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ultimatron rekommenderar 14,6v och har inte någon uppgift på för värdet för underhåll.Det verkar vara lite olika med LiFePO4-batterierna. Jag har 100% vid 14,3v och då sänker motståndet laddningen, så de vill inte ta högre spänning. Mina batterier brukar pendla mellan 13,0 oh 13,8 volt. Underhåll 13,5v
Jag har ändrat till 13,5 v.Nöj dig med 13,5 som underhållsladdning. 13,8 kommer att stressa cellerna i onödan.
Har fått helt andra uppgifter från Skanbatt ( batterileverantör) .Ifall du har ett AGM batteri i original så kan du fortsätta att använda den inställningen för LiFePo.
BMS:en bör se till att batteriet inte blir överladdat. I alla fall den separata BMS:en från Victron Energy.....
Jag köpte mitt Victron Energy 150Ah LiFePo batteri från Odelco 2018. Jag frågade dem ifall jag behövde byta ut Kabens Dometic 25A laddaren som var ansluten till Tudor AGM bodelsbatteribatteri. Svaret var att det behöver jag inte utan kan behålla laddarinställningen. Jag körde med det i två år utan problem. Förde över samma batteri till vår Nordic för ca 18m sedan. Den har dock VE's Multiplus 2kVA inverter/laddare.Har fått helt andra uppgifter från Skanbatt ( batterileverantör) .
enl dom bör inte laddspänningen överstiga 14,4v och floatläge 13,8.
Blysyra eller Gel har dessa laddinställningar, AGM har 12,7 V i laddspänning.
kan du visa källa på ditt påstående.
Hejs
Claes 105