• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dometic kylskåp fungerar inte på 12V.

Amn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
29620
Medlemskap
2024
RMD 8505 Dometic fungerar inte på 12V. Har spänning över säkring på EBL. Vad styr härefter. Väljare på kylskåpet eller finns fler säkringar? Elpatron kollad ok.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
RMD 8505 Dometic fungerar inte på 12V. Har spänning över säkring på EBL. Vad styr härefter. Väljare på kylskåpet eller finns fler säkringar? Elpatron kollad ok.
Prova att starta motorn.. :rolleyes:;)

Är allt rätt kopplat så skall kylen inte gå igång om motorn inte är igång, annars hade du tömt ditt batteri ganska så snart..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
RMD 8505 Dometic fungerar inte på 12V. Har spänning över säkring på EBL. Vad styr härefter. Väljare på kylskåpet eller finns fler säkringar? Elpatron kollad ok.
Som muskatten skriver det är normalt kopplat så att det inte går att köra på 12V med avstängd motor,vissa husbilstillverkare kopplar dock så att skåpet går att köra på 12V hela tiden, det drar ca15Amp vilket gör att du tömmer ditt batteri ganska snabbt.
Har du en väldigt stor batteribank så skulle du kunna koppla om kylen för att köra 12V tex. på färjor, annars är gasol eller 230V bäst.
 

Amn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
29620
Medlemskap
2024
Som muskatten skriver det är normalt kopplat så att det inte går att köra på 12V med avstängd motor,vissa husbilstillverkare kopplar dock så att skåpet går att köra på 12V hela tiden, det drar ca15Amp vilket gör att du tömmer ditt batteri ganska snabbt.
Har du en väldigt stor batteribank så skulle du kunna koppla om kylen för att köra 12V tex. på färjor, annars är gasol eller 230V bäst.
Skåpet är kopplat att bilen måste vara igång.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har fungerat på ”Auto” gasol, 220V och 12V hela förra säsongen ända till sista turen.
Många som ställer av sin hb under längre tid vet oftast inte vad som kan hända.... Och då framförallt med en kyl som går på både gas och el...
Det är inte ovanligt att rost bildas i röret som går till brännare munstycket, som då täpps ingen av rosten. Då får man rensa röret och det lilla munstycke..
Står hb där det är högre fukt där gallren är för kylen, då kan det bildas oxid på kontaktytorna mm. Då kan man ta loss alla kontakter och sprayar med typ el spray som tar bort oxiden, spreya även in där kontakten sitter..
Säkerhets ventilen kan haka upp sig.... Då brukar det räcka med att man knackar på den med ett metallföremål samtidigt som man hör det tickande ljudet från gnistan...
Hör du ingen gnista kan det vara flatstiften på brännaren som har oxiderat... Då rensar man där från oxid...

Hjälper inte detta släng ut skiten och köp en 12v kompressor kyl/frys..... Lycka till ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.809
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många som ställer av sin hb under längre tid vet oftast inte vad som kan hända.... Och då framförallt med en kyl som går på både gas och el...
Det är inte ovanligt att rost bildas i röret som går till brännare munstycket, som då täpps ingen av rosten. Då får man rensa röret och det lilla munstycke..
Står hb där det är högre fukt där gallren är för kylen, då kan det bildas oxid på kontaktytorna mm. Då kan man ta loss alla kontakter och sprayar med typ el spray som tar bort oxiden, spreya även in där kontakten sitter..
Säkerhets ventilen kan haka upp sig.... Då brukar det räcka med att man knackar på den med ett metallföremål samtidigt som man hör det tickande ljudet från gnistan...
Hör du ingen gnista kan det vara flatstiften på brännaren som har oxiderat... Då rensar man där från oxid...

Hjälper inte detta släng ut skiten och köp en 12v kompressor kyl/frys..... Lycka till ;)

Håller med om allt utom det sista, en väldigt dyr lösning på något som förmodligen är ett väldigt enkelt problem.
Och förresten, hur pålitligt är ditt kompressorskåp...;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Håller med om allt utom det sista, en väldigt dyr lösning på något som förmodligen är ett väldigt enkelt problem.
Och förresten, hur pålitligt är ditt kompressorskåp...;)
Antagligen har jag fått ett måndagsexemplar, och hade jag inte åkt iväg söderut i slutet av sommaren så hade jag fått en ny kyl/frys under tiden jag var i Sverige.
Det är nog mer generöst än vad husbilsföretagen hade erbjudit en... ;)

Och en annan sak är också den lättnad jag har fått när jag inte behöver leta efter gas var tredje vecka....
En sak är säker... Att vad som än händer så kommer jag aldrig att återgå till ett absorbations kyl/frys..
.och detta att frysen är överst... Bara för att gå dagligen i kylen var jag ju tvungen att krypa ner på golvet... :eek:

SORRY TS.. Att detta är lite utanför ämnet
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag blir inte riktigt klok på ditt problem. Men du menar troligen att kylen inte funkar på 12 volt när motorn är igång. Dvs 12 volt fungerar aldrig.
 

Amn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
29620
Medlemskap
2024
Jag blir inte riktigt klok på ditt problem. Men du menar troligen att kylen inte funkar på 12 volt när motorn är igång. Dvs 12 volt fungerar aldrig.
Exakt. Som tidigare nämnts har jag 12V över säkringen på EBL men saknar spänning på kopplingsplinten bak på kylskåpet och naturligtvis är bilen igång. Det jag undrar är om det finns mer än kretskortet och strömställaren på kylskåpet emellan. Finns det fler säkringar?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Exakt. Som tidigare nämnts har jag 12V över säkringen på EBL men saknar spänning på kopplingsplinten bak på kylskåpet och naturligtvis är bilen igång. Det jag undrar är om det finns mer än kretskortet och strömställaren på kylskåpet emellan. Finns det fler säkringar?
Har du kollat om det är plus eller minus eller båda som saknas på kopplingsplinten vid kylskåpet.
Det finns även en D+ styrning på skåpets plint. Den ska ha spänning vid motordrift.
Utgången för D+ finns på EBL.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Du har inte kommit åt en en väljar brytare på EBL 271 finnes det en sådan då går inte kylet på 12 volt när motor går.Bifogar elschema finnes olika 8505.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230402_201054_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20230402_201054_Samsung Notes.jpg
    467,5 KB · Visningar: 57
Toppen