• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp fungerar ej

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
I min husbil har jag ett kylskåp som heter Dometic RMT 7851L
Förmodligen under färd så upphörde kylskåpet helt plötsligt med att producera kyla, dvs. den lämnar överhuvudtaget ingen kyla alls.
Då jag vrider vredet till gasol så tänds den gula lampan på panelen, och då jag tittar bakom kylskåpet så har gasollågan tändts och den brinner stadigt, fint och till synes felfritt.
Då jag vridet kylskåpsvredet till 220 volts drift tänds den gröna lampan på kylskåpspanelen, men ingen kyla alls kommer.
Jag har ännu inte provat om kylskåpet producerar kyla på 12 volt (skall göra det imorgon) men jag misstänker att det inte fungerar på 12 volt heller.

Av vad jag förstår så har gasoldrift, 220 volts drift och 12 volts drift en gemensam termostat.
Jag skulle vilja kontrollera om det är termostaten som har gått sönder.
Hur gör jag för att kontrollera om termostaten är trasig?
Termostaten är väl egentligen bara en brytare som öppnar och stänger, eller?
Hur gör man för att kortsluta termostaten för att det vägen se om det är termostaten som är felkällan?

Vad är en thermistor? Och var sitter den?

Ringde försäkringsbolaget Folksam som meddelade att försäkringen täcker skadan (årsmodell på husbilsekipaget är 2009), självrisk 2000 kr, men någon firma som inom rimlig tid (i Värmland/Dalsland) kan titta på det här hittar jag inte varför jag vill försöka laga det själv.
Tacksam för alla tänkbara förslag på råd & hjälp.
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Tack för bra tips Hasse, i morron ringer jag kundtjänsten.
Jag kan ändå inte bara släppa det här hur som helst.
Tar gärna emot fler tips.
/Thomas
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

...upphörde kylskåpet helt plötsligt med att producera kyla, dvs. den lämnar överhuvudtaget ingen kyla alls.
Då jag vrider vredet till gasol så tänds den gula lampan på panelen, och då jag tittar bakom kylskåpet så har gasollågan tändts och den brinner stadigt, fint och till synes felfritt.
Då jag vridet kylskåpsvredet till 220 volts drift tänds den gröna lampan på kylskåpspanelen, men ingen kyla alls kommer...

Nu vet jag ju inte hur länge du väntat, men det kan ta en bra stund innan man märker att det börjar bli kallt efter start av kylen. Om ingen temperaturförändring kan märkas efter ett par timmars drift så är nåt definitivt fel. Om gasollågan brinner normalt så ger den ju värme där, samma sak om du märker att brännaren blir varm när skåpet står på 220V, så borde ju även den värmaren fungera, och i så fall återstår väl nästan bara att det är frågan om läckage av kylmedia? För om brännaren fungerar, och kylmedia finns i systemet så kommer ju värmen från brännaren att få vätskan att cirkulera och producera kyla... det är iaf så långt jag har förstått av funktionen på dessa skåp. Det tysta kylskÃ¥pet frÃ¥n Motala fyller 80 Ã¥r - NyTeknik
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Bäste Teknikpata
Bra och lärorik artikel om dessa kylskåp du hänvisade till.
Jo jag har väntat flera timmar och det händer absolut ingenting i kylproduktion.
Du skriver bl.a.:

CITAT
” … samma sak om du märker att brännaren blir varm när skåpet står på 220V, så borde ju även den värmaren fungera, och i så fall återstår väl nästan bara att det är frågan om läckage av kylmedia?”
SLUT CITAT

Var någonstans sitter den där värmaren på 220 volt?
Hur kan jag kontrollera att den där värmaren fungerar på 220 volts drift?
Ca 7 timmar innan jag upptäckte att kylen var varm (det var på morgonen) kände jag en ny konstig lukt, jag misstänkte om det kunde vara gasol läckage.
Jag öppnade alla fönster och vädrade ut lukten. Därefter har den inte återkommit.
Huruvida det där var en fläkt av läckande ammoniak vet jag ej.
Är väl medveten om att ammoniak luktar starkt och vidrigt.
/Thomas
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Var någonstans sitter den där värmaren på 220 volt?
/Thomas


(skåpet på bilden är bara för el, inte gasol)
värmaren/brännaren är alltså den stora lodräta cylindern till höger som går hela vägen nerifrån och upp. På ett skåp även för gasol inkluderas gasolbrännaren längst ned i denna.
Cylindern/röret ska bli varmt (någorlunda iaf, räkna på att det är ungefär 200W)

Principen för skåpet är enkel. Värmaren värmer vätskan som förångas, och så är kylprocessen igång. Blir det varmt men inte kallt så verkar det troligt att det är problem med kylmediet och eventuellt läckage.
 

Bilagor

  • 5271903.jpg
    5271903.jpg
    36,9 KB · Visningar: 39

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Ok, nu begriper jag vad jag skall leta efter.
Kommer kolla det där i morgon bitti.
Men låt oss säga att det blir varmt i det där röret.
Då finns det väl rimligen "bara" 3 saker kvar som kan vara orsak till utebliven kyla.
Ammoniak läckage, eller att termostaten (även kallad thermistor har jag nu sett via google) som kan ha gått sönder, eller att ammoniaken fastnat i rören (måste alltså vända husbilen upp och ner, och passa på och skaka den lite när den är upp-o-ner.
/Thomas
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Ok, nu begriper jag vad jag skall leta efter.
Kommer kolla det där i morgon bitti.
Men låt oss säga att det blir varmt i det där röret.
Då finns det väl rimligen "bara" 3 saker kvar som kan vara orsak till utebliven kyla.
Ammoniak läckage, eller att termostaten (även kallad thermistor har jag nu sett via google) som kan ha gått sönder, eller att ammoniaken fastnat i rören (måste alltså vända husbilen upp och ner, och passa på och skaka den lite när den är upp-o-ner.
/Thomas

Eftersom gasol & el bara går till/från på dessa modeller så är det så temperaturen regleras. Eventuell termostat sköter alltså bara in/urkoppling av brännaren/värmaren.
Så ifall det blir varmt/gasolen brinner hela tiden så är det inte termostaten det är fel på utan snarare kylmediet.
Blir det bara varmt, så ska det bli kallt på annat ställe :)
Tyvärr tror jag kanske att det är enklare att vända upp-o-ner på plånboken och skaka den än husbilen :oops:

Nu ska vi komma ihåg att detta är mina teorier baserade på ett eget krånglande skåp, och ingen fackkunskap.
Jag är tekniker inom annat område än kylteknik :p
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Hhmm ...
Dina "lekmanna" teorier make sence to me.
i morgon skall jag kolla upp det vi talat om här.
Tack så länge.
Har för avsikt att återkomma.
Mvh
/Thomas
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Vi har varit med om något liknande, det löste sig då med att vända kylskåpet upp och ned så att vätskan rann tillbaka, sedan fungerade det normalt igen, värt ett försök innan du skakar plånboken
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Tog Hasses råd och ringde upp Dometic idag och dom berättade att dom åker ”alltid” ut till kylskåpet ifråga.
I morgon bitti skall en Dometic reparatör ringa mig och vad jag förmodar så åker han därefter ut till mig där jag just nu vistas (Blues-festivalen i Åmål)).

Röret med ammoniak blir varmt både under 220 volts drift och gasoldrift.
Har i dag även kört kylskåpet på 12 volt men ingen kyla produceras där heller över huvud taget.
Det lutar sålunda åt att ammoniaken läckt ut någonstans.

Och jo, lukten som jag kände av kan nog karakteriseras som lite ”söt” och kemikalie liknande.
Om det visar sig att vätskan i röret har läckt ut då blir det antagligen mycket kostsamt att laga skåpet.
Återkommer när jag har mer att berätta.
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp fungerar ej

Dometic har tecknat serviceavtal med Electrolux.
Ringde således Electrolux som i stort sett omgående skickade ut en servicetekniker som konstaterade att mediet inuti rörsystemet (en blandning av vätgas och ammoniak) ej fungerar som det skall, varför han antingen ville byta ut hela rörsystemet eller byta ut hela kylskåpet.
Oavsett vilket måste kylskåpet tas ut ur bilen vilket kräver snickeri arbeten som serviceteknikern naturligtvis ej hade.
Jag har därför nu fått en tid hos en husbilsfirma i Upplands-Väsby nu på måndag istället och förhoppningen är att efter besiktning där så skall de kunna laga alltihopa under den veckan.
/Thomas
 
Toppen