• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic Freshjet 2200 slår av och på kompressorn med korta intervall.

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Har hittat en länk om hur man får AC att fungera som den borde. Vi har haft våran borttagen och skickad till Dometic i Gtbrg för åtgärd och den blev något bättre. Teknikern jag talade med i Gtbrg sa att den absolut inte ska slå av och på med korta perioder så Hymer Center Örebro monterade bort den och skickade ner den för åtgärd. De lyckades inte värst bra men jag klagade int mer, det blev ju kallt men irriterande med av- och påslag inom några minuter trots skillnad på 15 graders skillnad i bilen mot inställd temperatur. Detta ska jag prova när det blir varmare inför sommaren. Våran är monterad 2019 när vi köpte nya husbilen. Vi hade problemet även i den förra husbilen 2012 men alla påstod att det skulle vara på detta viset.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har hittat en länk om hur man får AC att fungera som den borde. Vi har haft våran borttagen och skickad till Dometic i Gtbrg för åtgärd och den blev något bättre. Teknikern jag talade med i Gtbrg sa att den absolut inte ska slå av och på med korta perioder så Hymer Center Örebro monterade bort den och skickade ner den för åtgärd. De lyckades inte värst bra men jag klagade int mer, det blev ju kallt men irriterande med av- och påslag inom några minuter trots skillnad på 15 graders skillnad i bilen mot inställd temperatur. Detta ska jag prova när det blir varmare inför sommaren. Våran är monterad 2019 när vi köpte nya husbilen. Vi hade problemet även i den förra husbilen 2012 men alla påstod att det skulle vara på detta viset.
Det ska inte vara så. De är feltillverkade.
Jag hade samma problem på min och, som utbildad kyltekniker, vet jag att det inte ska vara så.
Korta drifttider med många start och stopp brukar döda kompressorn rätt fort.

Jag plockade isär min apparat och felsökte.
Det sitter en givare på förångaren (det kalla batteriet) som känner av när batteriet behöver frostas av.
Den mäter helt enkelt temperaturen på batteriet och om det blir minusgrader slår den ifrån kompressorn så batteriet får tid att frostas av.

Problemet är att de monterat givaren på första böjen in i batteriet.
Där blir alltid riktigt kallt.
Den givaren ska sitta mellan mitten och slutet av kylslingan.
Jag flyttade helt sonika min givare.
Och titt på 17 om det inte funkade.
Har kört så i 1,5år och det funkar nu som det ska.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, och det verkar enligt mig, (men bättre om Bäckis1843 får kommentera), lite luddigt var och hur man bör placera avkännaren i den texten. Det föreslås både här och där samt isolering eller lossa den helt så AC'n aldrig frostar av vilket verkar helt galet.
Lagom är nog som vanligt bäst och bör nog vara efter mitten men en bra bit innan slutet som Bäckis skriver.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag satte den på röret innan sista slingan går in i förångaren.
Det enklaste är att följa hur rören är sydda.
Att det blev just den platsen var att kabeln var lagom lång dit.
Jag la på ett lager armaflexisolering utanpå eftersom nya monteringen med strips ger en betydligt mindre kontaktyta än det fabriksmonterade "dykröret".

Att helt strunta i givaren kan funka, dock finns det då ingen indikering på att batteriet frostar på och förr eller senare har man då en stor isklump i förångaren vilket kan leda till inträngande vatten.
Givaren finns av en anledning.

I äldre maskiner sköttes avfrostningen av ett tidur som bara lät kompressorn gå i en timme i taget så det går iof också att anordna.
Men betydligt lättare att bara flytta givaren....
 

JohanNy

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
29399
Medlemskap
2024
Givaren sitter i ett rör här.
Tar man ut den och bara låter den hänga utanför röret går kompressorn mycket längre men då isar det på ganska mycket, men det beror ju på luftfuktigheten.
Tänker prova mig fram lite om kylningen inte skulle räcka till i sommar.
 

Bilagor

  • 20220617_102650.jpg
    20220617_102650.jpg
    910,3 KB · Visningar: 128

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Givaren sitter i ett rör här.
Tar man ut den och bara låter den hänga utanför röret går kompressorn mycket längre men då isar det på ganska mycket, men det beror ju på luftfuktigheten.
Tänker prova mig fram lite om kylningen inte skulle räcka till i sommar.
Så satt den på min också.
Om du sätter givaren på någon av böjarna högre upp så kommer det funka bra.
 

Bulletproof76

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Jönköping
Hej!
Några som vet huf deg ligger till med garantin om nan öppnar locket och flyttar givaren? Sitter det plomberingar? Lyfter ni bara ur givaren ur dykröret och föster den med ett buntband två ”böjar” högre upp? Verkar ju vara enkel lösninng på ett litet problem på en i övrigt riktigt bra ac. Riktigt märkligt att inte Dometic fixat detta än!
Har freshjet 2200 nu. Helg splitter ny! Den kyler väl men så fort den gått ett tag startar och stoppar kompressorn i korta intervaller. (Som verkar vara fallet för samtliga)
 

JohanNy

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
29399
Medlemskap
2024
Hej!
Några som vet huf deg ligger till med garantin om nan öppnar locket och flyttar givaren? Sitter det plomberingar? Lyfter ni bara ur givaren ur dykröret och föster den med ett buntband två ”böjar” högre upp? Verkar ju vara enkel lösninng på ett litet problem på en i övrigt riktigt bra ac. Riktigt märkligt att inte Dometic fixat detta än!
Har freshjet 2200 nu. Helg splitter ny! Den kyler väl men så fort den gått ett tag startar och stoppar kompressorn i korta intervaller. (Som verkar vara fallet för samtliga)
Är i Kroatien nu > 30'C och kompressorn går konstant med givaren i dykröret, som den sitter från början. Tänker att man inte behöver bry sig om hur mycket den går så länge den kyler bra. Det är som att kliva in i ett kylskåp här så kylkapacitet har de:)
 
Toppen