• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic aes problem

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3 l jtd
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esperit
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Elektronik
Har en kyl o frys Dometic AES Typ RMT7855l. Skåpet funkar bra på alla vis utom att det slår inte om till gasoldrift när jag stannat bilen. Inte heller efter1
fördröjning (15min). Har bytt kretskort men det hjälper inte. Manuell drift funkar i alla lägen. När jag stänger 220v kopplar den på 12v.
Är styrningen i kylskåpet eller är den i elblocket . Taksam för tips och goda råd. vad kan det vara för fel.
Leif Grundström
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Just nu så är läget den att jag har skickat kopplingsschema och foti av insidan av elblocket till en expert på elektronik som skall meddela mig om han tror att han kan laga felet trots att han säger att han inte har jobbat med just elblock.
Väntar på svar.
Leif G
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Det gör inget, ibland om det strular blir det inget så man får göra om, och ibland blir det dubbelt om man backar bakåt eller framåt på sidorna och klickar en gång för mycket eller för lite :).
---------------
Hejsan pejac, jaha du menar att själva elblocket skulle skulle ha S+ prio och skicka S+ signal ut på D+ sladden till kylen?

Jag tänkte inte så, utan utgick bara från den nyare plinten på själva kylskåpet som har en separat S+ inkoppling bredvid D+ som verkar finnas på nyare AES kylar.

Men jag tror att det är den äldre plinten på kylen med enbart D+ inkoppling,
och i ett inlägg skriver langron att solcellsladdningen är kopplad direkt på batteriet, så då borde elblocket inte ens veta om att batteribanken får laddning från solcell eftersom det sker "på sidan om", och shuntens avkänning, mätning och beräkning av A/tim in i batteriet inte stämmer.

Men det kan ju ändå vara just någon sådan funktion i elblocket som strular.

Skall bli intressant med en slutrapport :p:.

M.v.h. JANKRO.


Nä inte direkt. S+ är autonom och styrs av regulatorn. kommer det en sån signal har den prio. Min tanke var egentligen om kylen körs på 230 men med säkringen för solcell AES säkringen fanns i så skulle en teoretisk möjlighet finnas att batteriet är tillräckligt laddat för att trigga S+ vilket gör att 12V från bodelsbatteriet triggas för det ligger överst i priolistan och gas sist. Det enklaste sättet att kolla det är ju att rycka den aktuella säkringen. Finns den inte där faller mitt resonemang.
//Peter
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hej igen Leif, tyvärr så har ju (lite beroende av inställningar) den här tråden blivit bortknuffad från förstasidan p.g.av nya trådar som lagts in, så då blir det inte så många som ser den längre, om man inte har nya inlägg som prio.

Men... (jag skriver igen, "tror" :oops: eftersom jag inte har full koll och bara mätt några gånger) ... vad jag har sett är att det verkar finnas en tidsfördröjning på nyare elblock mellan det att motorn går ingång och generatorn börjar ladda, tills det går ut D+ till kylskåpet från elblocket.
Det var därför jag skrev "ev. elektronik mellan".
Tisfördröjningen som jag ev. noterat har kanske rört sig om femton sek. eller nåt sån't.

Den kan kanske vara till för att motorn skall gå stadigt innan kylskåpet slår till på 12V. så det inte krävs flera startförsök och därmed D+ till och från flera gånger som kan störa kylen.

Det var den tidsfördröjningen som jag ev. tänkte på kan ha pajat så det ligger till hela tiden.Om den nu finns i ditt elblock.

Men om även lampan för 230V lyser utan sröm inkopplat så är det ju något som strular just med avkänningar av strömkällor.

Skriv gärna en rad till om du kommer fram till något eller hittar felet.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Nu har jag lämnat in el blocket till reparatör så spänningen är olidlig inför svaret.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
langron skrev:
Nu har jag lämnat in el blocket till reparatör så spänningen är olidlig inför svaret.
Hej Igen.
Nu har jag fått tillbaka mitt elblock. Felen är funna och åtgärdade. det var en bana på kretskortet som styr B+ till reläet som var av samt en varmgång på en nannan bana som är lagat. Jag har inte hunnit prova alla funktioner i husbilen, men enligt reparatören så skall det funka nu. Vad som orsakat detta är en svårare nöt att knäcka. Det blir nog till att prova till våren och se om det återuppstår.

Det blev en billig reparation i förhållande till att köpa nytt elblock. (8000kr)
Reparationen utfördes av Bildelshuset i Örnsköldsvik och kostade 800 kr. DE verkar vara mycket duktiga på elektronik.
Tack alla ni som intresserades av mitt problem.
Leif GRundström
 
Toppen