• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dometic AC

kul på hjul

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2025
Har efter 7 år fått problem med Dometic AC (2200)
När bilen står något lutad åt höger rinner inte allt vatten ut på taket , koppen under elementet blir full och då kommer det vatten in i husbilen.
Lyfter jag däremot på frigoliten under kåpan rinner allt vatten ut på taket.
Det är inget som ligger vid hålet och hindrar.
Detta har börjat nu, ingen har varit på taket och gjort något.
Tacksam om någon har en bra förklaring,

20250724_132057.jpg

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
OBS: jag kan inget om det där... det här är bara mina synpunkter.
Har du gjort något som kan ha orsakat detta? Modifieringar andra installationer på taket mm???
Det låter lite konstig att det bara händer nu efter 7 år...men kommer in vatten inne i husbilen så är förmodligen gummit som ska täta runt hållet sönder blivit för hårt eller tappat helt enkelt sin funktion. Den där ska skruvas med moment nyckel om jag inte mins fel.... och den enda som tätter är den där gummit som finns under AC.
Du kanske skulle behöva skruva lös och lyfta hela AC och undersöka vad är status på den, eventuellt behöva byta den. Rengöra taket ordentlig innan du monterar tillbaka.
Det kan ha kommit skräp eller annat mellan taket och gummi...
Kondensvatten brukar rinna av oavsett om taket lutar åt fel hål.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Vi hade samma problem för några år sedan. Då hade frigoliten gått i 2 bitar och den ena halkade ner och hindrade vattnet från att rinna ut ur skålen och ut på taket. Det fanns inga slangar kopplade på vår 2200. Vi fick lägga något som hindrade frigoliten från att täppa utloppet. Kommer inte ihåg om frigoliten skulle sitta fast i kåpan och hade lossnat.

Toppen