• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DNA

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Själv har jag inte börjat med släktforskning. Tycker att det är intressant. DNA undersökningar bör i viss mån betraktas som medicinsk undersökning och då gäller vissa sekretess baserade begränsningar. Följer firman som gör undersökning PuL (nu sedan maj 2018 ersatt av GDPR). Blev Du tillfrågad om Du låter spara prover?
Hörde om ett fall i USA där man inte lyckades få fast en massmördare men man hade DNA som man inte fick någon träff på innan en nära släkting till honom lämnade in DNA för släktforskning. Det var flera år efter morden och polisen behövde bara titta över inlämnarens närmsta släkt.

Bra eller dåligt kan man fundera på.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det är en del känslor i det här. Och det är väl kul. Om en och annan massmördare åker fast kan man knappast tycka är dåligt. Hur som som helst. Jag vill koppla detta till släktforskningsintresserade som gillar att kombinera husbilslivet med släktforskning. Och utbyta tankar och erfarenheter.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lämnade in prov via släktforskarföreningen för snart två år sedan. Nu har jag fått uppgift om ca 2500 släktingar, de flesta ganska avlägsna. Bl.a. fick jag veta att jag är släkt med min svåger (får nog ner på tidigt 1800-tal eller tidigare för att hitta något gemensamt där) och min fru, men det är så långt bort att jag inte har stort hopp om att hitta den länken.
Men närmre släktingar dyker också upp: Jag är bevisligen väldigt nära släkt med min systerdotter:)
Sedan är jag 100% skandinav.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag funderar också på det det där med DNA men man vill ju inte åka fast för massmord eller åka fast för den glasruta jag hade sönder i 5:e klass. Och vad gör man om det visar sig att min bättre hälft egentligen är min syster.:eek:

Min farfar emigrerade till USA i runt 1920-talet, någon släkting har lyckas hitta att han klev på båten via passagerarlistor, sen vet vi inget mer, det där måste ha varit en stor sorg för farfar eftersom han aldrig åkte, det var hans bror som for iväg istället på farfars biljett, sedan dess är han spårlöst borta. Varför brodern fick farfars biljett var för att länsman ville prata med brodern..

Hade varit vansinnigt kul att veta om någonting mer om brodern, fast hade det gått bra hade han nog hört av sig eller var det där brottet hemskare än vad som förts vidare i släkten, fast mina barn vet ju ingenting om någonting när det gäller släkthistoria. Kan det funnits två personer med samma namn och födelsenummer, en i USA och en i Sverige?

Sen har jag hört skvaller om att min pappa var inblandad i faderskapsmål, men det var ju lååångt innan DNA existerade, så jag kanske bor granne med min bror.:eek:

Det skulle det vara kul om man kunde se om pappa hade rätt då han påstod att våra förfäder kommer från en ort i Sverige för X tusen år sedan, törs inte ens skriva det i siffror för då blir man stämplad som idiot.

Sen gillar jag det finska språket så några rötter måste komma därifrån, kan to,m titta på otextad finska via tv, min bättre hälft undrar om jag förstår, inte ett ord men det är behagligt och jag gillar det, sådär nu blev jag stämplad som en idiot.:confused:

Har en fundering, om jag nu gör testen så kan den väll bara bygga på andra som redan gjort testen och dom som gör testen efter mig som bevisligen är min släkt, kommer jag få några uppdateringar på det?
Helt ärligt, jag förstår inte hur mina förfäder kan namnges då dom aldrig efterlämnade sig DNA.

Nu snurrar det i skallen och hur ska jag nu kunna somna.
Mvh//Chippen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Chippen, min erfaring er at det kommer mail med et utdrag av de nyeste matcher og hvis den andre har et slektstre på samme tjenest som har noe felles met vårt tre (over 20000 personer) så listes de matcher som finnes. Har funnet noen firmenninger via DNA, og bekreftet noen slektskap som vi visste om. Har i USA funnet endel slektninger noe lengre ut, greit når de har et tre som viser namn som vi kjenner igjen fra vårt eget. De fleste mine var etterkommere etter søsken og onkler/tanter til min oldemor på farsiden, men og et par generasjoner lengre bakover.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
När man tittar på andras släktträd är det självklart viktigt att utöva källkritik. Precis som en journalist. Var kommer uppgiften ifrån? Jag har redan fått mycket hjälp att komma vidare i forskningen, men jag kontrollerar allt jag kan via gängse metoder. Dvs, kyrkböcker och riksarkiv mm. Eftersom jag är en del av en stor släkt så dyker det upp nya sysslingar, bryllingar osv var och varannan dag. Listan uppdateras kontinuerligt. För den som vill fördjupa kunskaperna finns det mycket att läsa tex på sveriges släktforskarförbund.
Edit: för att förtydliga så går det till så att seriösa forskare laddar upp sina släktträd så att de som matchar kan se det. Det är så man kan se hur man är släkt. Det finns en del som fått ett test i julklapp men då kan de bara se att det finns många släktningsr som matchar men inte hur man är släkt.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag loggar in på en sida där alla mina träffar finns listade och den listan uppdateras allt eftersom det är fler som topsar sig. På den sidan kan jag lägga upp mitt släktträd och även se träd som andra lagt upp så jag kanske kan se hur jag är släkt med vederbörande.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är en del känslor i det här. Och det är väl kul. Om en och annan massmördare åker fast kan man knappast tycka är dåligt. Hur som som helst. Jag vill koppla detta till släktforskningsintresserade som gillar att kombinera husbilslivet med släktforskning. Och utbyta tankar och erfarenheter.
Jag tycker inte heller att det skulle vara dåligt att man fångar massmördare by accident i samband med släktforskning.
Annan sak är hur mycket pålitliga är sådana DNA tester, därför registreras laboratorier som sysslar med diagnostiska undersökningar. Eventuell konsekvens av dålig test (olika aspekter av dålig test är förenade med mindre eller mera allvarliga följder) kan vara till exempel att man kanske inte får arbete, om potentiell arbetsgivare få tillgång till genetisk material och den visar att man kommer att drabbas av allvarlig sjukdom, kanske blir man nekad extra försäkring... Genetisk material innehåller inte bara information om släkten... På grund av allt detta finns det tillsynsmyndigheter i varje land men (en eller enstaka per land), däremot laboratorier kan det finnas många, många...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser at Myheritage ikke analyserer de deler av dna som viser sykdom, antar at dette er standard for andre tjenester også. Har ikke benyttet andre verktøy på de rådata jeg her lastet ned for min DNA, så jeg kan ikke si om disse segmentene er dekodet eller ikke.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Oftast behövs inget DNA för att avslöja häpnadsväckande detaljer om sin avlägsna släkt tusen år tillbaka.
Det räcker med appen Ancestry och adel i tidigare generationer.

F503E102-95C8-4666-B9A6-BAFCF11B123D.png
 
Toppen