• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Djur man mött

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Hej!
En lustig husbilskompis dök upp här i Torremolinos igår. Det var en bönsyrsa som inspekterade grannbilens elanslutning. Blev lite bilder, även under transport hängande i pinne och sedan ner i grönskan.
Det påstås att Walt Disneys Benjamin Syrsa är en bönsyrsa, hmmm?
Varför den kallas bönsyrsa? Ja, inte äter den bönor i alla fall, den är ett hänsynslöst rovdjur bland insekter och andra kryp som den fångar med sina vikbara, taggiga framben. På latin heter den "Mantis religiosa", en religös syrsa alltså. Det ser nämligen ut som den sitter och ber böner medan den väntar på sina byten.
Man kan ha bönsyrsor som "husdjur", de kan bli mer än 7 cm långa, men man bör tänka på att honorna gärna äter upp hannarna i samband med parningen...
Finns roliga filmer på dessa trevliga djur på Youtube naturligtvis...
MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • 04.JPG
    04.JPG
    210,6 KB · Visningar: 111
  • 03.JPG
    03.JPG
    200,1 KB · Visningar: 115
  • 08.JPG
    08.JPG
    2 MB · Visningar: 109
  • 07.JPG
    07.JPG
    220,5 KB · Visningar: 107
  • 06.JPG
    06.JPG
    259,6 KB · Visningar: 108

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Kameleont på villovägar i november 2015.

Under en cykeltur träffade vi på denna gynnare på grusvägen strax utanför ställplatsen i Falésia vid Algarvekusten i södra Portugal.
Den hade föredömlig trafikmässig varningsfärg och uttryckte sitt ogillande över uppmärksamheten genom att gapa stort och blåsa upp sig samt vända färdriktning från iPhonen när jag fotograferade den.
Tillslut fick den för sig att söka skydd bland ekrarna på ett av cykelhjulen. Då blev den betydligt lugnare och jag kunde ta några hyfsat skarpa närbilder av den. Observera hur den då skiftade färgton. Trodde sig nog ha sökt skydd i en buske av de mörkare färgnyanserna att döma.
Kallas för vanlig kameleont och har sitt ursprung i Afrika men finns i viss utsträckning även på södra delen av Iberiska halvön.

MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • 01.JPG
    01.JPG
    321,7 KB · Visningar: 45
  • 02.JPG
    02.JPG
    243,4 KB · Visningar: 45
  • 03.JPG
    03.JPG
    392,2 KB · Visningar: 41
  • 04.JPG
    04.JPG
    342,7 KB · Visningar: 40
  • 05.JPG
    05.JPG
    218,2 KB · Visningar: 42
  • 06.JPG
    06.JPG
    306,6 KB · Visningar: 44
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Djur man mött.

Bild nr 1: Så satt den i tre veckor utanför fönstret i Spanien. Bild2: Dagen innan hemfärd knackade jag lite lätt på fönstrets insida, för jag trodde inte det var nåt liv i den. På en Nanosekund for den upp i försvarsställning.
 

Bilagor

  • spindel 1.jpg
    spindel 1.jpg
    586,6 KB · Visningar: 39
  • spindel 4.jpg
    spindel 4.jpg
    647,3 KB · Visningar: 41

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Udda premiärgäst!
Den 23 oktober 2013 var Algarve Motorhome Park i Silves nyöppnad. När vi stod där kom denna romstinna kräfta krypande på marken från den angränsande fårhagen. Tyvärr var det svårt att ställa in skärpan eftersom hon ivrigt försvarade sig.
En kräfta på torra land och inget vattendrag i närheten? Kanske var det en stork som tappat den - ja det är nog den troliga förklaringen.
MVH/Thomas E
 

Bilagor

  • IMG_0974.JPG
    IMG_0974.JPG
    339,9 KB · Visningar: 54
  • IMG_0975.JPG
    IMG_0975.JPG
    274,3 KB · Visningar: 52

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Djur man mött.

Tro det eller inte men kräftor vandra mellan vattendrag speciellt på natten.
Är det bra väder o dagg i gräset sägs att de kan klara ca 3 km på en natt.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Jo, det var ju ganska fuktigt vid tillfället, dock mitt på ljusa dagen...
Att ålar tar sig fram på marken har jag hört talas om tidigare men inte kräftor. Tackar för upplysningen.
Thomas
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Djur man mött.

IMG_1174.JPG

Var vid Hornborgasjön idag och tittade på tranorna. Perfekt parkeringsplats, kunde sitta i bilen med en kopp kaffe och titta på fåglarna. Det sades att där var 19000 tranor, räknade inte själv. De kom över huvudet på oss som små flygplan.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Dags för en spindel igen!
Fotograferad i solskenet i en trädgård i Nerja, Spanien vid nyår för två år sedan. Väntar väl på nyårssteken...
Kan ge giftiga bett och får man i samband med sådant en allergisk reaktion, kan det bli allvarliga följder. Är därför lurigt om spindlarna embarkerar sig i fruktträd vid skördetid. Nåväl, spindlarna gör ju nytta också genom att de håller efter andra småkryp.
MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • 1401 (130).jpg
    1401 (130).jpg
    532,4 KB · Visningar: 34
  • 1401 (135).jpg
    1401 (135).jpg
    787,7 KB · Visningar: 35
  • 1401 (132).jpg
    1401 (132).jpg
    660 KB · Visningar: 33

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Strandfynd i Algarve på Praia da Falésia (Portugal). Kan väl platsa i denna tråd.

Bland sjögräs och plastbråte hittar vi dessa svarta tingestar. Medan jag fotograferade kom en dam fram och trodde det var några konstiga plastburkar. Jag förklarade att det var äggkapslar från rockor och hon blev mycket glad över denna intressanta information.

Sedan hittade vi en blå pinne, som nyligen spolats iland. Folk blev nyfikna när jag låg på alla fyra och fotograferade den. De trodde att det var musslor som bosatt sig på den 75 cm långa pinnen. Än en gång fick jag konfrontera omgivningen med mina kunskaper från barndomens somrar på Tjörn. Pinnen var täckt med långhalsar, djur som väl är släkt med havstulpaner och gärna söker sig till drivved i larvstadiet ute till havs. Sina fjäderlika fångstarmar använder de till att förse sig med plankton, deras huvudsakliga föda. Här har de slutat vifta för gott... Dessa var för övrigt betydligt mindre än de jag hittade i en ilandfluten tunna på Tjörn.
Mina kunskaper om en del av havets djur bottnar i att jag sommarlånade boken "Vad jag finner vid stranden" på biblioteket och att min pappa tillverkade en håv med myggnät. Fantastisk så många olika fiskar och kräftdjur jag fick upp när jag drog den genom tången. Boken ändrade tydligen namn till "Vad jag finner på havsstranden" vid senare upplagor. Första svenska upplagan kom 1957, den skulle jag vilja ha tag på...

MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • IMG_5565.JPG
    IMG_5565.JPG
    6,2 MB · Visningar: 47
  • IMG_5577.JPG
    IMG_5577.JPG
    1,8 MB · Visningar: 41
  • IMG_5572a.jpg
    IMG_5572a.jpg
    712,5 KB · Visningar: 44
  • IMG_5568.JPG
    IMG_5568.JPG
    2,6 MB · Visningar: 45
  • IMG_5578.JPG
    IMG_5578.JPG
    5,3 MB · Visningar: 50
  • IMG_5563.JPG
    IMG_5563.JPG
    1,7 MB · Visningar: 55
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Djur man mött.

Roligt med fågelbilder. Detta är en Blåskata. (Cyanopica cyanus). Häckstannfågel på Iberiska halvön i skogar av främst pinje men även korkek, stenek, ask, oliv, eukalyptus m.fl. lövträd. Ses vanligen i familjegrupper.

Eftersom fågeln är ganska vaksam och skygg, är det duktigt av dig att ha tagit en så pass bra bild. Bra gjort!

Uppgifterna har jag hämtat ur "Fågelguiden Europas och medelhavsområdets fåglar i fält". Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Djur man mött.

Den här kompisen hade vi som medpassagerare ett par veckor i husbilen. I brist på annat namn kallade vi den för portugisisk medlöpare...

Egentligen är det en liten skinnbagge och synintrycket av den varierar starkt vid olika betraktningsvinklar. Det, som ser ut som ögon, är utstick på ryggskölden. Kanske den skall se respektingivande ut i sin lilla omgivning...
 

Bilagor

  • LB1.jpg
    LB1.jpg
    39,6 KB · Visningar: 14
  • LB2.jpg
    LB2.jpg
    46,5 KB · Visningar: 14
  • LB3.jpg
    LB3.jpg
    47,3 KB · Visningar: 13
  • LB4.jpg
    LB4.jpg
    46,7 KB · Visningar: 13
Toppen