• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DJI Mavic Pro

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu när Mavic börjar bli tillgänglig även hos svenska återförsäljare gjorde jag ett försök och lyckades lägga beslag på en via postorder.

Jag har ännu inte testat men om man skall tro tester och videoklipp är det numera en barnlek att flyga en drönare. Sensorer både fram och undertill lär sörja för att undvika krascher och fly-away.

Här ett exempel från mitt älsklingsställe helt nyligen:
[YOUTUBE]kashNqsR1nE[/YOUTUBE]
Lofoten vintertid
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: DJI Mavic Pro

Hämtade mavic:en igår, och har ikväll kört 2batterier. Den är himmla snäll måste jag erkänna och enkel att uppdatera gps. Ska väl börja fota också, det blir spännande.:spinny:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Väntar på min har fått avisering att den är på gång kommer nog till helgen.
Ha de gott / Stefan
 
F

F.d. 22252

Guest
När man installerar uppdateringarna så blir det nog så att alla flygzoner som utgör risk kommer in i programvaran och automatiskt sätter gränser för flyghöjd osv.
Programvaran vet ju var man befinner sig via gps.
Med Spark som jag köpte för ett par dagar sedan är det så att man vet vilket land man befinner sig i och det gör att i Europa stryps sändaren till en tiondel av vad man har i Usa.
räckvidden här är ganska begränsad men i Usa flyger man lätt 2km bort.
Men om jag inte tar fel så gäller att man ska ha drönaren inom synhåll, pga. drönarens form så går det inte att avgöra hur den ligger i luften ens på hundra meter så det är videolänken och dator/gps som egentligen flyger den, piloten kan inte göra mycket och behöver egentligen inte kunna flyga alls.
En Mavic eller Spark har man nog huvudsakligen för att fotografera vill man vara pilot så gäller det andra flygetyg som man säkert slår sönder några av innan man lärt sej - dyra lärpengar och mycket lagande gör att de flesta ger upp.
Vi har en man som är ordförande i Finspångs rc klubb som har ett par stora dyra drönare och han har lovat att hjälpa mej igång - lite mycket pengar att slå sönder sen så har vi ett bra flygfält avsides där man kan träna lite.
Just nu kämpar jag med programvaran så att den tror jag bor i Usa för att få samma stabila räckvidd som de har där, 0,o5 watt i uteffekt är inte säkert att flyga tror Mavic har 0,5watt och samma som modellflygsändarna och flera kilometers räckvidd.
Anledningen att jag inte köpte den var inte priset utan att jag förutspår att efter lagändringarna så kommer vi få se en massa drönare flyga runt och jag misstänker att de stör och folk blir arga, min lilla drönare ser ut som en leksak fast den har ju många av de egenskaper som mavic har. Blir roligt att testa när det blir vettigt väder.
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Hej,
jag har nyss köpte en Mavic Pro och har bara hunnit med några småtester. Jag "vågar" inte ställa denna frågan i ett drönarforum med risk för att verka helt borta men jag chansar här :)

Kan man inte zooma med kameran? Det finns ju en ratt för zoom men jag får meddelandet att det inte går att zooma med mina inställningar. Kan man zooma mad några inställningar?

#nybörjareSomInteOrkarLäsaManualen :)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag köpte en Spark för någon vecka sedan, väldigt trevlig pryl och man får nog bära sig bra dumt åt om man ska krascha den!

Vid det här laget har jag varit i luften i över fem timmar och flugit styvt fem mil, dessutom tagit många fina bilder!

//Peter
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej,
jag har nyss köpte en Mavic Pro och har bara hunnit med några småtester. Jag "vågar" inte ställa denna frågan i ett drönarforum med risk för att verka helt borta men jag chansar här :)

Kan man inte zooma med kameran? Det finns ju en ratt för zoom men jag får meddelandet att det inte går att zooma med mina inställningar. Kan man zooma mad några inställningar?

#nybörjareSomInteOrkarLäsaManualen :)

Det är en digital zoom

 
Toppen