• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DJI Mavic Mini drönare

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej, kan det vara något att satsa på, en DJI Mavic Mini drönare.?
Duger den eller är den förliten till storlek?
 

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Helt suverän! Ger mycket kul för pengarna och använder man appen litchi: Litchi for DJI Mavic / Phantom / Inspire / Spark får man funktioner som saknas och som finns hos betydligt dyrare drönare. Dessutom vägen den under gränsen så att man slipper registrera den och sig själv enligt de nya drönarreglerna.
 

Bilagor

  • DJI_0022.MP4
    87,4 MB · Visningar: 242

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Länka gärna till var hos Transportstyrelsen du hittar att en Mavic Mini inte behöver registreras och att användaren inte heller behöver vara registrerad. Min tolkning är att eftersom en Mavic Mini har kamera behövs registrering även om den väger under 250 gram. En Mavic Mini räknas knappast som en leksak.
Om du följer guiden på Drönarsidan och väljer 249 gram och att drönaren har en sensor (vilket en Mavic Mini har) så framgår det att registrering behövs. Om du istället väljer att drönaren inte har sensor då behövs ingen registrering.
"Har drönaren en sensor?
Utrustning som kan ta foton, filma eller spela in ljud räknas som en sensor."
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Dessutom vägen den under gränsen så att man slipper registrera den och sig själv enligt de nya drönarreglerna.

Det där stämmer inte.
Finns det en kamera på (vilket det gör) så måste man registrera sig som operatör. Dock behöver inte drönaren i sig registreras.

Tänk på att en mini är extremt känslig för vind, riktigt otrevlig att flyga med vindbyar ute. Testa gärna den men du kommer nog att byta fort till en tyngre sak.

Tappar signal fort med småfrysningar på skärmen som resultat.
Mitt tips är att skaffa en större drönare begagnat och hamna på samma prisbild ändå, minin är bäst som ren leksak eller absolut instegsmodell.
 

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Vind - inga problem! Leksak, långt ifrån! Har du verkligen testat en mini själv med Litchi? Har haft min i över ett år nu och aldrig haft problem med hanteringen av den ens i byig vind. Men visst, den kan knappast jämföras med professionella saker men nöjet kontra prislapp är svårslaget!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vind - inga problem! Leksak, långt ifrån! Har du verkligen testat en mini själv med Litchi?

Atina kommer knappast använd Litchi med sin mini om det primär intresset var att slänga iväg några bilder då och då.

Det ens jag använde Litchi till själv var varit lite tester för waypoints och mappning. Hittade lite andra verktyg som fungerade bättre tyckte jag (Map pilot, Dronelink & Hammer)

Att en drönare under 250g är känslig för vind är det nog ingen som tvivlar på.
Jag sålde min mini efter väldigt kort tid och kör normalt med drönare runt 2-6 kilo.
Stabilitet är väldigt viktigt vid film och mappning så jag är väl färgad av min erfarenheter.

Däremot är det inte ok att felaktig få folk att tro att det bara är att köpa och flyga utan att registrera sig. Det är det beteendet som gör att vi är tvungna att ände regelverket till det EU-harmoniserade som vi får nu.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har en bekant som köpte en . Han beklagade sig över dess vindkänslighet och problem att flyga hem i motvind.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Jeg har en Mini, vindfølsom ja ved over 11m/s men på video er det ikke til at se at mini var ustabil i luften, så gimbel er virkelig god. Med combo er der flyvetid i ca 1-1 1/2 time. fylder ikke meget ( har min i lille rygsæk ) hurtig til at få i luften, så ja jeg er glad for min, gode billeder og god videokvalitet. Føles og flyver ikke som et legetøj, rigtig meget for pengene.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
"Men duger den, kan man fånga den i handen?
Ja utan skador! "

Mini, ja uden problem, ikke en skramme :)


Nye Mavic mini 2 har også 4K, stærkere motorer, bedre controller og ca 1500 kr dyrere end den gamle mini.
 
Toppen