• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Div el

F

F.d. 2365

Guest
Hej! Nybliven ägare av en knaus sport traveler från 06.
Några funderingar:
1: Visst ska bodelsbatteriet ladda när man är uppkopplad till 220v?
2: Vid vinterförvaring, hur underhållsladda batterierna?
Förklara som till ett barn så förstår jag...

Erik N
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Div el

Hej
1. Ja, men inte alltid motorbatteriet.
2. Jag tar bort en pol på bilens batteri, och ser till att båda batterierna är relativt fulladdade. Det har alldrig varit något problem på vårkanten. Har bilen vinterförvarad från oktober till påsk.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Div el

För att både ha hängslen och livrem gällande batterierna kan man göra som med båten. Ta ur batterierna och förvara dem i ett uppvärmt utrymme samt underhållsladda dem med jämna mellanrum.

Annars låter du dem sitta kvar i bilen och ladda på 1ggr i månaden.

Vet inte vad som är bäst. Har provat båda varianterna och aldrig märkt någon skillnad.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Div el

Så här hade jag det med vår hb. Den stod i vinter hemma på infarten med ett JULA-kapell över. Ett eluteg försåg värmeelement med ström så det var som lägst 2-3 grader. Via den vanliga anslutningen kopplade jag en timer, denna matade bilen(laddaren) 6 timmar varje söndag. Ställde även in några torrbollar och använde även "musskrikor" det senare för att hålla objudna råttor borta.
Alltfunkade bra inga problem när det var dags att börja säsongen.
Leffe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Div el

Jag har aldrig plockat ut batteriet utan hade det på underhållsladdning emellanåt förutom i vintras då vi hade den nya bilen hemma .

vi hade då bilen stående med värme i bodelen = laddningen skötters av EBLét och då laddades både bodels batteriet och bilbatteriet vid behov och det känner laddaren av .

För att inte slita på den ordinarie trumapannan så tog jag vårat konvektorelement .
 
Toppen