• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Displayen visar fel batteristatus

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Efter att bilen kompletterats med solpanel och ett extra bodelsbatteri synkar inte displayen i bodelen mot aktuell laddstatus i min HOBBY T65 från 2018.
Jag bryter huvudströmmen i bodelen några timmar och vid tillkoppling visar den full laddning i alla batterier. Efter några dagar har staplarna i displayen för laddstatus sjunkit och visar att bara 20-30% finns kvar i batterierna. Om jag då bryter huvudströmmen i bodelen igen några timmar så visar den åter fulladdat, vilket det också är.
Problemet är detsamma även om jag står på el någon natt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efter att bilen kompletterats med solpanel och ett extra bodelsbatteri synkar inte displayen i bodelen mot aktuell laddstatus i min HOBBY T65 från 2018.
Jag bryter huvudströmmen i bodelen några timmar och vid tillkoppling visar den full laddning i alla batterier. Efter några dagar har staplarna i displayen för laddstatus sjunkit och visar att bara 20-30% finns kvar i batterierna. Om jag då bryter huvudströmmen i bodelen igen några timmar så visar den åter fulladdat, vilket det också är.
Problemet är detsamma även om jag står på el någon natt.
Hur är solpanelen kopplad? är den kopplad direkt på batteriet så fungerar inte mätningen över shunten
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Men, om jag förstår trådstartaren rätt, så är det väl laddstatusen, d.v.s. spänningen på batteriet han är ute efter, eller har jag förstått fel? Shunten, vilken har himla låg resistans, används för att indirekt mäta laddströmmen till batterierna och laddstatusen måstet väl då vara spänningen på batterierna.
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
En 150W panel är kopplad via en Truma regulator till 2st 100Ah batterier, allt gjort på en auktoriserad firma.
Regulatorns lampa 1 kan lysa med fast sken, dvs fulladdat samtidigt som staplarna i den vänstra baterisymbolen ligger väldigt lågt.
Just på den här bilden visar den nästan fullt eftersom jag bröt huvudbrytaren några timmar igår.
 

Bilagor

  • IMG_20210801_072036.jpg
    IMG_20210801_072036.jpg
    2,5 MB · Visningar: 83
  • IMG_20210801_072123.jpg
    IMG_20210801_072123.jpg
    3 MB · Visningar: 83

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En 150W panel är kopplad via en Truma regulator till 2st 100Ah batterier, allt gjort på en auktoriserad firma.
Regulatorns lampa 1 kan lysa med fast sken, dvs fulladdat samtidigt som staplarna i den vänstra baterisymbolen ligger väldigt lågt.
Just på den här bilden visar den nästan fullt eftersom jag bröt huvudbrytaren några timmar igår.
Har du något EBL, elektroblock, i husbilen? Om du har det, är regulatorn kopplad via EBL eller direkt på batterierna? Om regulatorn är kopplad direkt på batterierna är det säkert anledningen till felvisningen.
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Har du något EBL, elektroblock, i husbilen? Om du har det, är regulatorn kopplad via EBL eller direkt på batterierna? Om regulatorn är kopplad direkt på batterierna är det säkert anledningen till felvisningen.
Det bilelektriska är inte mitt område, så jag vet inte hur dom har kopplat det. Jag får kontakta firman och ta problemet med dem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det bilelektriska är inte mitt område, så jag vet inte hur dom har kopplat det. Jag får kontakta firman och ta problemet med dem.
Regulatorn är en PWM be dom byta till en MPPT regulator,det innebär bättre laddning av batterierna.
Dessutom ser kablaget ut att vara väl klent.
Jag ger inte mycket för dom här auktorierade firmorna, man installerar billigast möjliga regulator bara för att tjäna pengar.
Tyvärr visar det sig gång efter annan att man måste vara väl påläst,eller göra jobbet själv om man har kunskapen.
På bilden har du 12,4V i bodelen,det tyder på dåligt laddat om du nyss brutit laddningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange EBL stoler helt på spenning og får ikke problem ved kobling direkte på batteri, men de som vil være mer smarte og selv regne ut hva som er i batteriet og ikke korrigerer når spenningen stiger uten at de har målt ladestrøm trenger en restart. Også disse starter normalt med å måle spenningen og ser da at batteriet er fullt. Etter noen timer eller dager hvor de kun ser forbruk og ikke lader så tror de at batteriet er tomt selv om det er fullt.
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Mitt problem är inte laddningen, det laddar på så att jag har fullt men displayen i bilens bodel synkar inte med batteristatus så det ser ut att vara nästan tomt tills jag bryter huvudbrytaren några timmar. Då vipps så visar den fullt igen.

Tack för alla svar! Jag kommer att kontakta någon verkstad som kan sånt här för hjälp.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Praktiskt taget alla husbilar har ett elblock ( EBL ) som sköter om elförsörjningen i bilen, 12 volt och laddning av batterier m.m. De modernare EBL brukar även ha en ingång för solcellsregulatorn antingen direkt via utgående laddning från regulatorn eller en datakabel som talar om för EBL att laddning sker.
Går man direkt från laddregulatorn till batteriet vet inte EBL hur mycket som laddas in i batteriet och då tror den att batteriet bara laddas ur, därför får du konstiga värden på huvudpanelen.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Praktiskt taget alla husbilar har ett elblock ( EBL ) som sköter om elförsörjningen i bilen, 12 volt och laddning av batterier m.m. De modernare EBL brukar även ha en ingång för solcellsregulatorn antingen direkt via utgående laddning från regulatorn eller en datakabel som talar om för EBL att laddning sker.
Går man direkt från laddregulatorn till batteriet vet inte EBL hur mycket som laddas in i batteriet och då tror den att batteriet bara laddas ur, därför får du konstiga värden på huvudpanelen.
Mitt enkla system med PWM direkt till bobatteriet visar alltid rätt spänning i displayen. Hur kan det komma sig?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du har en dce eller Calira så ser de kun på spenning for å gi batteristatus, shunt gir kun ampere i øyeblikket og blir ikke brukt til beregninger. Disse to har og spenningsstyrt ladning av startbatteri - spenning over en grense på bobatteriet og startbatteriet får ladning.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Mitt enkla system med PWM direkt till bobatteriet visar alltid rätt spänning i displayen. Hur kan det komma sig?
Alla huvudpaneler som visar spänningen borde visa rätt spänning på batteriet eftersom det är lätt att mäta direkt på batteriet, men troligtvis sitter mätpunkten/shunten i EBL och då blir det konstiga värden som inte stämmer med verkligheten, de räknar även ut teoretiskt hur mycket batterierna laddats ur vilket inte stämmer som trådskapare visat.
Jag har en Rapido -07 med solcell direkt till bobatterier, huvudpanelen visar rätt spänning på batterierna men inte rätt ström ( A ) som laddas in, men den visar inte effekt eller laddningsnivå så det kvittar att det blir lite fel.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Mitt enkla system med PWM direkt till bobatteriet visar alltid rätt spänning i displayen. Hur kan det komma sig?
Det har inte med PWM eller MPPT att göta. Ett enkelt system som "bara" visar batterispänning visar ju just det, inte batteriets exakta laddstatus. Medan batteriet laddas är spänningen högre än i vila, så för att översätta spänning till laddstatus behöver du vänta en stund efter att laddning upphört. Ett enkelt system, inte helt perfekt, men det fungerar bra för normalanvändaren :) :) :)
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Praktiskt taget alla husbilar har ett elblock ( EBL ) som sköter om elförsörjningen i bilen, 12 volt och laddning av batterier m.m. De modernare EBL brukar även ha en ingång för solcellsregulatorn antingen direkt via utgående laddning från regulatorn eller en datakabel som talar om för EBL att laddning sker.
Går man direkt från laddregulatorn till batteriet vet inte EBL hur mycket som laddas in i batteriet och då tror den att batteriet bara laddas ur, därför får du konstiga värden på huvudpanelen.
Det är kopplat via elblocket.
 
Toppen