• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskriminering?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Beninie, du får åka till de kommuner som förbjuder parkering för PBII i stället. Då sprider vi ut oss lite mer och flera HB-hatare kan gnälla på oss.:spinny:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Ja Bennsan detta är ett problem ni har gemensamt med alla utländska husbilar. Vad man ska göra före dom kan få tummen ur och besluta om en svensk skylt vet jag inte, vi kanske skulle kunna få ihop en sammanställning över vilka kommuner som använder den typen av skyltning (och då helst med bilder), för att sen författa ett brev till dom och ställa frågan hur dom ser på saken? Enda idé jag kan komma på just nu...

Bengt

Ett ypperligt förslag. Hur skall man gå tillväga? Har HBK någon förteckning över kommuner med husbilsplatser? Om detta finns så skulle man kunna skicka ut förfrågningar hur dom har skyltat dessa. Likaså skulle man kunna be våra medlemmar att rapportera orter med foton på skyltar.

Bennie
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Diskriminering?

Jag min enfaldige tok TROR att om en p-vakt kollar vilka bilar som står på en PBII parkering, ser en husbil reggad LB, kan denne knappast se vilken som är det ena eller det andra. Kolla alla regplåtar hur respektive bil är reggad ? Knappast aktuellt. Kommer jag till en parkering skyltad med PBII kommer jag med glatt hjärta stå där i trygg förvissning om att min LB reggade husbil inte behöva böta.
Ove.G
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Jag tror nog du tänker rätt, inte ens säkert P-vakterna vet att det finns olika...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Bengt

Ett ypperligt förslag. Hur skall man gå tillväga? Har HBK någon förteckning över kommuner med husbilsplatser? Om detta finns så skulle man kunna skicka ut förfrågningar hur dom har skyltat dessa. Likaså skulle man kunna be våra medlemmar att rapportera orter med foton på skyltar.

Bennie

Den förteckning HBK har är Ställplatslistan. Men nu gäller det att tänka rätt om något sånt här ska göras, skicka till så få kommuner som möjligt. Det är ett jäkla arbete att leta reda på rätt person i varje kommun och på så sätt adressera till rätt ställe. Skickar man allmänt till kommunen är risken stor att det försvinner på vägen till rätt person. Alltså tror jag bara på att skicka till de kommuner vi vet skyltar med PB II. Detta säger jag efter att ha jobbat i ett antal kommuner med olika saker och även förra året skött en massa utskick i samband med Sveriges husbilsvänligaste kommun. Att skicka till alla som har ställplats eller liknande kräver många dagars arbete om det ska nå rätt person...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Aha, du tänker så? Då förstår jag lite bättre & tar tillbaka min kritik. Tackar så mycket.

Men huvudfrågan kvarstår faktiskt. Vad gör vi som har LB-registrerade husbilar om man hänger upp PBII-skyltar på p-platserna. Om man tittar på skyltarna i trådens början så är det ju bara personbilar klass PBI & PBII som har tillträde.

Bennie

Hej!
Om det är din LB som är i avataren så tror jag inte ens den mest nitiske P-vakten skulle
bötfälla om du parkerar den vid en PBII skyltad plats.

Men det känns ju inte hundra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Hej!
Om det är din LB som är i avataren så tror jag inte ens den mest nitiske P-vakten skulle
bötfälla om du parkerar den vid en PBII skyltad plats.

Men det känns ju inte hundra.

Jag tror nog du tänker rätt, inte ens säkert P-vakterna vet att det finns olika...

Jag min enfaldige tok TROR att om en p-vakt kollar vilka bilar som står på en PBII parkering, ser en husbil reggad LB, kan denne knappast se vilken som är det ena eller det andra. Kolla alla regplåtar hur respektive bil är reggad ? Knappast aktuellt. Kommer jag till en parkering skyltad med PBII kommer jag med glatt hjärta stå där i trygg förvissning om att min LB reggade husbil inte behöva böta.
Ove.G

Det ni säger kan så vara men inte skall man väl behöva riskera böter för att man chansar? Om det står skyltat PBI & PBII så är det ju förbjudet att parkera en LB-reggad husbil. Jag tycker det är bättre att rätta till problemet istället. Om detta problem trots allt skulle vara känt så skulle en nitisk P-vakt väldigt enkelt kolla via Transportstyrelsens hemsida & då är böter ett faktum.

Bennie
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Diskriminering?

Vill kommunen ha in pengar så är det ju bara att bötfälla alla hantverkare som åker små skåpbilar och annat som är reggat som lastbilar.
Jag undviker de kommuner som inte vill att jag skall parkera och göra av med mina surt förvärvade slantar hos dem. Jag parkerar, handlar, tankar och äter där jag är välkommen.
Lasse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Vill kommunen ha in pengar så är det ju bara att bötfälla alla hantverkare som åker små skåpbilar och annat som är reggat som lastbilar.
Jag undviker de kommuner som inte vill att jag skall parkera och göra av med mina surt förvärvade slantar hos dem. Jag parkerar, handlar, tankar och äter där jag är välkommen.
Lasse

Låter väl bra, men ibland har man ärenden till vissa orter och vill ha sin husbil...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Diskriminering?

Nackdelar med respektive registrering?
-------------------------------------------------------------------------
Hej Michael, om du har en husbil som är reggad som tung lasbil, över 3500 kg. så far skatten på den upp till mycket mer än dubbelt som PB.2
Det blir dyr parkeringsavgift :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diskriminering?

Men LB registrering så er det ikke unntak for kjøre hviletid og ferdskriver med kjørekort om bilen ikke er veteranbil. Det finnes noen små unntak, men en må finlese disse om en skal være sikker.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

-------------------------------------------------------------------------
Hej Michael, om du har en husbil som är reggad som tung lasbil, över 3500 kg. så far skatten på den upp till mycket mer än dubbelt som PB.2
Det blir dyr parkeringsavgift :p:.

M.v.h. JANKRO.

Skall jag tyda det som att vi med PbII diskrimineras skattemässigt gentemot LB med bostadsinredning?
 
Toppen