• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskriminering?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag läste i går kväll tråden "Skyltning" http://www.husbilsklubben.se/forums/t86207/ & blev en aning upprörd. Än en gång pratas det bara om parkering för husbilar klassade som PB1 & PB2. Hur har man tänkt att det skall fungera för alla oss som har LB-registrerade husbilar? Skall vi inte ha samma möjligheter till parkering med bekvämligheter som alla andra husbilar eller hur är det tänkt? LB-registrerade husbilar finns i vikter från under 3500kg & uppåt, precis som PB2 så det borde inte vara någon skillnad. Men, det är det, bara för att någon "tänkt till" & hängt upp en skylt med PB2. Detta tilltag kan väl inte orsakats av att någon med "god insikt i husbilsfrågor" haft ett ord med i laget, eller? Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon från HBK varit delaktig i beslutet att dela upp parkeringskategorier på detta sätt. Varför skall man över huvud taget ha PB2-skyltar? Detta är i mitt tycke ogenomtänkt & korkat. Varför inte rätt & slätt en skylt med en husbil på? Tänk så mycket enklare det skulle vara för alla. Då skulle tom. utländska besökare kunna parkera där utan att riskera bli bötfällda & bortkörda. Skulle inte HBK i sina myndighetskontakter kunna ta upp frågan & få till en ändring av detta som är ett problem för många av oss medlemmar?

Bennie
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diskriminering?

Problemet er at det ikke finnes et svensk godkjent husbilsskilt. Vel etter lovens bokstav så finnes ikke husbiler heller.

PBII er så langt jeg har forstått en konstruksjon laget av skatteverket uten analyse av hvilke problemer dette ville medføre. Om de den gangen hadde definert husbil som en egen bilkategori så hadde mye sett helt forskjellig ut. Den kunstige PB klass 2 åpnet for grandpa rights - meget poulært, samtidig som den brøt med resten av Europa hvor campingbil, whonmobil, bobil, autocaravan osv ble betegnelsen for M1 med bostadsinredning. De andre land har stort sett blitt enige om ett skiltsymbol for slike biler, men i Sverige ligger dette til godkjennelse i justisvesnet og departementer. Skiltet har vært ute til høring og HBK sammen med Transportstyrelsen anbefaler dette, CC og SCR ville at det skulle gjelde campingvogner også - selv om det finnes et godkjent symbol for vogner.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Uppenbarligen begrep man inget i vår egen klubb HBK heller. Beklagligt, den kunskapen borde ju finnas här i HBK.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Även här i Sverige finner man en och annan husbilsskylt. En finns vid ställplatsen nere vid hamnen i Östersund, men den respekteras inte, där står oftast rader av husvagnsekipage, turistbussar och annat som inte alls liknar husbil. Jag skulle kunna föreställa mig att en skylt med "Endast PB II" skulle respekteras bättre?

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Att det finns LB-registrerade husbilar! Dessa finns över huvud taget INTE nämnda då man bestämde hur husbilsplatser skulle märkas ut. HBK lär ju varit med i denna diskussion. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Diskriminering?

Även här i Sverige finner man en och annan husbilsskylt. En finns vid ställplatsen nere vid hamnen i Östersund, men den respekteras inte, där står oftast rader av husvagnsekipage, turistbussar och annat som inte alls liknar husbil. Jag skulle kunna föreställa mig att en skylt med "Endast PB II" skulle respekteras bättre?

aake

Tror att det är många som inte vet vad PB 11 betyder.
Då blir det slut med våra övernattningar i Östersund (lätt lastbil)

Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Nej och det vore naturligtvis en tråkig konsekvens, men det går väl enkelt att
omregistrera bilen till PB II ( inte PB 11)?
Fördelen med skyltning om endast PB II torde vara att diverse andra ekipage sannolikt skulle respektera en sådan skylt bättre än en inofficiell husbilsskyltning.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diskriminering?

Definisjonen for husbil skiltet var ikke PBII, men bil med boinredning - i prinsipp ville det dekke de få eldre LB registrerte og de ombygde busser med mer enn 9 sitteplasser som fortsatt er registrert som buss.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Går det inte att registrera om en lastbil med bostadsinredning till personbil typ II?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Att det finns LB-registrerade husbilar! Dessa finns över huvud taget INTE nämnda då man bestämde hur husbilsplatser skulle märkas ut. HBK lär ju varit med i denna diskussion. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bennie

Enligt min tolkning har du fel, men läs själv HBKs remissvar angående skyltning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/613679

Att sen CC och SCR har en annan tolkning får stå för dem...
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Diskriminering?

Nej och det vore naturligtvis en tråkig konsekvens, men det går väl enkelt att
omregistrera bilen till PB II ( inte PB 11)?
Fördelen med skyltning om endast PB II torde vara att diverse andra ekipage sannolikt skulle respektera en sådan skylt bättre än en inofficiell husbilsskyltning.

aake

Om jag skulle fråga 10 st ur vår bekantskapskrets i åldern 20-75år , kan jag
garantera att ingen vet vad PB11 betyder.
Om jag inte varit med här hade jag heller inte vetat vad PB 11 betytt.

Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Nej och det vore naturligtvis en tråkig konsekvens, men det går väl enkelt att
omregistrera bilen till PB II ( inte PB 11)?
Fördelen med skyltning om endast PB II torde vara att diverse andra ekipage sannolikt skulle respektera en sådan skylt bättre än en inofficiell husbilsskyltning.

aake

Om jag skulle fråga 10 st ur vår bekantskapskrets i åldern 20-75år , kan jag
garantera att ingen vet vad PB11 betyder.
Om jag inte varit med här hade jag heller inte vetat vad PB 11 betytt.

Tommy R

Den som har en PB II torde veta om det och, viktigast, den som inte har det kan inte rimligen tro sig äga en om hen inte ens vet vad det är.

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Enligt min tolkning har du fel, men läs själv HBKs remissvar angående skyltning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/613679

Att sen CC och SCR har en annan tolkning får stå för dem...

Jag har läst HBK's remissvar enligt nedan & kan inte läsa ut var LB-registrerad husbil nämns, du kanske kan klargöra?

Vi har hela tiden haft uppfattningen att det bor införas särskilda vägmärken för
"husbilar". Därför har vi yttrat oss om de förändringar och tillägg som finns avseende
vägmärkesförordningen och då särskilt 2 kap 24§ Lokaliseringsmärken- serviceanläggningar (Hll,
H12 och H28). Vi har även yttrat oss om 2 kap 28§ Symboler (S12). Vårt yttrande är att vi i
huvudsak bifaller föreslagna förändringar med något undantag som redovisas nedan.
2 kap 24§ Lokaliseringsmärken- serviceanläggningar
Hll: Vi bifaller föreslagen ändring i sin helhet.
H12: Vi bifaller föreslagen ändring i sin helhet.
H28: Vi bifaller föreslagen ändring i sin helhet.
2 kap 28§ Symboler
S12: Har anser vi att man bor använda samma ordalydelse som för vägmarke H28, alltså att det
gäller för bilar med bostadsutrymme, Det finns annars risk for problem om definitionen och
formuleringen mellan vägmärke H28 och SI2 inte ar densamma.



Bennie
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Benämningen PB II används inte överhuvudtaget utan bilar med Bostadsutrymme, det innebär i min värld även LB registrerade och utländska bilar. Tittar du mer på remissvaret så föreslår HBK samma husbilsskylt som används i övriga Europa. Så tolkar jag det hela...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diskriminering?

Benämningen PB II används inte överhuvudtaget utan bilar med Bostadsutrymme, det innebär i min värld även LB registrerade och utländska bilar. Tittar du mer på remissvaret så föreslår HBK samma husbilsskylt som används i övriga Europa. Så tolkar jag det hela...

Aha, du tänker så? Då förstår jag lite bättre & tar tillbaka min kritik. Tackar så mycket.

Men huvudfrågan kvarstår faktiskt. Vad gör vi som har LB-registrerade husbilar om man hänger upp PBII-skyltar på p-platserna. Om man tittar på skyltarna i trådens början så är det ju bara personbilar klass PBI & PBII som har tillträde.

Bennie
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Diskriminering?

Ja Bennsan detta är ett problem ni har gemensamt med alla utländska husbilar. Vad man ska göra före dom kan få tummen ur och besluta om en svensk skylt vet jag inte, vi kanske skulle kunna få ihop en sammanställning över vilka kommuner som använder den typen av skyltning (och då helst med bilder), för att sen författa ett brev till dom och ställa frågan hur dom ser på saken? Enda idé jag kan komma på just nu...
 
Toppen