• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskrensning vilolägesfiler

F

F.d. 14324

Guest
Jag försöker hålla liv i min dator ett tag till och använder mig någorlunda regelbundet av ccleaner och registry repair.
Idag tänkte jag testa "Diskrensning" och nu till mitt bekymmer: "Vilolägesfiler" vad är det? kommer jag att sakna dem eller dör datorn om jag tar bort dem?
Helt klart är det att det är dessa filer som utgör den största delen av det som är möjligt att ta bort.

Image 1Diskrensning.jpg

Att ta beslutet att sätta en bock i rutan och radera dem ligger i linje med hur jag brukar göra men jag tänkte att det kanske är bättre att tänka efter före, tyvärr spelar det ingen större roll hur länge jag tänker på dem för jag vet ju inte vad de gör eller är till för och därför tänkte jag kolla med er först.:)

ps det kanske kommer en tråd till om registerreparationsprogram inom en snar framtid.:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Om du fjerner den så slår du samtidig av støtten for viloläge, ofte koblet til at en lukker locket på en laptop. Denne filen er like stor som interntminne, når maskinen settes i viloläge så skrives minne ut i denne filen. Tilbake igjen leses fine inn og maskin fortsetter der den var før viloläre.

En annen og minst like stor plasstyv er rollback fra windows update - disse ligger i \windows på XP. En mappe for hver update - meste jeg har ryddet vekk på en maskin var 10 GB, Ligger under \windows\installer på win7
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Okej, då tror jag inte att jag kommer att sakna dem om jag tar bort dem.
Rollback i windows kollar jag upp också, Tackar.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Nu är vilolägesfilerna borta permanent.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Tråden svänger lite.:)
Knut, är det de här du menar?
Image 2 windows update.jpg

Det verkar svårt att veta vilka man kan välja bort.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

1. Nyligen fick jag in ett "virus" som rensade skrivbordet, men tack och lov så så kunde jag återställa till en tidigare version från en sida med många gamla datum att välja bland.
Är det en utrymmeskrävande lagringsfunktion som man kan begränsa?

2. Jag kör regelbundet RegCure för dess registerrensningsfunktionen finns väl inte i Windows?
Dessvärre uppfattar en av mina datorer det programet som skadligt ??
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Jocke - NEI, de filene jeg nevnte er de som gjør det mulig å avinstallere oppdateringer. Hver oppdatering fører til at det lages en mappe med de gamle filene, en kan endast finne disse mappene i utforskeren.

MEN er en ikke 100% sikker på hva en gjør så er det tryggest å ikke fjerne noe.

Selv er jeg noe miljøskadd etter 10 år med intern support for opp mot 200 IT konsulenter, omlag halvparten overlot sine PCer til meg og en kollega for "tuning" - er det ikke minst 20% ledig plass på disken så slår windows på bremsene.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Ni behöver inte vara oroliga,, lite sovmorgon och andra saker som måste göras bara:):D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Diskrensning vilolägesfiler

Okej, jag har läst vad ni skriver och eftersom jag inte har någon större kunskap om dessa saker så tar jag det lugnt och lämnar dem orörda.

Tack för er hjälp och support.

Conny, regcureprogrammen har jag också en del frågor om men jag hinner inte ta dem nu. Jag tror att jag tar de i en egen tråd senare, eller om någon annan drar den tråden så hakar jag på.:D
 
Toppen