• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskmaskin

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej jag undrar om det finns någon i klubben som har en diskmaskin fast monterad i husbilen.... Jag har sökt på nätet och den smalaste modellen för bänk är 550 mm .... . så är det någon som vet lite så är jag tacksam för tips och kanske också en bild....

Önskar er alla en lugn och skön kväll

Peter & Wovi
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Diskmaskin

Har du hittat någon?

Jag letar också. Dometic DW 2440 S hittar jag då jag googlar men kan inte söka på den hos Dometic och det står inga data om den heller. På tyska Dometic står det att den är 55cm bred och drar 7l vatten samt ca 52Ah per disk (om jag räknat rätt).

Den enda jag hittar på prisjakt är Elektro Helios DC4024. Den är 45cm bred, tar 8l vatten ca 47Ah per diskning.

Om man filtrerar på bänkdiskmaskiner under 2000W på Prisjakt får man bara 4 maskiner som resultat.

Vattentrycket har ju betydelse också men jag vet inte hur det är i en husbil, har inte kommit så långt ännu.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Diskmaskin

Jodå jag har hittat en del på Ebay.de... jag tror att det blir en BOMANN 707... sen angående vattentrycket så tror jag inte det är några problem om du har ett system med tryck (ca 2 kg)... det största problemet för mig är vart jag skall montera den.... jag har plats ovanför kyl och frys..... men mina fiskespö hänger i taket och sticker in på området... så jag tror att jag kapar den andra soffan.... och gör om den till en sittplats och sen diskmaskinen bredvid....här är gott om sittplatser i min husbil.... jag fattar inte hur tillverkarna tänker när de gör en sittplatser för åtta (8) personer ????....
Hör gärna av dig hur det går...

Peter & Wovi
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Diskmaskin

Den såg ju ok ut. Däremot hittade jag ingenstans där det står hur mycket energi/vatten som går åt. På några sidor hittade jag årsförbrukning(!) vilket inte ger så mycket då man inte vet hur det räknas ut.

Har du sett det någonstans?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Diskmaskin

Om jag inte mins fel så var det 7 eller 8 liter vatten på en diskning... sen angående effekten....så är den inte något problem för mig.... jag gör som jag har gjort med min tvättmaskin.... kopplar den till varmvattnet som värms upp i boliern med gas.... nu har jag bara 10 liter varmvatten så den tar inte allt.... men tvättmaskinen förbrukar 30 liter på en tvätt.... då stänger jag av boilern och när själva tvätten är klar då sköljer den med kalt vatten från boliern.... sen när allt är klart är det bara att starta boilern... därför är efterförbrukningen så gott som ointressant för mig...

Jag hittade detta efter att jag skrev ovanstående Bomann TSG 707 Silber Tischgeschirrspüler bei notebooksbilliger.de
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: Diskmaskin

Tack för länken. Den verkar också dra ca 50 Ah per diskning och verkar vara mycket prisvärd.

Jag har inte tänkt på det så, men det är ju självklart att det allra mesta av energiåtgången är för att värma upp vattnet så det måste ju vara en stor fördel för batterierna att köra vattnet på varmvattenberedaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Diskmaskin

Hej Mats....

Jag gör så med min tvättmaskin som jag har i husbilen...och den tar inte mycket på strömen per tvätt....sen har jag 230W sollpanel så jag får ganska snabbt tillbaka av "honom där uppe" energin.... Jag försöker göra livet enkelt.... men i bland är det svårt :twitcy:.... då är det bra med hjälp här på husbilsklubben.....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Diskmaskin

Jo du Annika..... jag har haft ett par sådana tidigare i mitt liv.... men nu måste jag tänka på mig själv lite mer och har bestämt mig för den billige "typen" :swoon:även om den bara diskar....:twitcy:
Jo ...! sen var det en sak till med den billige varianten ... så vet man alltid vart den är.....:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Diskmaskin

Nu har jag bestämt mig.... Det blir en disk maskin... det blev en Candy CDCF6 ES.... den är inte högre än 45cm.... Så nu har jag skurit sönder dynorna i soffgruppen.... Hobby har ju lurat på sina kunder att man skall ha en sittplats för 8 personer :swoon:.... Men sen tidigare har jag ändrat bordet.... och med denna ändrig blir här "bara" plats till fyra sittande.... sist någon åt med mig var vi tre personer och satt utomhus.... så jag behöver inte plats för 8 personer runt matbordet.... Jag har lämnat kuddarna till en skräddare och övrig installation gör jag själv.... sen får jag låta en snickare göra en snygg hylla som jag kommer att lägga över diskmaskinen... Maskinen kommer jag att koppla till varmvattnet från boilern.... precis som jag gjorde med tvättmaskinen....och det fungerar perfekt...och under sommaren värme ju solen upp mitt varmvatten så då är det bara att köra utan kostnad... Jag hoppas att jag kan lägga ut lite bilder när maskinen är installerad ... men just nu så skall jag njuta av solen och värmen ....:twitcy:
 

Bilagor

  • P1030259.JPG
    P1030259.JPG
    299,6 KB · Visningar: 25
  • P1030261.JPG
    P1030261.JPG
    269 KB · Visningar: 24
Toppen