• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Direktimporterad"......

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla

Är det fler än jag som reagerar mot att vissa befattningshavare hos bilverkstäder, generalagenter, mfl. suckar över att husbilen "är ju direktimporterad så det är lite problem".
icon9.gif


Jag börjar bli något irriterad över suckandet och undrar om det är jag som fått något om bakfoten.....

Är inte en direktimporterad bil - husbil, personbil, eller kanske rent av en skördetröska, något som en privatperson inköpt direkt från utlandet.

Är inte en husbil - tex ADRIA som passerat importören i Tenhult (tror jag dom finns) och vidaresålts till återförsäljare som sålt denna till mig en icke direktimporterad bil ???

Har jag fel eller har jag rätt ??
Ni alla därute - jag behöver edra synpunkter.

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Jo Dag,

Jag kan inte annat än hålla med Dig. Din bil måste ju enligt konstens alla regler vara företagsimporterad och täckt av såväl garanti- som serviceåtaganden. Det är ju bland annat sånt som mellanhänder och slutsäljare tar betalt för. Det lär vara så att en bil som lämnar den stora fabriken på Hisingen då kostar ungefär hälften av vad slutkunden så småningom får betala. Det vore fint med en "factory outlet", tycker jag.

Min Kabe är tillverkad i Tenhult, så jag är i alla fall befriad från det problemet.

Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
P

PAM 97

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Hej Dag, Tydligen får jag väl kolla med min säljare innan vi hämtar ut bilen i mars så man inte åker på en blåsning, det ar ju en Adriatik. :swoon:

mvh Pelle
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Hej, Pelle

Suckarna kom från FIATgrabbarna både på den lokala verkstan och FIATimportören i Uppsala.
Det gällde framförallt garantifrågor ang. fastbrända frambromsar pga belägg som lossat i limningen.
Det är alltså inte kopplat till ADRIA utan till FIAT.
Vår nya ADRIATIK har Renaultchassi - om det suckas mindre hos Renault, vet vi inte än eftersom vi inte har behövt anlita Renaultverkstan då bilen endast rullat 500 mil.

Man kan bara hoppas......

Mvh
Dag
 
P

PAM 97

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Hej igen Dag, då suckar jag också för jag har ju fiat så vi får väl se hur långt jag klarar mig, men man får ju inte däcka ner sig, man får väl leva på hoppet:mcride:

Pelle
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Hur använder ni bromsarna när ni klarar att bränna loss beläggen? Bromsklossarna fram på min bil var 10 mm tjocka när de var nya, vid senaste servicen vid 3750 mil är klossarna fortfarande 7,3 på v sida och 7,8 på h sida, detta trots resan sommaren 2006 över Grossglockner samt hem från Italien via St Moritz, Pillerhöhe (1550 möh) Landeck. Sommaren 2005 var vi i Moseldalen och gjorde många avstickare upp på höjderna vid sidan av Mosel.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Hej, Ove G. o andra oxå för den delen.
Jodå, bromsbeläggen var ok. Men enligt FIAT så har jag bromsat för LITE !!!!!
Detta är en tragikomisk historia som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd, men jag gör den kort. Den är nog mer komisk än tragisk.
Vi har haft problem med två FIAT chassin. Både av Maximodellen typ 18, dvs med större hjul o kraftigare bromsar!!!.
På båda dessa bilar började frambromsarna gnissla för att efterhand ligga an mot skivorna alltmer.
Senast var nu i september (vi var oxå i Moseldalen med den bilen i April) på tyska autobahn på väg hem då ett ökande gnissel tom störde omgivningen, efter att vi oxå passerat Grossglockner o stannat till i Heiligenblut - dvs vi körde söderut över passet.
Väl hemma stod jag inte ut med oljudet längre o speciellt inte eftersom vi även kunde höra oljud från vänstra framhjulslagret.
FIATverkstaden kunde direkt provköra o meken konstaterade bromsanliggning - fälgen var alldeles het. Och även lageroljud.
Verkstaden kunde ta in bilen direkt (en eloge) o vid isärtagning var både sidors belägg spräckta o lossnat från underlaget. Se bilderna nedan. Kvarvarande tjocklek var mellan 9 och 11 mm på en körd sträcka av 4984 mil. !!!!!
Verkstaden nobbade att ta detta på garantin trots att jag hävdade att de inte var utslitna.
Felet menade man var att jag bromsat för sällan !!!!! (Mycke skall man ju höra innan öronen ramlar av) Min undran var då hur man skall i FIATS instruktionsbok finna att garantin gäller endast om man bromsar ofta. PUH
Garantijobbet kostade mig 1913:- riksdaler. Men jag har inte accepterat detta än.
Faktura kommer att sändas till återförsäljaren.
Sens moral: Köper du en FIATbaserad husbil - kör för guds skull Italienskt. Dvs full gas vid grönt o tvärnit vid rött. Kör du miljömässigt = räkna med fastnande bromsar.
Lägg märke till FIATs garantitext. Gäller endast standard wear på bromsbelägg.
Mao detta var ingen standard förslitning utan ett fabrikationsfel
Mvh
Dag
 

Bilagor

  • DSC_0037-400.jpg
    DSC_0037-400.jpg
    13,2 KB · Visningar: 598
  • DSC_0057-400.jpg
    DSC_0057-400.jpg
    9,7 KB · Visningar: 602
  • DSC_0055-400.jpg
    DSC_0055-400.jpg
    7,8 KB · Visningar: 599
  • DSC_0046-400.jpg
    DSC_0046-400.jpg
    10,2 KB · Visningar: 601
  • DSC_0050-400.jpg
    DSC_0050-400.jpg
    14,3 KB · Visningar: 598
  • DSC_0052-400.jpg
    DSC_0052-400.jpg
    13,9 KB · Visningar: 596

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: "Direktimporterad"......

Hej !
Ja mycket skall man höra innan öronen trillar av,fanimej.
Det var det löjligaste som någon utanför den verkstaden har hört.
Fortsätt inte med dom utan dom skall bojkottas av alla Fiatägare.
Hänvisa dom till denna tråd så skall vi visa vad som är rätt och riktigt.
Fiat är en bra bil/pris och bromsarna är väl från något bromsfabrikat som har råkat ut för det som Audi-ägarna råkade ut för på 90´talet att bromsarna"läs klossarna" inte drogs tillbaka och därför låg skivorna på med upphettning till följd.
Deras förklaring till felet skall du på fakturan skriva att du bestrider och sedan via motormännen besiktiga skadorna ( du får ju bli medlem om du inte är).
Sedan får du kolla med Motormännen vad du skall göra vidare i ärendet.
BMW group i Solna försökte sätta sej på mej(dom var stora och arroganta och jag liten skit) men via Motormännen och deras besiktning,juridiska avd. gick jag till ARN allmänna reklamationnsnämnden och sen blev det skriva fram och tillbaka, tog tid men jag vann.
Var envis så klarar Du det.
Att jag nu talar om Motormännen beror på att det finns ingen organisation som klarar det här. Inte CC,MHF, eller någon annan klubb, utan Motormännen har resurserna. Var sak på sin plats.
Kör på bara, det är uthållighet som krävs.
gert8
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: "Direktimporterad"......

Tråkigt att höra att en del har haft problem med garantirep. på Fiat.
Känner inte själv till dom problemen med imorterad bil/garanti i Sverige.

Min bil var nästan 2 år när jag var inne med bilen på service. Påpekade då att det knarrade om vänster fjäder när man rullade sakta och vred på ratten. Kändes tungt att fråga men ville få tyst på eländet och väntade på ett svar från mekanikern vad han trodde det skulle kosta när det konstaterades att vänster fjäderbenslagring var dålig.

Hör och häpna när han frågade när bilen var uttagen och då konstaterade att det var inom två år och det här skulle självklart gå på garantin.

Det är kallar jag service när han också visste att det var en bil som jag imorterat ny.
Verkstaden som jag var på var Fiat i Märsta.

Har nu gjort drivaxelbyte/fjädrar på förlängd garanti (kampanj 4865) på vår nya representant för Fiat i Uppsala som heter Dalgrens. Fick reda på det här en vecka in i dec. och fick det ordnat före 31/12 som var det sista datumet. Det kallar jag service.

;) Så vad jag tycker om Fiat är väl ganska tydligt. Nöjd Fiatägare.;)

Nästa bil blir nog en importbil igen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Det där med att bromsa för lite känner jag igen,men det är egentligen inte riktigt rätt av verkstäder och bilprovarkillar att säga så. Har en myckt duktig mek på en lokal verkstad, han menar att om man kör på ett sånt sätt att man "bromsar för lite" är det viktigt att se till att det flytade bromsoket är ordentligt servat och smörjt med "bildoktorns" eviga kopparpasta då annars oket kärvar och det bli varmgång och annat elände. Om man kör som stortadsbilister med full gas hård bromsning full gas osv. fastnar inte oket på samma sätt.
Ove.G:wink:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Jaha. nu har man kollat färdigt på Lets Dance, så nu kan man återgå till HBK.
Det har väl kanske blivit två frågor i den här tråden men den som är intressantast är väl att FIAT nekar garanti på en bil med 24 månaders fabriksgaranti, ej direkt/privatimporterad utan köpt enligt konstens regler hos en ADRIAåterförsäljare.
Bilen levererades 22 april 2005, dvs en 05 årsmodell, och var vid verkstadsbesöket ca 17 månader gammal och gått ca 4900 mil.

Enligt FIATs originaltext som ni kan se på bilderna ovan så gäller inte garantin på bromsbelägg när dessa har slitits enligt "standard wear".
Det är självfallet helt i sin ordning att inte fabrikanten kan stå för vissa förslitningsdetaljer som tex torkarblad, bromsbelägg, etc när dessa behöver bytas pga av normal förslitning.

FIATverkstaden var oresonliga i sin ståndpunkt om att "bromsbelägg på en bil som gått över 4000 mil aldrig går på garantin". Det var som att dra ned ett rött skynke både hos den lokala verkstaden samt hos den "garantiansvarige" hos Olle Olssonbolagen i Uppsala.
Och dessutom är det ju en "direktimporterad bil".
Jag anser att två fel begås här:

1. Bilen är inte direktimporterad - detta påstående är ju trams från berörda.

2. Bromsbeläggen är inte alls utslitna - jag tog hand om den hos meken på verkstan som bevis, för att styrka min ståndpunkt att standard wear som hinder för garantiåtgärd inte kan åberopas. Se bilderna som visar att det sämsta belägget har 9 mm kvar och det bästa 11 mm.
Felet var enligt mekanikern att beläggen av någon anledning lossnat från underlaget och därmed orsakat konstant anliggning.
Med varmgång som följd och som följdfel även defekta framhjulslager.
Framhjulslager ersattes dock på garantin efter tre veckors väntan på leverans från Italien, eftersom lagren inte fanns hos Olle Olssonbolagen.
Orsak till bristande lagerhållning - bilen var för ny !!!!!!!

Vid nedslitna belägg skulle jag självfallet inte åberopat garantin.
För att inte fastna hos verkstaden med en bil utan bromsar accepterade jag att betala kostnaden vid reparationen.
Men kommer nu att sända faktura på 1900:- till ADRIAåterförsäljaren.

Sen får vi se.......

Fortsättning följer.......

Hälsningar
Dag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: "Direktimporterad"......

Hundvakten, kan det vara så att Olle Ohlsson (Svenska Fiat)har lite svårt att tolka ordet direktimport. Med tanke på att du har det förstärkta chassit precis som jag så vet jag att alla dessa bilar kan kallas för import hos dom.
Det beror på att Svenka Fiat inte har sålt några bilar med det chassit. Alltså blir bilarna kallade import för det är husbilshandlaren som importerar och då blir alla husbilar import enligt Svenka Fiat.
Om det är så så blir det som den personen sa till mig när jag fick hjälp att ipmortera en ny husbil att min bil kan inte spåras som import utan kommer att finnas i svenka register som alla svensksålda bilar.
Hoppas allt ordnar sig.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Håller med Håkan, har en Dethleffs A-6731 Maxi 18 Fiat årsm. 2003, gått 5100 mil,
har fått Drivaxelbyte + Fjädrar bytta ,den 2006-12-20, på en kampanj Fiat har kört i ett helt år, rep killen såg sammtidigt att Fjäderbenslagringarna på båda sidor var trasiga,

Stod på fakturan, Byte trasiga Fjäderbenslagringar när vi redan hade delarna lösa,
alltså fick jag bara betala för lagren, 278 kronor, undra vad detta lager byte skulle ha kostat eljest,
bytte även oljan i växel lådan utan kostnad.
Kan verkligen rekommendera denna verkstad , för de som har möjligheten att besöka dem.
Westmans Serviceverkstad HB.
Sandöverken. :)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: "Direktimporterad"......

Intressant Fralle

Kanske borde vi katalogisera verkstäder inom HBK - typ onda och goda.

Jag får, när man läser era olika inlägg uppfattningen att det skiljer ganska mycket i servicenivå mellan FIATverkstäderna inom landet.

Rätt eller fel ??

DS
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: "Direktimporterad"......

Fralle
Samma för mig, fjäderbenslagringarna böts fast mitt pris var 378kr som jag ändå tyckte var helt OK. Min fundering är precis som du skriver, undrar vad det kostar att göra separat.
Det kändes ändå som det skulle bli en bra affär när ändå fjäderbenen var demonterade.
Vid fjäderbytet blev min bil ca. 4cm högre i fram.
 
Senast ändrad:
Toppen