• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ding dong larm

F

F.d. 11293

Guest
Grannen har haft påhälsning av tjuvar som rensade rätt rejält :eek:, då funderade jag på en sak som kunde skydda plasen där man bor på, man kan sätta upp en sådan där sak som sitter i dörrarna i en del affärer, när man går in så säger det ding dong.
det är en ljusstråle som lyser på en reflex o när den strålen bryts så säger det .... .....

Är det någon som vet vad detta heter eller var man köper detta?

Jag hade tängt att sätta detta ute, så när en bjuden eller objuden gäst passerar detta så ringer det till inne i huset.
Det kanske fungerar att ha som larm inne i en husbil också.
:santa-4-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: ding dong larm

Vi har satt upp en sådan i husbilen som bevakar alla fönster och dörrar på natten då vi sover i bilen. Köpt hos Clas Ohlson.

Finns bild på min hemsida, klicka på min signatur som kommer du dit.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: ding dong larm

den funderingen jag har är att sätta den tvärs över vägen o då blir det ca 6 meter mellan stollparna, fungerar den så långt?
tanken är att dra in en kabel i huset och att montera själva ding dongen innomhus
:santa-4-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: ding dong larm

Skall du koppla på det sättet finns det bättre grejor, men de är betydligt dyrare.
Den sorten tror jag bla Telko säljer.

Den jag har tar ca max 5 meter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: ding dong larm

Skulle man inte kunna använda en vanlig rörelsedeckare av den typ som brukar användas till att tända lampor med? Kan vara svårare att kringgå och syns bättre i avskräckande syfte.

Den typ med en ljusstråle (sändare/mottagare) och en reflektor på motsatta sidan av en passage funkar bara när det inte finns utrymme att gå runt den, exempelvis i en dörr eller tvärs en korridor. Detta skrivet utan vetskap om hur det ser ut hos frågeställaren.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: ding dong larm

Är det mellan vissa tider på dygnet som normalt folk inte är vakna och det finns plats så skulle jag sätta upp en 500w bygglampa med ir detektor samt en timer på detta så den akiverar ex mellan 23,00 och 05,00 och fungerar bara dels mellan dessa timmar samt tänder upp enbart då någon går där .

Du kan även ha en IR kamera aktiverad för att filma trädgården för skall man ha den som övervakning så brukar det vara ett ärende för länsstyrelsen om tillstånd .

Skall du ha ett larm så finns det nog inga genvägar än ett "riktigt" bostadslarm med skalskydd = du kan röra dej fritt i huset men dörrarna är larmade .
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: ding dong larm

tanken är att montera denna grunka i slutet på våran väg, alldeleses innan gårdsplanen, så att man "fångar" bilar, problemet med en lampa som tänds, är att det inte är nogon som vaknar i huset,
grannen hade detta o tjuvarna täckte över denna lampa, som började brinna, men som tur var så slocknade detta, annars hade garaget brunnit ner.

funderar på en rörelsedeckare, vet bara inte om den reagerar på en bil, måste det inte vara en varm källa som gör att deckaren reagerar?
det lättaste tycker jag hade varit en ljus stråle tvärs över vägen som ger en signal när den bryts, med risk att man får gå upp kl 3 på natten för att fånga en hare :msn_plate:

det är ju många uppfinnare i klubben så fler lösningar vore spännade att få

Gunnar, den du har klarar den ute miljö?
sitter själva signalen i deckaren eller kan man dra kabel in i huset o montera en ringklocka där?
:santa-3-icon:
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: ding dong larm

Hej! Fixa en trådlös givare som klara att placeras utomhus, anslut den till en strömbrytare som i sin tur tänder en lampa eller en dingdong. Sådan utrustning har Nexa eller clasisjön t.ex.
Av egen erfarenhet, var beredd på mycke falsklarm från fåglar o harar.

Mvh Sanddammaren:santa1:
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: ding dong larm

Hej dotorparn

Jag har något liknande som du beskriver, det är trådlöst, min detektor är placerad ca 60m från huset och fungerar utmärkt, behöver bara batterier och dessa räcker länge. Nackdelen är att det var rätt dyrt, kommer inte ihåg hur mycket.
Bif web adressen City Butikstjänst AB
MVH
Peter
 

Bilagor

  • cityentre.jpg
    cityentre.jpg
    28,2 KB · Visningar: 1
F

F.d. 16087

Guest
Sv: ding dong larm

Eller gör som ensamseglaren (lite osäker) Felix Brandsten jag tror båten hette Bris. Detta i början av 1900 talet, i hamnarna. Han lade ut dubb på däcket. Tjuvarna i de fattiga länderna var oftast barfota. Lägg en en matta runt Husbilen med lagom långa spik i. Jag tvivlar på att det är lagligt. Men det lär aldrig komma in någon anmälan. Bara lite på skämt.
MVH. Gunnar S :reindeer-icon:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: ding dong larm

jag tackar för alla ideer, såg på Clas O. att det fanns något som man kunde koppla in så att larmet blev uppringande via Gsm, kan inte så mycket om det, men för klura vidare på det
Det som hände grannen var att han fick besök på natten, medans dom låg i huset o sov, så tog dom hans 2 släpkärrer, backade till hans garage o tömde det, bland annat en vinterutrustad 4-hjuling o div annat:swoon:, och så åkte dom vidare 50 meter o tömde ett nybyggt hus på alla vitvaror.:swoon:
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: ding dong larm

Hej!
Vi har ett larm med telefonmodul som ringer våra mobiltelefoner om larmet utlöses.Detta har vi köpt och fått monterat av JR-Larm. Se vidare www.jrlarmcenter.com Vi är väldigt nöjda med larmet som kan aktiveras så att endast "skalet"är larmat på natten,och man kan röra sig fritt inne i husbilen.

Hälsningar Avo o Laila
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: ding dong larm

Ett larm med skalskydd och telefonmodul som ringer upp mobiltelefonen verkar vara en alldeles utmärkt lösning för att man ska känna sig trygg och säker vid fricamping. Kan man dessutom bli larmad när man är ute på vandring eller tar en cykeltur så är det ju toppen. Tack för tipset!
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: ding dong larm

Hej en relatift enkel å billig lösning är ett sk backvarnare som säljs på biltema
för stötfångarmontage problemet blir väl kabeldragningen men går säkert å lösa sätt bara upp givarna på stolpen eller grinden när bilen bryter strålen piper det inne enkelt eller hur?!



:snowman-1-icon:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: ding dong larm

Varför inte skaffa en elektronisk hund med radaravkännare (faktiskt). "Strålen" går både genom trä, betong och bly (jag har provat). Den känner inkräktare på upp till 6 meter. Min älsta är 13 år och är köpt på Clas Ohlson men numera finns de både på nätet och Jula. Notera 220V och 12 volt
 
Toppen