• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dimma

F

F.d. 29841

Guest
Sv: dimma

Hej
Ragge
Fina bilder du tagit. Även i Köping är det dimma idag, men + 8 c.
/VIDHEM
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: dimma

Ja där fick du till det, jag hade en husbil utanför fönstret så jag såg ej dimman i morse.
Så det var grannen som knackade på att jag skulle ut med kameran.
Så det kunde varit ännu grynigare!:)
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: dimma

Det är inte så konstigt, du har fotograferat på 1600 iso. Ställ om kameran till 200 iso nästa gång och använd stativ om exponeringstiden blir så lång så du får skakningsoskärpa.

Jag använder mycket sällan högre isotal än 200, men så använder jag oftast stativ och då kan du fotografera nästan i helt mörker och ändå få skarpa bilder.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: dimma

Jag testade men skall ta ett kort senare när det är bäcksvart med självutlösaren. Det blev ju riktigt bra.
Detta kort kommer jag att lägga in sedan,så alla kan titta o begrunda.
Hoppas det finns fler än jag som kör med automatik för smidighetens skull, som här ser sedan vad man kan göra med en enkel knapptryckning.
Ja nu är det mörkt så nu tar jag o går ut o plåta ngr kort.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: dimma

Susanne, har du vitbalansen på auto så kan du få sådana här roliga effekter nattetid. Undrar hur man ställer in vitbalansen på natten. Någon som vet?

Stpl. Benidorm.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: dimma

Här kommer lite kvällsbilder.
Den senare är på en bil.
Och den första när det är halvskumt.
Ej gryn i bild./susanne
 

Bilagor

  • kväll 004.JPG
    kväll 004.JPG
    95,4 KB · Visningar: 3
  • kväll 012.JPG
    kväll 012.JPG
    51,4 KB · Visningar: 7
  • kväll 018.JPG
    kväll 018.JPG
    47,3 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: dimma

Det är inte så konstigt, du har fotograferat på 1600 iso. Ställ om kameran till 200 iso nästa gång och använd stativ om exponeringstiden blir så lång så du får skakningsoskärpa......

iso? jag som trodde att jag kunde allt om min kamera :wub: hur hittar man detta, jag har kollat runt i menyerna, men ju mer jag letar ju fler inställningar hittar jag :swoon:

Det finns en symbol för nattfotografening, kan det vara den :confused:

:)
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: dimma

Jag har inga bilder på dimman men noterar att Gotland/Visby hittills i november träffats av Solen 11 timmar mot normala 30!!
Bara att dra täcket över huv'et och invänta de ljusare tider som vi med säkerhet vet kommer.

Ett annat mått på hur risigt vädret varit på Gotland i höst: "Överrocken" från Jula anlände för drygt en månad sedan men ännu har det inte varit minsta chans att få på det på Hymern eftersom regn och blåst sammanfallit med ledig tid!

Nu såg jag att det finns vissa solchanser på fredag. Jag laddar med stege och gummiskrapa att dra bort vatten med från taket och så vore det väl ##@!!#%& om inte överdraget skulle komma på plats...
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: dimma

Susanne, har du vitbalansen på auto så kan du få sådana här roliga effekter nattetid. Undrar hur man ställer in vitbalansen på natten. Någon som vet?

Visa bilaga 22546

Under vitbalans i kamerans menyer så kan du ställa om till många olika, tex glödlampa, lysrör mm. Testa att ställa kameras vitballans på glödlampa om du fotograferar i glödlampsbelysning, men det lättaste är att i efterhand i bildbehandlingsprogrammet ändra färgballansen, denna inställning finns i alla bildbehandlingsprogram vad jag vet.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: dimma

iso? jag som trodde att jag kunde allt om min kamera :wub: hur hittar man detta, jag har kollat runt i menyerna, men ju mer jag letar ju fler inställningar hittar jag :swoon:

Det finns en symbol för nattfotografening, kan det vara den :confused:

:)

Om du inte hittar det så hoppas jag att du har en instruktionsbok för där står det.

Det är inte symbolen nattfotografering.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: dimma

Susanne, har du vitbalansen på auto så kan du få sådana här roliga effekter nattetid. Undrar hur man ställer in vitbalansen på natten. Någon som vet?

Visa bilaga 22546

Jag brukar ställa vitbalansen på solljus (!) på natten (eller rättare sagt gryning/skymnning), eftersom jag sällan har med artificiellt (konstgjort) ljus på mina bilder. Men är det t.ex. mycket neonljus från skyltar o.s.v. så kan det vara bra att ställa vitbalansen på lysrör, är det mest glödjus så passar glödlampssymbolen bäst. Men vid t.ex. månsken eller norrsken, då använder jag solljus, då blir det "rätt" färg på månen/norrskenet
Samtliga bilder är exponerade med inställning dagsljus (analog kamera)/ solljus (digitalkamera).
Det är så man får det vackra blå ljuset som finns i gryning/skymning, på fotografspråk kalla "blå timmen" och lampbelysning framträder som väldigt varmgul/röd!
 

Bilagor

  • 2001 12 28-388-Edit.jpg
    2001 12 28-388-Edit.jpg
    101,4 KB · Visningar: 1
  • 2008 08 18-30-Edit.jpg
    2008 08 18-30-Edit.jpg
    47,6 KB · Visningar: 2
  • 20090826.001.jpg
    20090826.001.jpg
    51,5 KB · Visningar: 1
  • 20090826.002.jpg
    20090826.002.jpg
    55,2 KB · Visningar: 0
  • 2009 06 01-116.jpg
    2009 06 01-116.jpg
    140,2 KB · Visningar: 0
  • 2001-03- (5)-Edit.jpg
    2001-03- (5)-Edit.jpg
    75,8 KB · Visningar: 0
Toppen