• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digitalt - Analogt?

F

F.d. 4272

Guest
Visst är det snabbt och bra med digital teknik, ända tills att det kraschar.
Just nu så nyttjas dotterns laptop efter som våran hårddisk gav upp.
Och med det alla bilder från tidigare resor... så nu ska det inköpas en extern
hårddisk. På den gamla hederliga tiden med filmrullar så kom man liksom inte undan,
alltid lika roligt/ oroligt att lösa ut framkallningen för att se om det verkligen var så kul på
festen. Ok, hårddisken kunde krascha även förr, innan ordet hårddisk fanns i ordlistan.

Ja, det kanske inte var bättre förr...men tryggare.

// Jonny
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Jonny

Sätt upp din gamla disk som slave på annan dator, finns program som kan rädda en del på disken förhopningsvis dina bilder :wink: lycka till

Gurra
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Datorn är skickad på reparation (garanti) skrev att jag vore ytterst tacksam om bilderna gick att rädda.
Kollade servicestatus på den. Där stod att de försökt, men innehåll gick inte att rädda :-(
Så hösten med ny husbil och sommarens semesterbilder, Curredutten som valp mm... är tyvärr puts väck.
När datorn kommer tillbaka så blir det en extra hårddisk att föra över bilder till, har vart väldigt dålig på att spara saker. Är inte så värst duktig på allt detta som datorer innebär. Iallafall inte när det krånglar. //Lotta
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Hmm Där fick du nog ett svar utan inehåll tror jag :mad:
Kolla om du kan få eller köpa den trasiga disken för en billig peng
säkert någon som kan hjälpa dig få fram bilderna;)

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Digitalt - Analogt?

Tror nog att det hade gått och räddats om dom hade velat för att det är "bara " gjort som Gurra skrev så hade den hårdisken kommit upp som en extra hårdisk.

Så är det med "service"folk , samma sak var det med min dators garantireparation men jag hade som tur sparat bilderna innan på en DVD .
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Jo, vi försökte prata med dem på Anovo service, de sa att vi kunde få köpa tillbaka hårddisken. Den skulle kosta oss 2800:- Tycker det är hutlöst med tanke på att den var kraschad. Så de bilder jag lagt ut på hbk är de enda som jag kan kopiera tillbaks och spara nu :-(
//Lotta
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Digitalt - Analogt?

Som det skrivs så är det väldigt goda chanser att rädda filer från kraschade hårddiskar, hoppas inte strö salt i såren bara! Ett alternativt eller "och-tips" är att använda nätet som backup. Finns flera, själv har jag flickr där jag laddar upp bilder. Kan där dela ut till utvalda, göra dom allmänna eller privata. Perfekt tex vid tävlingar där intresserade kan ta del av, eller släktbilder, festbilder m.m Bilderna ligger kvar och kan laddas ner närsomhelst i originalformat. Lite extraprylar finns typ att andra kan skriva (tex namn) i en bild som syns bara när man håller musen över och lite andra prylar. Går också att med ett verktyg ladda upp 100tals kort åt gången.

Mvh Marita
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Har ganska många bilder, tagna med både vanliga kameror ända från ca 1950 och framåt. Finns både svartvita, negativ färg, diabilder,och senare med digitalkamera. Har scannat in en hel del både dia och papperskopior. Att lägga ut allt detta material på nätet och riskera att det sprids över världens alla intenetsajter är ingen lockande tanke. Jag vet att leverantörerna garanterar att det är säkert, men det enda jag är säker på när det gäller internet är att hackarna ALLTID kommer in till slut om de vill. Inte ens Pentagon med sina resurser klarar att hålla hackarna ute från sina topphemliga nät. Titta på populära Facebook, allt material där är Facebooks egendom som de gör vad de vill med. Ska man vara säker på att ha sina datafiler i säkert förvar ska man ha två extra hårddiskar som helst förvaras i olika hus. Detta med tanke på brand eller stöld. Gör man så måste man nog anse att man har både svångrem,hängslen och säkerhetsnål i byxorna.
Ove.G
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Digitalt - Analogt?

Min hårddisk krachade för ett tag sedan, men som tur är så jobbar min son med data. Han gjorde på följande sätt. Först så tog han ur hårddisken och lade den i en timme i frysen. Det vanligaste felet med krachade hårddiskar är att lagren är slut, och när den blir kall så krymper lagren och förhoppningsvis så går det att temporärt att få den att snurra igång. Så hände i mitt fall, och tiden räckte till för att ta en ghostfil på hårddisken. Ghostfilen innehåller allt som finns på disken, alla program egna inställningar och alla filer. Med ett speciellt ghostprogram så laddade han över allt på den nya hårddisken, och allt var precis som före krachen.
Att du skulle betala 2800:- för att köpa tillbaka din hårddisk är rena snurren, förmodligen så är den kastad på sophögen, och dom vet inte vilken som var din.
Magnus C
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Digitalt - Analogt?

Minns inte om jag skrivit detta innan men det tål kanske att upprepas.

Jag sparar alla datafiler på en nätverkshårddisk (för att kunna nå allt från flera datorer oberoende av varandra) som har två speglade hårddiskar. Krachar den ena så har jag en kvar. Alla bilder lägger jag i månadsvisa kataloger som jag kopierar till DVD-skivor och lägger i bankfack. Förhoppningsvis klarar sig skivorna någorlunda i bankfackets mörker och inte alltför höga temperatur.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

Tack för svaren, det tyckte vi med var rena snurren.
Eftersom det var en garantisak, så antar jag att de ville att vi skulle betala för den gamla.
Men det kan ju va så att de kastat den. Datorn var fortfarande kvar på service när vi frågade om detta.
Skulle de försöka rädda bilderna så skulle de ha ca 1800:- tror jag det var för att försöka få ut bilderna. Då ingen garanti att de lyckades, därför tyckte vi att vi kunde försöka själva och ev. be någon om hjälp. //Lotta
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Digitalt - Analogt?

En ide bara när fel upstår vad månne det vara för fel, fråga här i klubben innan man gör åtgärd.
Kanske ett tips här räcker, eller någon i närheten fixar det över en kopp kaffe ( nu menar jag inte reparation av växellådor) :D

Gurra
 
Toppen