Sv: Dieselvärmare
Har ingen expertkommentar till strömförbrukningen, men jämför man luftvärme diesel/gasol så för utom starten så skiljer sig bara förbrukningen åt av bränslepumpen och den pumpar bara några deciliter/timme.
Fläkten lär dra lika mycket, men det beror ju lite på om det är en billig kolborstad likströmsmotor från kina eller en modern motorteknik med varvtalstyrd trefasmotor. Där kan nog effektförbrukningen vara hälften, men man får vad man betalar för.
24Watt för en elfläkt är nog ganska normalt annars.
Jag minns från den tiden man tog en värmare från en gammal Bubbla och satt in i en buss att det sög ur batterierna, ibland hade man en varm bil men kunde inte starta.
Har man gasol som värmer vattenburet system så behövs bara en liten strömsnål cirkulationspump, men det går kanske inte riktigt att jämföra eftersom det är lättare att reglera, ska en dieselvattenvärmare gå ner i temp så kan den nog behöva startas om och det drar ström.
Strömförbrukningen är och förblir ett stort problem om man inte har tillgång till el och det verkar som om man inte löser det även om det rent tekniskt finns lösningar, men som vanligt är det marknaden som styr och vi som bor uppe i nordpolen är nog inte högprioriterade.

Kör ju numera en diesel med hjälpvärme och det luktar inget vidare när den går, kör man inte omkring mycket på vintern så är jag tveksam till dieselvärmare totalekonomiskt och komfortmässigt och med tanke på service och tillförlitlighet. Det är nog mycket det att det låter bra att ha det så.
Vad man kunde göra och som man säkert inte får är att ta en tank från en gasvolvo och sätta in någonstans och tanka vid macken eller via diverse adaptrar fylla direkt i tuberna.
