• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselvärmare

F

F.d. 52945

Guest
Jaha, så fick jag då monterat in en dieselvärmare i husbilen, nu kan jag se vintercampingen med tillförsikt på ett annat sätt, värmaren är främst till för att värma motorn men även husbilen under färd då jag tyckt att det varit kallt i hytten när tempen ute är under noll.
:)
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: dieselvärmare

Hej igen Vidhem!
Nu förstår jag din fråga, du har en Nordic husbil och denna modell samt kabes och Cabby är värmeväxlare och dieselvärmare standard vad jag förstår!

Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: dieselvärmare

De tyskbygde bilene som har Alde varme kan leveres med varmeveksler, og enkelte forhandlere i de nordiske land har lagt dette inn i standardpakken.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: dieselvärmare

Hej Knut!

Det stämmer säkert jag har värmeväxlare i min husbil, men den är bara effektiv när jag kör.
En dieselvärmare har man mer nytta av då den värmer upp motorn till ca 80 c innan man startar bilen dessutom är det bra för miljön.
Jag har en helintegrerad husbil som blir lite kall när man kör i minusgrader och då kan jag även "stödelda" med dieselvärmaten om jag vill!

Mvh, Pilot
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: dieselvärmare

Man ska väl tillägga att det är förenat med stora kostnader att beställa olika typer av värmesystem, enbart ALDE systemet kostar nästan 40 lax extra när man beställer en ny bil, värmeväxlare är ytterligare några tiotusen i tillägg, det springer iväg om man ska en massa värmepaket. Vi har en Dethleffs 09:a inte ett skit var standard på vår, allt kosta extra.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: dieselvärmare

Man ska väl tillägga att det är förenat med stora kostnader att beställa olika typer av värmesystem, enbart ALDE systemet kostar nästan 40 lax extra när man beställer en ny bil, värmeväxlare är ytterligare några tiotusen i tillägg, det springer iväg om man ska en massa värmepaket. Vi har en Dethleffs 09:a inte ett skit var standard på vår, allt kosta extra.

Stämmer, min dieselvärmare kostade nästan "20"papp, men jag tycker det är värt det när man som vi utnyttjar bilen året runt!
Pilot:)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: dieselvärmare

Hej Knut!

Det stämmer säkert jag har värmeväxlare i min husbil, men den är bara effektiv när jag kör.
En dieselvärmare har man mer nytta av då den värmer upp motorn till ca 80 c innan man startar bilen dessutom är det bra för miljön.
Jag har en helintegrerad husbil som blir lite kall när man kör i minusgrader och då kan jag även "stödelda" med dieselvärmaten om jag vill!

Mvh, Pilot

Ursäkta är det inte en av finesserna med integrerat att det blir varmare bil. Eller har dom börjat att isolera dom sista åren bättre, har ingen erfarenhet av denna modellltyp. Eftersom tillverkaren tar så många hundratals tusen extra för modellen så trodde jag att det var det man betalade för.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: dieselvärmare

Ursäkta är det inte en av finesserna med integrerat att det blir varmare bil. Eller har dom börjat att isolera dom sista åren bättre, har ingen erfarenhet av denna modellltyp. Eftersom tillverkaren tar så många hundratals tusen extra för modellen så trodde jag att det var det man betalade för.
Hrmm, jo det är en sanning med modifikation, när man står stilla så kan jag tänka mig att helintegrerat är varmare men när man kör (vinter) så kyler det rejält och diesel värmer sämre än bensin som sagt.
Vad gäller isolering så har min årsmodell tjockare isolering än de nyare (har kollat) vilket jag tycker är konstigt möjligt att nyare bilars isolering är effektivare??
Vi har stått med bilen i minus 15 grader, inga problem och eldat endast med gasol det gick hur bra som helst.

Mvh, Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: dieselvärmare

Defleste integrerte har ikke isolerte sidevinduer foran,ogmed større flate enn ien varebilnese så kan det bli et varmetap. På de fire store tyske brukes det tolags glass i sidevinduene foran, dette sammen med Alde varmesystem og varmeveksler gir en varm bil også under kjøring.
 
Toppen