Sv: Dieselvärmare
Förstår. Dock kan allt möjligt hända. Startade upp husbilen för säsongen härom veckan. Vaknade up med kall bil och svart panel till alden och dött kylskåp(!?). Efter mycket felsökning och flera fruktlösa samtal med verkstäder (typ vi säljer bara adria och kabe) lyckades dometic support komma med svaret varför 12v läge på kylskåpet blåste 3,15v säkringen i alden. Dålig jordning av kylskåpet så det försökte dra ström bakvägen.
Sedan lugnt några dagar tills alden började låta som en orkan samtidigt som gasen inte räckte till riktigt för kokning. Bara ca -5 så hade eis-ex avslagen. Normalt använder vi den bara vid -20. Visade sig lösa problemet. Hände igen härom dagen efter ett besök i Bergen med avstängd eis-ex. Kom tillbaka till några minusgrader och stopp i gasflödet från tanken. Eis-ex på igen. Trodde ett tag att filtret var täppt så kontaktade lokala handlaren. Man ligger ju inte under bilen i -10 grader och meckar allt för mycket. Han tyckte jag skulle vända mig till stället jag köpt bilen på. Hm, centrala Tyskland......
Båda gångerna höll dieselvärmaren igång oss. Lärdom (återigen): se till att kunna klara dig på egen hand och bra med eis-ex värmare även på extern dieseltank. Frågan kvarstår ju varför den behövs redan vid -5 plötsligt.
Lärdomen är, efter viss livserfarenhet så även från kallt klimat, är att säkra upp med back-up system (fristående) och flexibilitet. För fel/problem kommer...
Vid -25 till -35C (och däröver) uppstår problem på utrustning som vid varmare väderlek fungerar felfritt. Extra hög risk för problem är om utrustning stängs av och skall återstartas vid extrem kyla.
Husbilslivet skall/bör dock vara bekvämt, i förhållande till de förhållanden som råder ute i naturen (tält, snöbivacker, öppet kalfjäll osv.) vilket också medför komplexare utrustning vilket ökar risken för stop/problem.
I realiteten har vi fler lösningar än 2.
1.) ALDE med gasoldrift = huvudvärmekälla)
2.) ALDE med el-patroner + Elverk = back-up #1
3.) Konvektorelement + kupefläkt + Elverk (3500 kVA) = back-up #2
4.) Bilmotor & rulla hemåt eller till verkstad/plats för egen reparation = back-up #3
5.) Sovsäckar + bra kläder + mobiltelefon att kalla på bärgning med = back-up #4
6.) Sovsäckar + bra kläder + skidor att transportera sig till närmaste telefon/varm byggnad för att påkalla hjälp = back-up #5
Någon oro för säkerheten ELLER att lösa värmeproblem fnns inte. Jag/vi har ytterligare alternativ på lager om läget skulle bli extremt men någon fara för det finns i realiteten inte, även när vi fricampar.
Mvh!
// Niklas