• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

F

F.d. 279

Guest
Hej!

Jag har nu äntligen begåvats med husbil igen vilket är väldigt kul. Det blev en Knaus C liner, liten och behändig för mina behov då jag använder den mycket i jobbet. Den kommer att användas en hel del i vinter och då började mina funderingar på att komplettera den luftburna gasolvärmaren med en dieselvärmare för att slippa byta gasolflaskor så ofta.

Nåväl, jag besökte El och Diesel idag i Bandhagen Stockholm och de menade att det räckte med en för max 2200 watt. Spontant tyckte jag det lät lite.

Ni som har dieselvärmare, vad har ni för storlek? Utrymmesmässigt var den väldigt smidig och det verkar som det går att installera den på det ordinarie luftsystemet. Hur har ni andra det? Direkt med ett utblås eller på det ordinarie systemet? Mitt problem var också att det inte gick att montera en värmare som värmde både motor och luft om jag ville ha det till de vanliga utblåsen. Bland annat så skulle en sån dessutom dra en hel del ström.. Den som vi nu funderar på drar mellan 8-34 watt beroende på effekten.

Sen till nästa fråga, han menade att det fanns två val, ett med ett luftintag utifrån och ett annat från bodelen så att luften så att säga snurrade runt. Spontant ville jag direkt välja luftintag utifrån så att syret kommer in i bilen på bra sätt. Har ni några synpunkter?

Och känner ni till andra firmor som har gjort bra installationer för oss med husbilar? Spelar inte så stor roll var de finns i landet.

Stort tack på förhand för era synpunkter!

Hans
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Hej

Det finns en tidigare tråd i ämnet som diskuterar en del av detta. Den heter http://www.husbilsklubben.se/forums/t21590/ . Jag har själv tittat in på den nya dieseldrivna Webasto-värmare som heter Dual-Top och deras hemsida Webasto DualTop - die neue Reisemobilheizung, the new motorhome heater.

Har i Reisemobil läst att i maj-08 kommer Truma med en ny dieseldriven värmare som ska erbjudas som alternativ till den gasoldrivna. I Tyskland räknar man med att upp till 1/3 av alla nyreggade husbilar kommer att vara utrustade med dieseldrivna värmare. Spännande perspektiv.

Om jag vore i din situation skulle jag nog överväga att inte bara lägga till en dieselvärmare utan hellre satsa på en helhetslösning a la DualTop eller Truma.

Ska bli skönt att kunna minimera gasolen i husbilen.

Ha´t gôtt i höstmörkret.
;)
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Tack! Hade missat tråden, diskussionen var verkligen intressant och dessutom länken. Ska fundera vidare och ringa runt till säljställen.

Hans
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Vår dieselvärmare tar in-luften inifrån husbilen, närmare bestämt från förarhytten.
Rent effektmässigt verkar det ju bäst att ta luften inifrån husbilen eftersom man på det sättet borde få varmare luft ur värmaren än om man ska värma riktigt kall ute-luft.

Vi har en Airtronic D4 Camper på 4kW och den värmer också bara luften och hjälper inte till att värma motorn. Man kan dock köra den under drift för att värma husbilen och då borde man kunna sänka värmen på kupéfläkten och på så sätt få bättre arbetstemperatur på motorn vid kallt väder (föreställer jag mig i alla fall).

/Lasse
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Ja det stämmer ju förstås. Jag var bara lite orolig för dålig ventilation när man ligger och sover men det är kanske inte så farligt. Man borde ju kunna installera någon form av spjäll med båda möjligheter kanseke...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Kolossalt intressant detta! Jag menar då inte finessen att använda i husbilen befintligt bränsle (dieselsoppan) utan den, såvitt jag förstår (med förlov givetvis) totala aningslösheten när det gäller "restprodukterna", som åstadkommes vid förbränning av ovan nämnda bränsle.
Fel vind, fel placering av friskluftintaget, fel hit och dit, kan få ödesdigra konsekvenser när det gäller överlevnaden eller åtminstone hälsan hos dom som övernattar i husbilen!
Er ödmjuke tjänare (alltid till er tjänst)
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 279

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Ja Jappe, tanken har nog slagit mig också när jag funderat över detta. Obra att vakna med dieselavgaser i skallen.... Lite intressant att jämföra med de som användar lastbilar. Där verkar det ju inte vara någon tveksamhet alls när det gäller att använda den typen av värmare.

Jag frågar vidare, helt klart vore det skönt att slippa trasslet med att byta gasolflaskor då och då på vintern. Om inte annat kan man kanske ha dieseln som ett komplement på dagen och gasol på natten för säkerhets skull.

Och som du säger Ess-Ge så borde ju risken ha minimerats med att ta luften inifrån kupén. Har bestämt mig för det om jag installerar, just av den anledningen.

Återkommer med utlåtande om jag installerar dieselvärmaren,,, om jag inte dragit i mig för många förbrända och öförbrända dieselångor förstås.. :)

Hans
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Hej.
Ni pratar bara om avgaser med diesel ingen som tänker på det med avbrott på en gasslang och explosionsrisken med gas och syrebrist om slangen till avgaserna går sönder på trumman.Vad händer då?
mvh Mats
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Hej!
Högst osanoligt att avgasslangen till Truma går sönder.Den är av metal /rostfri/och fast förankrad så den kan inte röra sig.
Mvh
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Hej.
Ingenting är omöjligt,gasslang kan gå av eller felaktig montering.Föredrar diesel framför gas och bensinvärmare.Hade en Webasto när jag körde F12 på 80 tal.och där var det aldrig frågan om några avgaer in i hytten,hade en kompis som dog i en segelbåt på grund av att gasvärmaren var felaktigt monterad.
mvh Mats
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Tack för ni kommit med synpunkter!

Det har verkligen varit uppskattat. Jag har nu använt dieselvärmaren i tre veckor av och till. Det blev en värmare med 2500 watt direkt kopplad till det ordinarie systemet. På det viset blir det en bra fördelning av värmen och i min lilla bil verkar det räcka till bra. Åtminstone än så länge.

Jag ringde runt och försökte få klart för mig vad det skulle kosta med en installation av den stora värmaren som bara går på diesel dvs byta ut gasen helt och hållet. Det kändes dock som om ingen riktigt hade någon erfarenhet av installation av ett sånt system så jag valde att komplettera gasen med dieselvärmaren och har nu två system istället.

Inluften tar jag inifrån bilen. Några avgaser har jag inte märkt men problemet är väl kanske att de är realativt luktfria. Överhuvudtaget ger den ifrån sig väldigt lite avgaser även om jag sätter näsan i närheten av avgasröret.

Generellt fungerar det alldeles utmärkt förutom att jag ska se till att den ljudisoleras något mer. Bland annat är det ett väldigt "tickande" från bränslepumpen till värmaren som är lite irriterande...


Bästa hälsningar


Hasse
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Kul att höra dina positiva kommentarer om dieselvärmare. Vilket fabrikat och typ blev det? Måste installation ske av behöriga tekniker? Hur löser du varmvattnet - med gasol eller?

Du får gärna återkomma med fler erfarenheter, inte minst när det blir lite kallare.

Ha´t gôtt i husbilsvärmen!
:santa-3-icon:
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Dieselvärmare! Synpunkter på installation!

Hej igen!

Värmaren är en Eberspächer Airtronic D2 Camper. Jag tittar i specifikationen och ser att den är på 2200 watt maximalt. Vad jag förstår så har den fyra effektlägen, 850-1200-1800-2200 watt där den drar 0,1 - 0,15 - 0,23 - 0,28 liter diesel per timme och drar 8-12-22-34 watt i elförbrukning. Jag upplever att den går igång på det högsta en kort stund för att sedan gå ner i effekt och lägga sig på en relativt behaglig nivå när det gäller fläktljudet.

När det gäller övriga modeller så finns också D3 och D4 med maxeffekt 3000 och 4000 watt. Jag har inte upplevt att jag behöver någon högre effekt för min bil. Den är dock relativt liten och jag återkommer med info när det är kallare. Just nu har jag bara testat som lägst -5 grader.

Jag har låtit det ordinarie systemet vara kvar oförändrat. Detta gör att gas används för att värma vattnet. Jag drar ner termostaten för gasvärmaren till det lägsta men med 60 grader för vattentemperaturen och ställer in termostaten för dieselvärmaren där jag vill ha den, oftast runt 22-23 grader. Dessutom så har jag ju då två system för uppvärmning via luft där gasen går in automatiskt på en lägre temperaturnivå om dieseln skulle sluta fungera av någon anledning. Det var extra pyssel att koppla in värmaren på det ordinarie systemet för lufttillförseln men viktigt för mig då det blir en mycket behagligare spridning av värmen i bilen än med bara ett utblås.

Termostaten och temperaturgivaren har vi monterat mitt i bilen strax ovanför köksdelen.

Totalpriset för installationen blev ungefär 19.000 inklusive moms varav materialet stod för 13.000 och 6.000 för installationsarbetet. När det gäller installationen har jag inte gjort stora undersökningar utan valde en firma som låg i Stockholm. Antagligen hade man kunnat komma ner något i pris gällande installationen om jag valt någon utanför storstad. Firman som gjorde det var väl ok, utan vare sig jättebra betyg eller jättedåligt.

Själva värmaren har vi placerat bak i bilen i själva lastutrymmet. Detta ger också en bonus att sängen blir lite extra uppvärmd :) eftersom den är längst bak.

Antagligen går det jättebra att installera själv eftersom det finns en väldigt bra installationsbeskrivning som följer med i det material som jag fått. När det gäller lagkraven för en sån här installation har jag ingen kunskap om detta. Jag valde att ta hjälp eftersom det här inte är mitt specialområde och för att det skulle gå fort och smidigt.

Och det är verkligen väldigt skönt att slippa byta gasflaskor så ofta :).

Bästa hälsningar

Hasse
 
Toppen