• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

suneAl

Guest
Har varit på Carawan Show i Sollentuna och träffade KG Knutssons Representant som informerade om DIESELDRIVEN BODELSVÄRMARE & SPIS, Låter och är Helt fantastiskt.

BODELSVÄRMAREN: Webasto DualTop.

Värmaren finns i tre olika utföranden RHA 100, standard 1,2 - 6.0 kW med analog manöverpanel. RHA 101, "med elpatron 2x600W" 0,6 - 7,2 kW med digital manöverpanel,
RHA 102, "med elpatron 2x1000W" 1,0 -8,0 kW med digital manöverpanel.
Samtliga har varmvatenberedare på 11l, Bränslefötbrukning: 0,19 - 0,66 l /h.
Luftvärme med 200 m3 /h. Mått: 530x350x250 mm. Driftspänning: 12 V.
Värmaren arbetar med termostat reglering, underhållsuppvärmning, automatisk frostvakt, systemtömning mm.

SPIS: Webasto Cooker X100.
Spisen har keramikhäll och har två värmezoner med sex olika effektlägen. SAKNAR ÖPPEN LÅGA. Effekt. 900 - 1900W. Bränsleförbrukning: 0,09 - 0,19 l/h. Uppvärmningstid: 3 min. Mått: 460x310x5 mm.

Mycket intressant ! Fick oxå informationen att KYL/FRYSEN kommer inom kort ut på marknaden.

Då är min fråga vad ska vi använda GASOLEN till när vi kan köra ALLT på DIESEL som vi ALLTID måste ha i tanken.

Här finns plats för tyckande eller sammtycke.


:mcride: / 571


PS! I övrigt gav ej denna mässa något av värde som jag Ej hade känndom sedan tidigare.

+10 ggr varmt i Södra Sunderbyn + SOL.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Bodelsvärmaren: 25000:-

Vad kostar ALDE 3010 och Truma 6000 ??????

Dessa skall ju monteras i en helt ny HUSBIL vid leverans från fabrik.

Det är då först man har rätt pris !
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Vad dom kostar??Lång ifrån dom 25000:-...min Truma kostar cirka 4000:- och värmer alldeles förbaskat bra,och med dom låga gasol priser varför skulle man blaska då med diesel:)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Zubac, av två lättbegripliga skäl.

1. Dieseln har vi ju ändå med oss för andra ändamål - tex som bränsle för oss med dieselmotorer.

2. Gasolen är ju som bekant ett betydligt farligare ämne att köra omkring med än diesel.

Personligen ser jag verkligen fram emot en helt gasolfri bil, där dieseln ersätter gasolen för uppvärmning matlagning, etc.

Dessutom skulle vi slippa krånglet med olika kopplingar i olika länder.

ds
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Fördelarna med gasol är att det är ett rent bränsle som är enkelt att hantera och reglera. Då gasol förbränns bildas koldioxid och vatten. Vid förbränning av gasol sker inga utsläpp av svaveldioxid, tungmetaller, kolväten eller sot. Koldioxid- och kväveoxidutsläppen är i stort sett desamma som för naturgas.

Jappe
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag tror nog att jag ändå föredrar gasol framför diesel. Men man ska aldrig säga aldrig. Får jag väl se dieselprylarna in action kanske jag blir omvänd! Spännande i alla fall, tycker jag!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag har en Webasto dieselvärmare till förardelen och den fungerar utmärkt när ingen är i bilen eller i närheten av bilen. Görmockligt att sätta på värmen med fjärren och slippa skrapa framrutan kalla vintermorgnar.
Däremot, att använda en dieselvärmare till uppvärmning i bodelen; tveksamt, tycker jag.
Problemet är ju utsläppen och att den bullrar, visslar och ryker ganska ordentligt och det är inga snälla gaser, som den släpper ut.
Men, okej, har dom löst dom problemen så, men det har jag svårt att tro!
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Det är bra att vi diskuterar och ventilerar olika åsikter.

Vad beträffar Dieselvärmare, Spisar & Kyl/frys så har dessa funnits i c:a 20 - 25 år i marinen "Båtar" och där fungerar dessa alldeles utmärkt.

Varför skall dessa ej fungera lika bra på land baserade fordon "Husbilar" ??????

Entreprenörer "Skog" har dessa i sina rastkjor i skogen.

Att montera detta i en befintlig fordon tror jag ej ekonomiskt försvarbart !

Vad som är försvarbart är att man slipper en MYCKET FARLIG drivmedel "GASOL" och besiktningar av dessa anläggningar.


:mcride: /571
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Hej !
Vilka märken har börjat använda detta för uppvärmning ?
Jag har bl.a läst att de kommer att användas på Rimor Sailor men
det gäller vad jag vet endast för uppvärmning samt varmvatten.
Det är ju intressant om fler börjar använda detta så priserna går ner.
Mvh Per
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jappe
Vi talar Ej om en Webasto som värmer bilen kylsystem,
utan en Bodelsvärmare med DIESEL drift.

Helt tyst är Ej heller ALDE 3010 vattenburna värmare ?

Har oxå en Webasto för uppvärmning av bilens kylsystem, med den kan man få defrostern att blåsta bort imma och ev. is.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Zubac 428

Kollade på KAMA FRITID vad motsvarande Bodelvärmare kostar.

ALDE 3010 19.980:-

Trumatic C 6002 E : 23.560:-

Båda har varmvattenberedare och elpatron som Webastos DIESELVÄRMARE.
Man skall jämnföra lika produker mot varandra.

Så broder inte får man dessa för 4.000:-
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Visst kan det kosta så mycket på KAMA,men å andra sidan vem köper av dom..inte jag i alla fall!Panna Trumatic C 6002 EH kostar 1925€ och skulle tro att man kan hitta billigare också.Jag räknade på min 3002:) Men som sagt KAMA är väldigt dyrt..bara el-tillsatsen till min panna vill KAMA ha 3500:-när jag kan köpa samma för under 200€..men jag vill inte ha det,är aldrig ansluten till stolpen:)
Hälsningar
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Ser i saijten CampingSverige.se att TRUMA utvecklar tillsammans med Eberspächer en BODELVÄRMARE som har DIESELDRIFT, skall vara leveransklar till Maj 2008, så det händer mycket på denna front.

Mycket glädjande !

CampingSverige.se


:mcride: / 571
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Är mycket nöjd med värmesystemet i min bil. Bodelen värms av en Webasto AirTop dieselvärmare. Har använt värmaren ner till 15 minusgrader utan problem.

Den största fördelen är att så länge det finns diesel i tanken så går värmaren. Behöver inte gå ut mitt i natten och skifta gasoltub. (tog gasolen slut så var det oftast mitt i natten)

Kenneth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag tycker det verkar riskabelt med tanke på avgaserna! Det gäller ju att man man inte får in dom i bilen.
En vindkantring på natten när man ligger och sover i godan ro, så åker man till dom sälla jaktmarkerna.

Jappe
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Håller med dig Jappe,kanske är det darför som man värmer bodelen med Gasolen..helt ofarlig..viserligen har Webasto alltid funits som i WW-skåp,men där har dom inte tänkt att folk skulle sova i bilen...nej,om det är vindstila så har man dieselavgaser rundomkring sig och om det är hälsosamt:)
Hälsningar
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jeppe man kan ju undra hur alla lastbilschaufförer som sover i sina bilar har överlevt under all år dieselvärmare funnits i dessa fordon.

För övrigt så är installationen med tillhörande avgasutsläpp godkänt enligt alla regler. Detta kontrollerades vid registreringsbesiktning och finns inskrivet i registreringsbeviset.

"Tre apparater för gas och en för diesel enligt Säifs........."

Kenneth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag funderade faktiskt på att skaffa dieselvärmare när min gasolpanna lade av, men jag vågade inte då, kanske dumt!

OK, jag överdriver väl riskerna med dieselvärmare; det är ju onekligen praktiskt att använda diesel för uppvärmning i en dieseldriven bil.
Grannen på en camping eller ställplats kanske kan få få besvär av avgaserna?
Zubac säger ngt vettigt: "nej,om det är vindstila så har man dieselavgaser rundomkring sig och om det är hälsosamt":)
Alla lastbilschaufförer jag träffat i mitt liv har varit tjocka och pratat konstigt, nä, jag skojar bara!

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen