• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltuning utan extra box

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieseltuning utan extra box

Som en bekjent som driver motorverksted sa det, tidligere så holdt en dieselmotor lengre enn resten av bilen - dagens dieselmotorer har ca. samme levetid som en bensinmotor. Og de fleste misshandler turboen så den ryker lenge før den burde, husk å la turboen få tid til å komme ned i fart før motoren stoppes - tomgang i opp til 5 min kan trenges på enkelte motorer.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Kör man bara lugnt den sista minuten innan man parkerar bilen så är det ingen fara för turbon men det är klart gör man rejäla gaspådrag precis innan man ställer bilen så är det ju inte bra men för dom som har så bråtton så finns det prylar fåör sådant också .
Grabben hade en "turbotimer" från HKS i sin Mitsubishi EVO5:a och när han hade stängt av bilen med nyckel så kunde man programera att bilen s motor skulle gå i ex. 30 sekunder efteråt .
Så ser den ut : YouTube - HKS Turbo Timer
 
F

F.d. 13883

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Hej
Jag har en Fiat 2.8 Tdi från år 2000 i min HB. Det går inte att koppla in någon box,
men jag skulle gärna vilja ha lite mera effekt och undrar om någon har erfarenhet av dieseltrimning utan box på denna motormodell. Finns det någon verkstad som anses duktiga på detta i Göteborgsområdet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Det finns ju säkert en del som du kan kräma ur extra ur den för man kan ju ställa upp pumpen samt även öka turbotrycket lite genom att skruva åt wastegaten lite så den inte öppnar för tidigt , intercooler har du väl redan på den ?
Vet du vad du har för turbo på den ? Det finns ju större ..... samt byta ejektorer/spridare

Kolla även här : WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE • Index
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Dieseltuning utan extra box

På 8140,43S (128hk) sitter en vanlig KKK K03 turbo
Part Number/s


  • 5303 988 0081
  • 5303 988 0054
  • 49377-07050
  • 49377-07052
På 8140.43N (145hk) sitter det en VGT/VGN turbo Garret GT2256V 707114-0001

VGN turbon laddar mycket tidigare vilket gör att vridmomentskurvan blir mer flat.

http://tezana.pl/pobierz/silniki/karty_katalogowe/trakcyjne/8140.43.pdf


i övrigt så kan man inte se någon direkt skillnad på dessa motorer.
Dom chip som finns ger 160 resp 180 hk <- grovt.


Mvh
Pelle
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Dieseltuning utan extra box

Jag fick äntligen lite tid över för det här idag.
Det första jag gjorde var att se till så att bilen var kopplad till elnät för laddningens skull samt att den bärbara datorn var fullt laddad samt nätansluten.
Nästa steg är att öppna den lilla luckan som sitter snett till vänster under ratten mot golvet till.
In med kabel till OBD uttaget och till usb porten på den bärbara.<-drivrutin o prg redan installerat.
Vrid på tändning men starta inte motorn och kör sedan programvaran samt läs av och spara orginalfilen.<-slow read läget i mjukvaran.
Sen jämförde jag orginalfilen med dom olika filerna som låg på skivan för att vara säker att jag skriver in rätt fil.
Det ligger 15000 olika filer på dvd:n så det finns ett antal att välja mellan dock endast 3st olika ducato styrboxar.
Min box heter 931 och till den finns 3st olika filer (vanlig tuning,+10%,rpm)
Jag tog den som vanliga filen och skickade sedan över den med programvaran.(1-2 minuter)
kopplade sedan bort alla kablar och for och provkörde.
Bilen är markant starkare speciellt på 5:an som drar ända från under 70km och uppåt.
Det fungerar kanonbra.

Mvh
Pär Jakobsson
2003 2.8jtd Weinsberg 691Q
 
F

F.d. 24318

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Jag arbetar med motoroptimering dagligen och ska man utföra en korrekt motoroptimering så blir min rekommenderar ECU optimering via diagnosuttaget eller en multikanaleffektbox som ansluts till både bränsle och luftgivare för optimal optimering.

Ökar man endast bränslemängden vid rätt tillfälle så uppnår man en ökad effekt men för hög justering innebär även att motorn sotar, tillsätter man då samtidigt mer luft så får man ut mer effekt på ett skonsammare vis av motorn utan sotning.

Är man INTE ute efter max effekt så varför inte göra en ECO optimering där man får ett fint bottenvrid med lägre förbrukning men ändå skonsam mot motorn vid maximal belastning.

Mvh / Peter Hallberg
Tekniktema.se
 
Toppen