• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselspill

F

F.d. 25033

Guest
Hej, har drabbats ett par gånger av att motorn har spottat ut en skvätt diesel, när det har varit ca;0 gradig temp. och husbilen stått stilla ett par veckor. Kan ej se varifrån det kommer, bara att det rinner någanstans från motorn. Bilen en Hobby 03.a med 2,8 motor inkl. en KCR. någon som vet?
Hälsningar Morgan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dieselspill

Har också en Hobby -03 och känner igen "problemet", om det nu är samma so du har?

Har uppstått då jag lyckats tanka bilen helt full med diesel, när bilen sedan stått stilla i varierande temperatur så har diesel läckt ut från tankevakueringen, blir så när innehållet i dieselsystemet expanderar (detta tack vare) ett system som benämns "evap on board" (=dieseltanken skall inte läcka dieselgaser ut i det fria - då blir det så vid för högt tryck i tanken) - inget att göra något åt och det tillgodoser miljökrav!
/ Simma lugnt, Bengt
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Dieselspill

Hej jag har en Knaus 710liner 00 2.8tdi och jag får diesellukt i hytten nar jag stannar efter färd. jag har upptäckt att när jag uppnar tanklocket när det är dags att tanka så blir det ett kraftigt sug ungefär som om det är vakum i tanken kan detta ha något samband med ovan evap? har inte lagt märke till om det blir någon diselfläck under bilen men har inte kollat direkt heller.
MVH. Morsan
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Dieselspill

Jag hade detta problem att det luktade diesel när jag stannade. Verkstaden letade och letade. Till sist hittade vi felet. Om man har den tidigare fästningen av returslangen som är en skruv med ett hål för dieseln närmast skallen, så kan det vara det som är problemet.
I mitt fall var det en sån skruv som spruckit så när bilen blev varm så sprutade det ut lite diesel som hamnade på den varma ventilkåpan och som ni vet så räcker det med några få droppar varm diesel för att det skall lukta fruktansvärt starkt. När vi väl hittat problemet tog det 5 min att åtgärda.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dieselspill

Ja undertrycket har samband med Evapsystemet, dieselolja läcker bara ut när man tankat för mycket diesel (fung likadant på bensinbilar) i tanken och då mest i samband med temperaturskillnader.

Diesellukt kan inte komma in i hytten pga av Evapsystemet!
Lukten beror säkert på annat, t.ex luftläckage mellan motorrum/hytt på något sätt och i samband med dieselolja utvändigt på motor, motordetaljer, fästen, mm.
/ Hälsn, Bengt

PS såg inte Svends svar men det är ju en rimligförklaring men det bör ju synas rätt rätt så bra, motorn bör vara helt torr och ren annars uppstår besvärande diesellukt!
 
Senast ändrad:

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Dieselspill

Tack för svaren jag ska gå ut och forska lite. (lyfta på motorhuven)
Med vänliga hälsningar från en likasinnad. Morgan (morsan)
 
Toppen