• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselsorter

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Då det finns flera olika Dieselsorter i Tyskland vilken ska man välja? Hur är Dieselsorterna i Holland o Belgien?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu när priset på diesel ökat p g a reduktionsplikten så borde väl blankdiesel B0 vara billigare än blasket B7?
Jo, om det inte var just för reduktionsplikten som varje oljebolag måste uppfylla.

Vad jag förstår skulle ett bolag kunna sälja HVO 100, och B0/blankdiesel separat.
Hur många liter HVO för 33 kr litern VS hur många liter blankdisel för 20 kr (?) litern som skulle säljas är inte svårt att gissa sig till.

Nu tvingas vi köpa vår del av HVOn som måste ut på marknaden i form av inblandning i B7 dieseln.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jo, om det inte var just för reduktionsplikten som varje oljebolag måste uppfylla.

Vad jag förstår skulle ett bolag kunna sälja HVO 100, och B0/blankdiesel separat.
Hur många liter HVO för 33 kr litern VS hur många liter blankdisel för 20 kr (?) litern som skulle säljas är inte svårt att gissa sig till.

Nu tvingas vi köpa vår del av HVOn som måste ut på marknaden i form av inblandning i B7 dieseln.
Det stämmer.
Kallas massbalans. Det innebär rent teoretiskt att på en pump får man inget grönt alls, men i en annan del av landet får man dubbelt så mycket av den gröna inblandningen. Detta är för att underlätta för bränslebolagen.
 
Toppen