• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpriset

det har nyligen höjts försvars-kostnaden på på grund av kriget det måste väl vara viktigare än att vi skall kunna köra husbil
samtidigt galer folk om skatte säkningar det är inte lätt att göra alla till-lags säskilt om tanke förmågan och kompromissvilja
saknas hos en del individer
 
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.
 
det är väl inte lätt för en styrekse att ha den uppgiften att förhandla om bränslepriserna utöver allt annat som dom
är ålagda att göra
 
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.

Skall alltså bilägarna betala hjälpen till Ukraina? Det bör väl spridas över hela samhället.
 
Skall alltså bilägarna betala hjälpen till Ukraina? Det bör väl spridas över hela samhället.
Vår moms är väl inte öronmärkt?
Om man köper bränsle eller tuggummi hjälper man till. Mat, toapapper lika så…
Så ja, den del av befolkningen som äger bil bidrar då som dom utan gör
 
Vår moms är väl inte öronmärkt?
Om man köper bränsle eller tuggummi hjälper man till. Mat, toapapper lika så…
Så ja, den del av befolkningen som äger bil bidrar då som dom utan gör
Ja, vi HB-ägare betalar vår lilla del, medan åkerier, bussbolag ock lantbrukare står på öronen. Om staten före prisökningnarna fick in x SEK på bränslemomsen är beloppet nu avsevärt mkt högre. Att justera ner den ökningen med en tillfällig sänkning av momsen på bränsle vore nog bra för samhället i stort.
 
Ja, vi HB-ägare betalar vår lilla del, medan åkerier, bussbolag ock lantbrukare står på öronen. Om staten före prisökningnarna fick in x SEK på bränslemomsen är beloppet nu avsevärt mkt högre. Att justera ner den ökningen med en tillfällig sänkning av momsen på bränsle vore nog bra för samhället i stort.
Ja, exakt nya priset - gamla priset x 0,2
 
Moms påverkar ju bara oss som är konsumenter, näringsidkare får ju dra av ingående moms från utgående moms så att sänka momsen ger inte varken bönder eller åkerier någon billigare diesel. Om ingående moms är högre än utgående moms så drivs ju verksamheten med förlust och då är den ju knappast livskraftig i längden. Däremot reduktionsplikt och övriga energiskatter drabbar ju näringsverksamhet så där kan staten kompensera bönder och åkerier ifall de så önskar.
 
Moms påverkar ju bara oss som är konsumenter, näringsidkare får ju dra av ingående moms från utgående moms så att sänka momsen ger inte varken bönder eller åkerier någon billigare diesel. Om ingående moms är högre än utgående moms så drivs ju verksamheten med förlust och då är den ju knappast livskraftig i längden. Däremot reduktionsplikt och övriga energiskatter drabbar ju näringsverksamhet så där kan staten kompensera bönder och åkerier ifall de så önskar.
Nä, kan finnas mängder av tillfällen, en bondgård tex som köpt tex bränsle och foder en månad, men inget skördat. Då kan det bli negativ moms o då betalar Skatteverket ut det du betalat mer än att ha fått in. Taxi som köpt ny bil eller annat. Men allt som oftast är det som du skriver både om affärsverksamheten och vilka som den drabbar.
 
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.
Som sagt om tolkningar. Att man kan göra omfördelningar betyder inte att jag tycker det är rätt. För mig handlar det inte bara om dieselpriset.
Under rådande situation betalar jag gärna med god tillförsikt att våra valda styrande gör det bästa av situationen. I det politiska spelet är mycket sällan alla nöjda, i synnerhet inte under ett valår.
 
Ja, själv brukar jag inte föreslå sådant jag inte tycker e rätt, men det är ju som med tolkningar, väldigt olika.
En del förespråkar det dom tycker e fel, andra det dom tycker är rätt
 
Tillbaka
Toppen