• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseloptimering

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dieseloptimering

Jag har optimerat med AutoStable's grejer, funkar väldigt bra. Man gör det själv på 15 -20 minuter. Vädigt enkelt.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dieseloptimering

Hejsan Roger, det finns massor skrivit om hur man sätter lite fart på en diesel med mekanisk insprutningspump.
Vanligast, enklast och bäst är att manipulera med en kolv som sitter i pumpen.

(Först kan det vara idé att kolla så turbotrycket ligger ok.)

Du verkar ju ha en tidig version av modellen som kom -94/-95. Om du då har en kolv som är centerslipad som satt i en del motorer i början så är den redan rätt optimal och då finns det en plastring som man kan avlägsna som ökar effekten lite.

Om du har en kolv som är excentriskt slipad så har man flera alternativ.

Man kan vrida kolven så man får annan kurva och ta bort plastringen.

Man kan köpa en eftermarknadskolv som de tyvärr tar oförskämt mycket betalt för och som ger ungefär samma kurva som en vriden exentrisk originalkolv.

Man kan köpa en BOSCH kolv som finns tillgänglig, till bra pris.

Förklaring på det som verkar lite kryptiskt får du om du läser inläggen i länken nedan.
När du läser det så finns det även bilder och länkar där, som leder till flera inlägg. Så du kan nog roa dig ett par timmar om du vill.

Klicka här.http://www.husbilsklubben.se/forums/t63746/

Lycka till..... Det funkar faktiskt bra. M..v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Dieseloptimering

En sådan kolv skulle inte vara så märkvärdig att svarva själv. Synd att semestern börjar idag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dieseloptimering

En sådan kolv skulle inte vara så märkvärdig att svarva själv. Synd att semestern börjar idag.
--------------------------------------------------------------------------
Nej, och en automatmaskin borde få till runt tjugo st. i timmen.

Men kolla på din egen kolv först. Om den är excentrisk så kan du ju börja med att vrida på den och ta bort ev. plastring.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dieseloptimering

Hejsan, när du har skruvat bort locket och lyfter på det, så var lite försiktig och kolla/märk membranets läge. I membranet sitter kolven fastskruvad så den behåller sitt excenterläge med membranets hjälp.
När du har dragit upp kolv och membran, så ser du säkert en liten blanknötning på kolven åt det håll som är mot........... motorns front, kamremmen så att säga.
Om det finns flera nötta ytor på konan så har redan någon varit där.

Nu ser du om du har en excentrisk kona på kolven, eller en centrumslipad.

Om den är centrumslipad så är den redan rätt optimal, men nya BOSCH kolven är nog ännu aggresivare.

Om den är excentrisk så brukar man nog vrida den maximalt. D.v.s. så konan kommer så långt bort som möjligt från den lilla pinnen som går mot konan, och backar senare om det ryker och bråkar, vilket det verkar kunna göra om någon redan har skruvat på ställskruven till bränslet.
Om den lilla pinnen har åkt ut nere i hålet och hindrar att man kan stoppa ner kolven igen, så är det bara att trycka in den med en mejsel eller något.

Kolla som sagt också gärna turbotrycket. Westgateventilen på turbon kan ha kärvat fast, så trycket är både för litet eller för mycket.
En turbotrycksmätare från Biltema duger gott.
Trycket verkar original ligga max på ca 0,8 och skall nog max vara skruvat till 1,0.

Treans växel, plattan i botten och en uppförsbacke brukar avslöja maxvärdet på turbotrycket. Om westgateventilen inte funkar så brukar det gå att fixa. Det kan också vara något som läcker om trycket är lågt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dieseloptimering

Jag betalade 3900:- för Autostables kolv men kolla länken som finns i JANKROS inlägg 4. Det finns ett annat alternativ där kolven dessutom är slipad och härdad för c:a en fjärdedel av priset.
Åke
 
Toppen