• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselläckage

L

Lelle_22

Guest
Märkte att det droppade något (mycket lite) från fronten på husbilen (Fiat). Har dock de senaste dagarna ökat så att det blev en liten pöl på asfalten när jag parkerade.

Med darrande överläpp, fladdrande blick och svettpärlor i pannan åkte jag in på verkstaden.
Snabbt åtgärdat. Mekanikern satte in ett finger innaför kofångaren och smakade - diesel - inget konstigt efter denna vintern. Han berättade att det varit inne ett antal Fiathusbilar med samma problem. När det är riktigt kallt (vi hade bortåt -27 grader vid några tillfällen) så händer något med packningen till dieselfiltret, som gör att det läcker mer och mer när det blir varmt.

Ett par tag med en filtertång så var problemet avhjälpt.

Lelle_22
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Dieselläckage

det var väll skönt att det bara var filtret som läckte ,jag har aldrig hört att det läckt efter en vinter vila ha en bra vår mvh håkan o britt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dieselläckage

"Jag. med ett livs erfarenhet av stora och mindre dieselmotorer"

Det här har du skrivit tidigare Svent. Och det inlägg du nu gjorde visar att du du bara skryter. Eller vart vill du komma. Tror inte du kan så mycket ändå.

Ett löst draget filter läcker på alla motorer. Eller hur?
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Dieselläckage

Nu var det ju inte så att filtret var löst draget vid servicen våren 2009. Det var tätt hela säsongen.
Fenomenet var att den stränga vintern och att motorn inte startats under vintern så att den blivit varm, filterpackningen påverkats så att det läckte. Dessutom är detta ingen enstaka händelse. Mekanikern gick direkt på filtret och berättade att han utfört denna manöver vid ett flertal tillfällen just på husbilar, som inte varmkörts under den kalla vintern.
I framtiden skall, om filtret inte bytes, detta moment ingå i vårservicen hos honom.

Lelle_22
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.389
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dieselläckage

Hej Lelle.
Detta hände mig tre gånger i somras. En gång i Frankrike och efter det två gånger här hemma. Bilen en 03a 2,8 jtd. Det har inte hänt tidigare,har haft bilen sju år. Jag misstänker att det kan va den nya dieselblandning som finns lite överallt nu som löser upp packningen på filtret.
hälsn. Krister.
 
Toppen